Senaste nytt

SAS MasterCard eller Amex?

Cyril

Medlem
Inte obligatorisk. Första fakturan kommer dock på papper om du inte hinner anmäla e-faktura i tid.
Amex skickar e-faktura med "minsta belopp att betala" om man inte säger till, bra att ha koll på.

Tack!

Sista fråga eftersom att du verkar insatt.
AmEx är inte anslutet till BankID utan där har du annan typ av inloggning för att administrera ditt kort?
 
Tack!
Låter visserligen lite osäkert i mina öron, speciellt om dom bara postar hem kortet till brevlådan. Men det kanske det inte är..
Må hända att de har något sämre säkerhet men min erfarenhet när något går fel är att AMEX är väldigt smidiga att ha att göra med. Bästa exemplet var när mitt kort blev skimmat i Frankrike. Ringde en från kundtjänst och ville gå igenom lite debiteringar på mitt kort, behövde inte fylla i några papper eller göra någon anmälan utan de skickade ett nytt kort på posten, frågade om jag kunde använda mitt extrakort under tiden? Tror att de på några månader lär känna "normala köpmönster" även för många av oss här, sen finns det ju alltid avvikelser i synnerhet bland oss på ett forum likt detta ;)
 

SimonXYZ

Medlem
Hej!

Jag har försökt göra en sådan grundlig research som jag kan. Då jag är på väg att beställa antingen ett SAS Mastercard eller SAS AmEx Classic med en liten kredit på.

I min värld är skillnaden nästintill obefintlig för dessa kort.. Eller har jag missat något?

Tar gärna en input från er som kan om vilket man föredrar. Kortet är tänkt att användas utomlands under resor och jag önskar en tjänst som är enkel. Vill helst inte ha en massa brev och räkningar utan någonting modernt och gärna en App där man kan se och sköta allt!

Jag hade inte tyckt att det var lönt att hålla med med kreditkort om jag hade haft SAS Mastercard (icke-premium) eller SAS AmEx classic. Man får ju inte ihop tillräckligt med poäng för någon intressant resa.

Med Amex premium får du 3 ggr så mycket poäng när du använder 2-4-1-kupong.

Är det inte Eurobonus-poäng du är ute efter är det nog bättre att välja ett kreditkort utan valutapåslag.

EDIT: Jag kom på att även amex basic har 2-4-1-kupong som endast kan användas får resor inom Europa.
 
Last edited:

SimonXYZ

Medlem
Det där är fel sätt att tänka på. Man får inte fler poäng bara för att man får en 241-voucher - det är en rabattkupong - dvs den sänker priset, vilket är en rätt stor skillnad.

Tja, i praktiken kan det vara samma sak. Det var en förenkling. Själv köper jag aldrig bonusresor utan kupong, men det är klart gör man det så blir det inte samma sak. MEN, i mitt fall får kupongen ännu större värde än så då den även "dubblar" poäng från mina resor.
 

Cyril

Medlem
Tja, i praktiken kan det vara samma sak. Det var en förenkling. Själv köper jag aldrig bonusresor utan kupong, men det är klart gör man det så blir det inte samma sak. MEN, i mitt fall får kupongen ännu större värde än så då den även "dubblar" poäng från mina resor.

Kom på en annan sak gällande AmEz..

Har hört att det inte går att betala med kod bara utan att dom okxså kräver legitimation i kassan. Stämmer det? (Utanför Sverige åtminstone)
 

agehall

Medlem
Tja, i praktiken kan det vara samma sak. Det var en förenkling.

Mycket dålig förenkling. Vouchern har inget med intjäning att göra. Om man säger att den har det kommer du att lura folk då det är stor risk att folk tror att de faktiskt får in dubbelt så mycket poäng och antalet intjänade poäng har betydelse.

Prata gärna om halverad kostnad, men inte dubblerad intjäning. Det är inte samma sak, för inte går din lön upp varje gång du köper något på rea??

Har hört att det inte går att betala med kod bara utan att dom okxså kräver legitimation i kassan. Stämmer det? (Utanför Sverige åtminstone)

De gör ibland fel framförallt i USA och vill även att man ska signera och visa leg trots att man användt PIN men det har blivit mer och mer sällsynt bara sista åren.
 
Toppen