Jag tror också att de flesta statuslösa inte har någon som helst aning om detta, eller ens vad en lounge är, så plankningsrisken är nog minimal.
När "de" har läst den här tråden kommer "snyltningstricket" är spridas i kretsarna...
Skämt åsido så tror inte jag heller att detta är något direkt problem och används sannolikt inte alls av personer som vill komma in i loungen utan status.
Att SAS infört möjligheten till gästning via automatspärrarna är dels för att minska sin egen personalnärvaro men också för att underlätta för oss resenärer.
Ett alternativ som nämnts i tråden är att minska tidsintervallet som det är möjligt att gästa in någon efter det att man scannat sitt eget boarding card eller begränsa möjligheten till gästning via automatspärrarna till personer på samma bokning. Eller samma flight även om det är separata bokningar.
Dvs. att hänvisa resenärer med gäst på annan dagsflygning med Star Alliance till manuell hantering.
Jag är inte alls bevandrad i hur vanligt det är att gästa någon som flyger med annan flight/bokningsnummer men jag kan tänka att majoriteten av "gäster" ska med samma flygning eller ligger på samma bokningsnummer som statusinnehavaren.
Ett potentiellt annat problem med denna genväg för statuslösa är om man tar rygg på någon som har status i ett annat bolag. Som jag förstår fakturerar SAS det andra bolaget för loungebesöket och då blir ju den ekonomiska utgiften för det andra bolaget större om resenären även tar med sig en (snyltande) gäst?