Senaste nytt

SAS lounge, komma in utan status? Funkar detta?

Vax

Medlem
Kan bara bekräfta det de fyra personerna efter guld personen kan bara gå igenom med giltigt boarding kort. Fick det även bekräftat indirekt av personalen då jag vill ha in 3 personer i loungen på t5 guld och hade tänkt att betala för de två som inte jag kunde gästa. Det var en söndag mitt på dagen. När jag pratade med personalen så sa hon att vi kunde gå igenom allihop bara jag gick först
 

olo

Medlem
Gold lounge CPH, jag scannar och går igenom och sen scannar bror och går igenom. Separata bokningar och han EBS. Instruktioner (vill jag minnas) säger att man bara scannar en gång, efterföljande (upp till 4 pax) scannar bara sina egna.
Jag har samma erfarenhet som @RickardG och jag har även sett att det sitter en text vid spärrarna som förklarar hur man ska göra vid gästning, dvs scanna först ditt boardingk
Exakt, min erfarenhet med. Både från CPH och ARN T5. På T5 så läste jag lappen igår och gästade enligt den. Jag var förvånad över att jag inte behövde göra något.
När jag har läst det så har jag dock gjort precis samma reflektion som TS att det inte är ett optimalt system och att det gör det väldigt lätt för någon att slinka in trots att de inte borde ha access. Det rimliga vore ju att ha en knapp på insidan av spärren som man får trycka på för gästning och sen får gästen scanna sitt boardingkort.
Mm, tanken har slagit mig och jag tycker därför trådskaparens fråga är relevant. Autospärrarna känns inte helt genomtänkta.
För övrigt står det på den lilla skärmen hur många gäster man har kvar. Först stod det 4 och när vi gick ut och in igen stod det 3 nästa gång. Så i teorin borde det gå att gästa vilka 4 som helst som EBG och uppåt.
Även jag har tänkt tanken. Hur skulle automatspärren vet vem av dessa som är släkt med vem?
 

johhenrik

Medlem
Fast om han inte skannade boardingkort och gick precis efter dig så är det väl mer fråga om fysisk plankning, medan det här handlar om "mjukvaruplankning"? Man skannar som statuslös sitt boardingkort som gäst till den okände personen med status framför.
Så du menar man ska läsa alla detaljer i ett inlägg? ;) Okej, jag skyller på att jag snabbt läste igenom tråden på t-banan.
 
Ungefär som i vissa fastracks; man kommer in med vilket boardingkort som helst, bara att scanna, oavsätt status och kabinklass. Systemet kollar bara att man ska ut och resa den dagen. Resten måste göras manuellt, men det görs ju inte. Grejen bygger på folks moral och lydighet :)
 

dino_81

Medlem
Jag tror också att de flesta statuslösa inte har någon som helst aning om detta, eller ens vad en lounge är, så plankningsrisken är nog minimal.

När "de" har läst den här tråden kommer "snyltningstricket" är spridas i kretsarna...

Skämt åsido så tror inte jag heller att detta är något direkt problem och används sannolikt inte alls av personer som vill komma in i loungen utan status.

Att SAS infört möjligheten till gästning via automatspärrarna är dels för att minska sin egen personalnärvaro men också för att underlätta för oss resenärer.

Ett alternativ som nämnts i tråden är att minska tidsintervallet som det är möjligt att gästa in någon efter det att man scannat sitt eget boarding card eller begränsa möjligheten till gästning via automatspärrarna till personer på samma bokning. Eller samma flight även om det är separata bokningar.

Dvs. att hänvisa resenärer med gäst på annan dagsflygning med Star Alliance till manuell hantering.

Jag är inte alls bevandrad i hur vanligt det är att gästa någon som flyger med annan flight/bokningsnummer men jag kan tänka att majoriteten av "gäster" ska med samma flygning eller ligger på samma bokningsnummer som statusinnehavaren.

Ett potentiellt annat problem med denna genväg för statuslösa är om man tar rygg på någon som har status i ett annat bolag. Som jag förstår fakturerar SAS det andra bolaget för loungebesöket och då blir ju den ekonomiska utgiften för det andra bolaget större om resenären även tar med sig en (snyltande) gäst?
 

Andreas.Net

Medlem
Senast nar jag passerade CPH med familjen (fru + 3 barn) så skannade jag först mitt kort sen så skannade de andra, en annan detalj som jag först kom på nu var att under tiden vi satt i loungen så gick min äldsta dotter iväg och kollade i affärer och kom sen tillbaka, jag hade då tänkt gå ner för att släppa in henne igen men det behövdes inte då hon bara skannade sitt boardingkort och kom in, skall nämnas att vi var alla på samma bokning dock.
 

Dr. Miles

Expert
Senast nar jag passerade CPH med familjen (fru + 3 barn) så skannade jag först mitt kort sen så skannade de andra, en annan detalj som jag först kom på nu var att under tiden vi satt i loungen så gick min äldsta dotter iväg och kollade i affärer och kom sen tillbaka, jag hade då tänkt gå ner för att släppa in henne igen men det behövdes inte då hon bara skannade sitt boardingkort och kom in, skall nämnas att vi var alla på samma bokning dock.
Jag gjorde likadant på SAS Gold Loungen på Köpenhamn Kastrup.
Jag gästade in en helt okänd tjej som skulle köpa inträde till loungen men jag bjöd henne gästning.

BusinessClass.se Loungen™ 2016 | Sida 191 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Proceduren var som du gjorde. Först scannade mitt boardingkort och jag passerade spärren, sedan hon scannade sitt boardingkort och hon fick komma in.
 
Toppen