Senaste nytt

SAS lounge, komma in utan status? Funkar detta?

Thornado

Medlem
Hade någon försökt att smita in bakom mig hade de fått en armbåge i nyllet, samma som folk som plankar vid SL spärrarna, haft många skit incidenter pga idioter..

Det är ju dock svårt att veta att personen som går bakom faktiskt försöker snylta, det kan ju mycket väl vara så att denne har korrekt status registrerad på sitt boardingkort och bara råkar komma direkt efter dig. Om någon uppenbart står och hänger vid hissarna utanför loungen och sedan följer efter nästa person som kommer så kan man ju dock börja undra (även om det inte heller i detta fall är garanterat att de försöker smita in).
 

Marric

Medlem
Har gästat in sambon ett antal par på olika bokningar på ARN och en gång i Oslo. Då har jag scannat mitt kort och sen hen sitt.

För övrigt står det på den lilla skärmen hur många gäster man har kvar. Först stod det 4 och när vi gick ut och in igen stod det 3 nästa gång. Så i teorin borde det gå att gästa vilka 4 som helst som EBG och uppåt.
 

Holloman

Medlem
Bör vara så, med kanske någon tidsspärr?
Fast den tidsspärren måste vara hyfsat lång eftersom jag kan få in hela familjen på 4 personer (inklusive mig) genom att scanna mitt boardingkort och de sen sina och de (speciellt barnen) är inte så snabba att scanna sina kort. De har ju varit på min bokning i och försig.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant...att döma av en del svar här börjar jag inte bara bli övertygad om att det funkar, utan att det är ett i princip idiotsäkert sätt att snylta på. Jag tror aldrig att jag någonsin har vänt mig om i de där spärrarna för att se vem som kommer efter mig, om jag inte haft gäst så klart. Tillägg: Det skulle ju inte heller hjälpa...idiotsäkert som sagt.
Högst chans för snyltaren vore förmodligen att hänga på en liten grupp svenska affärsresenärer som alla lär ha egen guldstatus hos SAS och köa precis efter dessa vid grinden.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

jonten

Medlem
Ja då verkar frågan vara utredd trots att det är Augusti och inte April, vad jag ville uppnå var ju att få min teori bekräftad då det fungerat så för mig vid gästning. @NyfikenGrau säger att det i stort sett är ett idiotsäkert sätt, jag är villig att hålla med.
Detta borde ju SAS täppa till, personal kostar pengar så de kanske tycker några plankare är en billigare lösning?
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja då verkar frågan vara utredd trots att det är Augusti och inte April, vad jag ville uppnå var ju att få min teori bekräftad då det fungerat så för mig vid gästning. @NyfikenGrau säger att det i stort sett är ett idiotsäkert sätt, jag är villig att hålla med.
Detta borde ju SAS täppa till, personal kostar pengar så de kanske tycker några plankare är en billigare lösning?

Jag TROR det är idiotsäkert utifrån de erfarenheter som nämns i tråden, verkar ju inte vara knutet till bokningsnummer eller samma flyg osv.

Jag tror också att de flesta statuslösa inte har någon som helst aning om detta, eller ens vad en lounge är, så plankningsrisken är nog minimal. Sen är inte Plus så dyrt heller om man nu så gärna vill komma in ;)
 

johhenrik

Medlem
Ja, visst funkar det som OP frågar. Min kollega gick bara rakt bakom mig och scannade inget boardingkort eller nått. Jag funderade själv på hur det var tänkt att funka då det inte stod nått o det var säkert 10 pers i kö till personalen, så jag hade ingen lust att fråga heller.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja, visst funkar det som OP frågar. Min kollega gick bara rakt bakom mig och scannade inget boardingkort eller nått. Jag funderade själv på hur det var tänkt att funka då det inte stod nått o det var säkert 10 pers i kö till personalen, så jag hade ingen lust att fråga heller.

Fast om han inte skannade boardingkort och gick precis efter dig så är det väl mer fråga om fysisk plankning, medan det här handlar om "mjukvaruplankning"? Man skannar som statuslös sitt boardingkort som gäst till den okände personen med status framför.
 
Toppen