Senaste nytt

SAS lite klåfingriga

megaman

Medlem
I Sverige är det olagligt att ge bort alkohol.
Antar att man kommer runt detta i SAS PLUS där man har köpt en biljett där detta är inklusive.
I SAS GO som diamond så ingår det dock inte i priset utan är en "förmån", tror inte att man kommer runt lagstiftningen genom att kalla det för en förmån. Teoretiskt tror jag dock att de skulle kunna sälja det för 1 krona, då har de tagit betalt (har dock inte koll på detta).

Jag är krögare (har iaf gjort kursen som krävs). Grundregeln är att drycker ska säljas mot förtjänst. Vad är förtjänst? 25% påslag har man i domar kommit fram till är minsta skäliga påslag för att täcka någon form av overhead. Dvs kostar ölen 10kr att köpa in är 12,50 det minsta du får ta i betalt för att det ska räknas som en försäljning med förtjänst.
 

megaman

Medlem
Numera finns två sorters rött samt två sorters vitt vin att välja bland inrikes loungen T4.
Dessutom hyfsad soppa.
Utmärkt när man reser ut "kvällen innan".

I mina ögon ful-kör man bara detta med vinerna. Finns ingen logik att erbjuda vin och 3,5%-öl. Har man tillstånd för öl/vin så är det starköl som gäller.
 

megaman

Medlem
Det är Sigtuna kommun som bestämmer utskänkningstillståndet på Arlanda. Ombord på inrikesflyg är det kommunen där flygbolagets säte ligger, här Solna kommun. Bara för att lagen är densamma betyder inte att tillämpningen är lika. Gissar att det handlar om ett slutet sällskap i loungen, och inför publik ombord och därför olika tillämpningar.

Sigtuna är en Moderat kommun som tolkar lagarna som dom vill. Dom ger McDonalds Arlanda alkoholtillstånd som enda burgarhak i Sverige. Kom till Umeå och handläggaren skulle bara skratta åt mig om jag kom med ett sånt förslag. Folk ska veta hur i händerna man är på, särskilt enskilda handläggare och deras egna agendor. Det är kepsen i hand som gäller.
 

AABack2ARN

Medlem
Sigtuna är en Moderat kommun som tolkar lagarna som dom vill. Dom ger McDonalds Arlanda alkoholtillstånd som enda burgarhak i Sverige. Kom till Umeå och handläggaren skulle bara skratta åt mig om jag kom med ett sånt förslag. Folk ska veta hur i händerna man är på, särskilt enskilda handläggare och deras egna agendor. Det är kepsen i hand som gäller.

Finns möjlighet att göra något åt det vid nästa val ;)
 

Totopez

Medlem
Jag är krögare (har iaf gjort kursen som krävs). Grundregeln är att drycker ska säljas mot förtjänst. Vad är förtjänst? 25% påslag har man i domar kommit fram till är minsta skäliga påslag för att täcka någon form av overhead. Dvs kostar ölen 10kr att köpa in är 12,50 det minsta du får ta i betalt för att det ska räknas som en försäljning med förtjänst.
Jag mailade faktiskt Sigtunas alkoholhandläggare för att höra mig för om detta. Hemligheten är att det inte är tillståndshavaren som bjuder. SSP har tillståndet, och SAS betalar dem, antagligen med tillbörlig marginal.

Så precis som att jag kan gå på krogen med mitt jobb och bjuda medarbetare och kunder på mat och dryck så kan SAS bjuda sina kunder på dryck, bara inte i sin egen restaurang.
 

Totopez

Medlem
Sigtuna är en Moderat kommun som tolkar lagarna som dom vill. Dom ger McDonalds Arlanda alkoholtillstånd som enda burgarhak i Sverige. Kom till Umeå och handläggaren skulle bara skratta åt mig om jag kom med ett sånt förslag. Folk ska veta hur i händerna man är på, särskilt enskilda handläggare och deras egna agendor. Det är kepsen i hand som gäller.
Umeå har väl också särskilt nitiska handläggare? Var det inte de som ville förbjuda ledig personal eller till och med ägare att dricka på sin egen krog?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Sigtuna är en Moderat kommun som tolkar lagarna som dom vill. Dom ger McDonalds Arlanda alkoholtillstånd som enda burgarhak i Sverige. Kom till Umeå och handläggaren skulle bara skratta åt mig om jag kom med ett sånt förslag. Folk ska veta hur i händerna man är på, särskilt enskilda handläggare och deras egna agendor. Det är kepsen i hand som gäller.

Det här är väl ändå någonting bra, Sverige är ett stort svammel när det kommer till att få köpa en stackars öl...
 
Toppen