Senaste nytt

SAS linje Köpenhamn-Bangkok SK 973/972 läggs ner

Traveller

Medlem
Det är klart CPH och flera andra småhubbar kommer få en viss ökad konkurrens när BER någon gång öppnar, men finns det egentligen underlag för påståendet att CPH är beroende av kunder från norra Tyskland? Jag frågar för att jag sett detta påstående i flera trådar på detta forum, men samtidigt under mina nästan 10 år i Tyskland aldrig hört någon prata om CPH som tänkbar hub på sina resor.

On-T tror jag också det är rätt beslut eftersom jag antar att SAS vill maximera andelen affärsresenärer, inte andelen fritidsresenärer. När jag kollar SK route map känns Indien som en alldeles för vit fläck, men man kanske redan har provat att köra dit utan större framgång?

Uttalandet om BER eventuella påverkan på BER är ett direkt citat av Rickard Gustavsson (VD SAS) och det han sa på Pandionträffen innan sommaren då jag var där. Rickard sa också att Norra Tyskland är en viktig marknad för SAS och avgångarna från CPH
 

NyfikenGrau

Medlem
Uttalandet om BER eventuella påverkan på CPH är ett direkt citat av Rickard Gustavsson (VD SAS) och det han sa på Pandionträffen innan sommaren då jag var där. Rickard sa också att Norra Tyskland är en viktig marknad för SAS och avgångarna från CPH


Ok, väldigt intressant! Som sagt, det är inget man någonsin hör om på den här sidan Östersjön. Nämnde han hur viktig, andel etc.?
 

Fredrik

Medlem
Kan det vara så att SAS kommer att flyga OSL-EWR som en sommarlinje och CPH-BKK som en vinterlinje?

Det flygs en A-340 på CPH-IDA som skulle kunna bytas mot BKK. så frigörs en A-330 till CPH-IDA på detta sätt:

Jag tror mer på att ARN-ORD ligger i farozonen. Det är också möjligt att SAS inte kommer att skicka någon kärra på underhåll nästa vinter och då tror jag det löser sig ändå faktiskt. Man drar ju ner nuvarande USA-linjerna tillräckligt för att frigöra en kärra och den kärran kan användas på SFO. Det blir förstås en liten rockad för att få 340 på de rutter där det krävs men jag har kollat på det förut och det borde gå.
 

Igorius

Medlem
Jag tror mer på att ARN-ORD ligger i farozonen. Det är också möjligt att SAS inte kommer att skicka någon kärra på underhåll nästa vinter och då tror jag det löser sig ändå faktiskt. Man drar ju ner nuvarande USA-linjerna tillräckligt för att frigöra en kärra och den kärran kan användas på SFO. Det blir förstås en liten rockad för att få 340 på de rutter där det krävs men jag har kollat på det förut och det borde gå.

Vet någon hur beläggningen är rent generellt på ARN-ORD? Flög den sträckan i tisdags förra veckan, och då fanns inte ett säte ledigt i C. På returen igår räknade jag till fem tomma stolar. De flesta var helt klart business-pax, som väl förmodligen renderar en del intäkter. Ingen aning om hur det såg ut längre bak.
 

Senator

Moderator
Den här rapporten i BusinessTraveller beskriver nog detta bäst:
SAS to axe year-round Bangkok route - Business Traveller

The increasing competition from Gulf carriers on routes linking Europe with South East Asia is a problem which other European carriers are facing right now.

The Gulf carriers hold ‘pricing power’ which makes it difficult for the Europeans to charge economical prices.

As a result we saw earlier this summer that Air France took the decision to downgrade its Paris-Bangkok route from a business to a leisure service. Air Berlin pulled out of Bangkok in favour of handing over its passengers to Gulf carrier Etihad at Abu Dhabi for the final leg to Thailand. While we recently reported that Lufthansa is now examining the future of its Bangkok route.
 

henrik l

Medlem
As a result we saw earlier this summer that Air France took the decision to downgrade its Paris-Bangkok route from a business to a leisure service. Air Berlin pulled out of Bangkok in favour of handing over its passengers to Gulf carrier Etihad at Abu Dhabi for the final leg to Thailand. While we recently reported that Lufthansa is now examining the future of its Bangkok route.[/I][/B]

Mot bakgrund av det här ska det bli intressant att se hur BA agerar. Ser man till premium economy brukar priserna ligga ca 5-6000 kr högre GOT-BKK, jämfört med GOT-HKG. I WT ligger de ordinarie priserna runt 8-9000 kr.
 

Senator

Moderator
Mot bakgrund av det här ska det bli intressant att se hur BA agerar. Ser man till premium economy brukar priserna ligga ca 5-6000 kr högre GOT-BKK, jämfört med GOT-HKG. I WT ligger de ordinarie priserna runt 8-9000 kr.

Det finns jo ett annat dilemma här nu då en del av Qantas/BA JV trafiken på Australien går via BKK (stor delen är väl nog SIN) men frågan är om/hur detta påverkar BA? Priser från ARN/GOT till BKK är alltid höga med BA och jag har inte sätt några reapriser dit
 
Air France använder väl en version av 777-300ER med 473 stolar på CDG-BKK. Kärran har en liten premiumkabin och enorm monkey.

Skandinaviska marknaden har också unikt mycket charter till Thailand i förhållande till befolkningsmängden. Flera gånger per vecka från Arlanda under vintern är det inget ovanligt med 1 Novair A330-200, 1 TUIFlyNordic 767-300, 2* Thomas Cook A330-300 som avgår ungefär samtidigt till Thailand + Thai dagliga 747. Tillsammans flyger de mer än 10 000 passagerare per vecka till Thailand från Sverige!
 

flygaren

Medlem
Vet någon hur beläggningen är rent generellt på ARN-ORD? Flög den sträckan i tisdags förra veckan, och då fanns inte ett säte ledigt i C. På returen igår räknade jag till fem tomma stolar. De flesta var helt klart business-pax, som väl förmodligen renderar en del intäkter. Ingen aning om hur det såg ut längre bak.

Känner samma sak, ORD, EWR och IAD är sträckor som OFTA är fullbokade. SFO kommer vara hur bra som helst för norra Europa.
 
Toppen