Senaste nytt

SAS linje Köpenhamn-Bangkok SK 973/972 läggs ner

Matsson

Medlem
Detta blir spännande!
Vi har bokning 8 april 0025 bkk-cph, antar att detta är sista flighten. om den nu inte slutar dagen innan. Ser fram emot kalas, fest,gravöl och kanske någon munter dragspelare som väsnas i mittgången....
Allvarligt talat passar detta oss väldigt illa. Har alltid varit nöjd med SK. familjen gör 3-4 CPH-BKK per år i biz.vi uppnår enkelt EBG. Vad skall vi byta till????
1 Finnair, billigt just nu iallafall men då vi sällan åker västerut känns BAEC inte lämpligt.
2 LX, har vi rest, gillar rad 5 men inser att det kan bli svårt att uppnå SEN,om nu inte hustru matsson kan övertalas till enstaka MR i europa.
3 Vingresor sittandes som fällkniv i 14 timmar utan mat.

Kommer fr.o.m.nu iallafall att kreditera allt till m&m. Amex eurobonuskort verkar inte meningsfullt längre, har hört att man kan föra platinakortrewards via club carlsson till m&m, stämmer detta?
 

Senator

Moderator
Jag tror inte detta är sista europiska bolag att ändra/lägga ner BKK markant.

Har inte EK typ 5x per dag nu från Dubai, och tar mycket trafik?
Har inte Air France ändrat till en B747-400 med samma konfig som deras andra sol destinationer i Karibien och Indiska Havet?
Det ryktas om att BKK är första destination med re-konfig två-kabin LH B747-400 med M och C, dock attans massa M
Om man lägger bort kalaspriser som AYs nuvarande 13.400kr erbjudande så ligger SAS absolut bland billigaste bolag från ARN till BKK på runt 18.000kr i C. Svårt att få detta att gå runt tror jag.

Jag tror det kommer flera ändrigar. Senaste fem år har både LX och SK lagt ner 5th freedom sträckan till SIN. Om SAS kommer igång kan man testa göra samma sak om AY: lämna CPH tidigare och köra dagsresa tillbaka. Turn-around på 90-120min måste vara bättre och öka "fleet utilisation".
 

Dr. Miles

Expert
Om SAS kommer igång kan man testa göra samma sak om AY: lämna CPH tidigare och köra dagsresa tillbaka. Turn-around på 90-120min måste vara bättre och öka "fleet utilisation".

Ja, kombination med Köpenhamn-Beijing rutt kan dem har ganska okej tidtabell väl?

SK995 CPH-PEK
Duration: 9:00

SK996 PEK-CPH
Duration: 10:00


SK973 CPH-BKK
Duration 10:35

SK972 BKK-CPH
Duration: 12:00
 

SK1989

Medlem
lite OT med verkar som TG952/953 kommer bli en året runt linje! finns både på amadeus och Thais hemsida, 2ggr/v BKK-CPH-HKT med 747!

BKK-CPH
TG950 0120-0740 77W D
TG952 1300-1845 747 57
 

Traveller

Medlem
jag tror SAS fattar rätt beslut här. Trafiken från CPH till BKK är beroende av kunder från både Norra Tyskland där Berlin siktar på att bli Norra Euorpas hub, och Norden. Med Thai som startar en direktlinje ARN-HKT (Phuket) två gånger i veckan samt har 5 avgångar från ARN per vecka tillika på CPH och 3 från OSL är det nog en god ide att satsa på SFO. Man kan ju hoppas att SAS byter stolarna i C så det blir lite najsare..
 

Hall

Medlem
Blir tydligen säsongslinje. Står såhär på en officiell infosida:

SAS will cease operations between CPH and BKK 08APR13

SAS will cease operations between CPH and BKK as per 08APR13.
Operations will resume in the winter 2013/2014.

Så om de nu skulle lägga ner av kapacitetsbrist över senvår-sommar-höst (i.o.m. SFO) var hitter de kärrorna för vintersäsongen?
 

SK1989

Medlem
Så om de nu skulle lägga ner av kapacitetsbrist över senvår-sommar-höst (i.o.m. SFO) var hitter de kärrorna för vintersäsongen?
Genom reducering av frekvenser på andra linjer. Om BKK nu kommer tillbaka så tror jag det det blir mer än 3-4 ggr/v under vintern...
 

NyfikenGrau

Medlem
jag tror SAS fattar rätt beslut här. Trafiken från CPH till BKK är beroende av kunder från både Norra Tyskland där Berlin siktar på att bli Norra Euorpas hub, och Norden.

Det är klart CPH och flera andra småhubbar kommer få en viss ökad konkurrens när BER någon gång öppnar, men finns det egentligen underlag för påståendet att CPH är beroende av kunder från norra Tyskland? Jag frågar för att jag sett detta påstående i flera trådar på detta forum, men samtidigt under mina nästan 10 år i Tyskland aldrig hört någon prata om CPH som tänkbar hub på sina resor.

On-T tror jag också det är rätt beslut eftersom jag antar att SAS vill maximera andelen affärsresenärer, inte andelen fritidsresenärer. När jag kollar SK route map känns Indien som en alldeles för vit fläck, men man kanske redan har provat att köra dit utan större framgång?
 

011430121

Medlem
Kan det vara så att SAS kommer att flyga OSL-EWR som en sommarlinje och CPH-BKK som en vinterlinje?

Det flygs en A-340 på CPH-IAD som skulle kunna bytas mot BKK. så frigörs en A-330 till CPH-IDA på detta sätt:
 
Last edited:
Toppen