Senaste nytt

SAS leasar en Boeing 737 från JetTime april-maj 2018

Jönsson

Medlem
JetTime bjussar på generöst benutrymme. Pic cred, @David

cc6a78f82e4c46aa5a25150a75d7e2ee.jpg
Panik! Ångest!
 

Borje L

Medlem
Hej

Är det någon som vet om SAS hyr in plan och säljer flighterna som SAS-flighter? Är personalen från SAS? Lite lurigt om man bokar SAS och får åka något helt annat.
 

Attachments

  • F267EABB-8D4B-414B-9C74-8D4C036B4373.png
    F267EABB-8D4B-414B-9C74-8D4C036B4373.png
    274,9 KB · Visningar: 328

011430121

Medlem
Hej

Är det någon som vet om SAS hyr in plan och säljer flighterna som SAS-flighter? Är personalen från SAS? Lite lurigt om man bokar SAS och får åka något helt annat.
De sker varje dag, om du bokar och får åka med SK nummer och det är CRJ eller ATR som skall utföra flygningen så är det andra bolag än SAS utför flygningen, besättningen är inte anställd av SAS.

Det finns även bolag som SAS flyger tillsammans med på vissa linjer, då kan det vara ett annat bolag än SAS som utförbokningen oftas ett bolag inom Star Alliancen, du ser alltid vilket bolag som utför flygningen när du gör bokningen.
Just nu finns inga upplysningar om att SAS skall leasa in något bolag för att utföra flygningar.
 

Borje L

Medlem
Hej

Det är jag med på, tex code share eller andra bolag som man har avtal med. Det står ju även när man bokar så man inte behöver välja det om man inte vill.

Jag tänkte mer på när man inte vet. Om man tittar på flight radar så verkar OY-JTS ha flugit flera SAS-flighter som normalt utförs av SAS och även marknadsförs som SAS. På Flightradar står det att det planet tillhör Jet Time. Vem flyger planet i fall som dessa? SAS-piloter eller någon annan?
 

palmen

Moderator
Hej

Det är jag med på, tex code share eller andra bolag som man har avtal med. Det står ju även när man bokar så man inte behöver välja det om man inte vill.

Jag tänkte mer på när man inte vet. Om man tittar på flight radar så verkar OY-JTS ha flugit flera SAS-flighter som normalt utförs av SAS och även marknadsförs som SAS. På Flightradar står det att det planet tillhör Jet Time. Vem flyger planet i fall som dessa? SAS-piloter eller någon annan?
Jet Time flyger då dessa, troligvis är SAS kort om några plan och behöver ta in lite extra kapacitet och i dessa fall har det varit Jet Time som utfört flygningen åt SAS.

Som @011430121 skriver så finns det massor av "rena SAS-flighter" som utförs av andra bolag, tex CityJet kör deras CRJ plan. De är målade som SAS, inredningen kommer från SAS men besättning och det operativa sköts av CityJet. Det är ingen codeshare eller liknande inblandat i dessa fall.
 

Borje L

Medlem
Fast då står det när man bokar: Flygningen utförs av CityJet. Det gör det inte i detta fallet. Man bokar SAS (inte code share, inte CityJet eller något annat bolag de har avtal med).
 
Toppen