Senaste nytt

SAS lanserar direktlinje Stockholm Arlanda-Hong Kong

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Kul SAS-linje, även om jag personligen hellre sett CX på denna linje då jag ogärna flyger *A till Asien p.g.a. lite begränsat nätverk av kvalitetsbolag.
Blir lite knepigt att hitta anslutningar från HKG med Star Alliance.

Relativt många. Jämfört med Arlanda har Hong Kong mer Star Alliance flygbolag som flyger dit.
  1. Air Canada: Toronto, Vancouver
  2. Air China: Beijing, Chongqing, Chengdu, Dalian, Tianjin
  3. Air India: Delhi, Mumbai, Seoul Incheon, Osaka Kansai
  4. Air New Zealand: Auckland
  5. ANA: Tokyo Narita, Tokyo Haneda, Osaka Kansai, Nagoya
  6. Asiana: Seoul Incheon
  7. Ethiopian Airlines: Addis Ababa
  8. EVA Air: Taipei Taoyuan
  9. Lufthansa: Frankfurt, München
  10. Shenzhen Airlines: Jinjiang (JJN)
  11. Singapore Airlines: Singapore, San Francisco
  12. South African Airways: Johannesburg
  13. SWISS: Zürich
  14. THAI: Bangkok, Phuket, Taipei Taoyuan, Seoul Incheon
  15. Turkish Airlines: Istanbul
  16. United: Chicago, Ho Chi Minh City, Guam, Newark, Singapore, San Francisco

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jättebra av SAS, en bra satsning. Skönt att man inte behöver hamna i BKK de flesta gånger man skall till Asien.
 

nota bene

Medlem
Förvisso, men på din karta är det i princip endast AKL samt Asienkartan som har någon som helst rimlighet i att flyga från ARN via HKG (om man inte är på något jordenrunt-äventyr eller liknande). PEK och BKK går redan direkt från ARN.
 

Dr. Miles

Expert
Gäsp, Asien... Räcker det inte? Var är Latinamerika eller Afrika?
Känns inte som att man kommer att kunna konkurrera med de redan etablerade spelarna här.
Efter TAM (JJ) har lämnat Star Alliance, finns det bara Avianca i Sydamerika och Copa i mellanamerika som har hubbar där.
Det är inte så troligt att SAS öppnar Norden-Bogota eller Norden-Panama City. Även jag som inte är insatt i flygbolagsekonomi kan se att det inte kommer att bära ekonomiskt.
Till Asien finns det ändå fraktbehov i båda riktningar (t ex norsk lax till Asien, prylar från Asien), så Hong Kong är ganska rimligt val.
Det skulle underlätta för SAS om de hade codeshare eller partnerskap med Cathay Pacific/Dragonair.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen