Senaste nytt

SAS lanserar 21 nya rutter

Dr. Miles

Expert
twiggs, jag håller med vissa punkter som du säger. Men då faller hela idén av medvetna resenärer som aktivt välja bättre alternativ för samma/mindre pengar eller med lite påslag.

Det är inget fel att sova i ekonomiklass stol på Lufthansa eller på SWISS flygplan. Det är inte avsevärt sämre än SAS.
Dock jag har inte testat Lufthansas nya stolar som ger sämre sittkomfort.

Även om du prioriterar sov/sittkomfort före andra egenskaper under flygning, skulle många andra människor välja ett flygbolag med IFE och fri mat/dryck onboard före ett flygbolag utan IFE och BoB. Dessutom finns det ingen tidsvinst för de flesta Skandinavier med SAS flyg till Tel Aviv.
Enda fördel som jag ser med SAS flight till Tel Aviv är för dem som reser ifrån Köpenhamn.
 

twiggs

Medlem
Mat var ju faktiskt något naturligt även på tågsträckor förr i tiden....

Jag har bara bott i Sverige i ett par år, men ändå rest mycket till landet sedan början av 90-talet så jag undrar, var verkligen mat på tåget något som ingick för alla resenärer? Restaurangvagnar på tåg var förr i tiden lite mer komplicerat än vad det är idag där man bara värmer maten.
 

Palazzi

Medlem
Det är ca 2 timmar.

Oj då, hade gissat på 1h. För mig känns hela regionen; Turkiet, Libanon, Syrien & Israel som att allt vore otroligt nära.... Får nog köpa mig en ny karta att studera! :)

Borde ju iofs kunnat gissa att sträckan skulle varit lite längre än den timme det tar mellan ARN & MMX :)
 

twiggs

Medlem
Även om du prioriterar sov/sittkomfort före andra egenskaper under flygning, skulle många andra människor välja ett flygbolag med IFE och fri mat/dryck onboard före ett flygbolag utan IFE och BoB.

Jag undrar dock hur mycket en genomsnittlig resenär (men även en resenär här på denna sida) kan vara beredd att betala för att få en matbricka, av ekonomistandard, och ett IFE-system för en så kort rutt som CPH-TLV?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har bara bott i Sverige i ett par år, men ändå rest mycket till landet sedan början av 90-talet så jag undrar, var verkligen mat på tåget något som ingick för alla resenärer? Restaurangvagnar på tåg var förr i tiden lite mer komplicerat än vad det är idag där man bara värmer maten.
Du kan jämföra flygresan med båtresa istället. De flesta namn i flygindustri är relaterad från sjöfartstiden. Boarding, cabin, disembark(använd inte ofta längre) etc.
Båtresan i gamla tiden ingick maten i biljettpriset även i tredje klass. Om maten i tredje klassen smakade gott kan jag inte svara på. :p
 

Palazzi

Medlem
Jag har bara bott i Sverige i ett par år, men ändå rest mycket till landet sedan början av 90-talet så jag undrar, var verkligen mat på tåget något som ingick för alla resenärer? Restaurangvagnar på tåg var förr i tiden lite mer komplicerat än vad det är idag där man bara värmer maten.

Det gällde väl troligen inte alla klasser... man kan nog inte räkna med att en 100kr biljett ska täcka matkostnader för 50kr (tyvärr:D). Sedan är väl de preferenser som byggts upp för tågbranchen helt olika dem för flyget; det tar tid att vänja sig av med inlärda mönster och seder...

Blå tåget har iofs, efter en lite trög start, visat att intresset finns även i tågbranchen :)

Jag har ju själv inte mycket förväntingar på att bli betjänad med mat under flygningar längre.... Dock gläds jag när det händer.
 
Toppen