SAS lanserar 21 nya rutter

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av David Granström, 12 Oktober 2011.

  1. Som CFO Göran Jansson nämnde vid SAS-eventet i fredags så lanserar nu SAS 21 nya rutter i och med sommartidtabellen 2012. Och i linje med nya strategin "4Excellence" så är det ett ökat fokus på privatresenärer och "leisureresmål" (hela listan nedan).

    En sak som slår mig är att samtliga nya rutter i Sverige är från Stockholm medan Norge verkar se ett värde i att sprida ut rutterna lite mer jämnt över landet. Givetvis är detta en följd av hur befolkningen är koncentrerad, med en stor del av svenska befolkningen i närheten av Arlanda och Malmöregionens närhet till Köpenhamn.

    Men samtidigt så lanserar andra flygbolag linjer till/från Luleå, Skellefteå, Västerås och andra orter utanför Stockholm. Varför är inte detta en del av SAS strategi?

     
    1 person likes this.
  2. Homer

    Homer Medlem

    SAS hade ju en linje LLA-LHR förra året som de la ned pga dålig lönsamhet
    fast Linköping-AMS verkar ju funka för KLM, för att inte tala om Arvidsjaur Hannover för AirBerlin, men det är ju en lite speciell rutt
    med huvudsakligen tyskar som ska testa bilar (samt säkert några som ska titta på älgar)

    Bor man i Norrköping, Skelleftea, Umeå kan man ju lika gärna ta Finnair vi HEL speciellt östersut som SAS via ARN eller ARN-CPH
     
  3. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  4. Homer

    Homer Medlem

    Förresten, har SAS alls några plan som skulle passa för att flyga från mindre orter?
    storleken Embraer 170/175 -190/195 är väl vad det brukar handla om.
     
  5. Skulle väl drista mig till att säga att 737-600 skulle funka om det handlar om turistresmål. Det är ju skillnad mot både KLM och Finnair som använder rutterna från Linköping och Skellefteå som feeder till deras interkontinentala hubbar. Problemet med 737-600 som jag förstår det är att de kräver en rätt hög kabinfaktor (runt 80%) för att nå break even...
     
  6. twiggs

    twiggs Medlem

    För att den beräkningen ska hålla så kräver det en mer "normal" intäktsnivå, snarare än nivåerna som finns att hämta på turistresmålen. Boeing 737-800 är det allra mest ekonomiska som SAS har att skicka till turistresmål, förutsatt att de går någorlunda välfyllda; annars kan man lika gärna lägga ner.
     
    1 person likes this.
  7. Stockholm-Reykjavik. First flight June 22.
    Låter ju lite intressant. Undrar om den kommer att gå som intra norden när det gäller bonusresa?? Kan inte se att Island finns med uppräknad under vare sig Europa eller Norden när det gäller poängpriser
     
  8. twiggs

    twiggs Medlem

    De lär ju följa mönstret när det gäller KEF.
     
  9. Homer

    Homer Medlem

  10. Homer

    Homer Medlem

    LHR hade väl kunnat fungera som både och, men i fallet LLA-LHR har jag för mig att de la flighterna både dit och tillbaka enbart på lördag så det passade varken turister eller affärsresenär.
    Dessutom var det subventionerat och gick ändå inte, de skulle istället subventionerat British Airways för att slänga in en E170 med dagliga avgångar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×