SAS - Låga intäkter per passagerarstol

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Valley, 9 Juni 2014.

1. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt vad man kan läsa sig till i DI är det väl ganska uselt. Men hur ser det ut i jämförelse med andra bolag ?
    Och finns det andra nyckeltal som ger en annan ekonomisk bild ?

di.se - Usla intäktssiffror för SAS

2. Nu hinner jag inte läsa mer information än den på di, men där anges måttet PASK (intäkt/passagerare/stol) men det står inte angivet kostnad/stol. Om det är en sänkning av kostnad/stol som är i linje med intäktsminskningen är det väl att betrakta som OK. ALlt beror ju givetvis på målbilden, och det är väl aldrig positivt med siffror som pekar nedåt.

Fler passagerare iaf...

3. Malu

Malu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samma nyhet står på DN och SvD som "Lyft för SAS i Maj", så det är en fråga om vad man fokuserar på. Sammantaget verkar utvecklingen gå mot fler passagerare, men med lägre intäkt per person. Inte så konstigt.

"Flygbolaget SAS passagerartrafik ökade med 7,8 procent i maj, enligt månadssiffror från SAS. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, steg med 2,3 procentenheter till 75,8 procent. Samtidigt ökade bolagets flygkapacitet med 4,5 procent. Under maj flög SAS totalt 2,6 miljoner passagerare, en ökning med 7,8 procent."

Lyft för SAS i maj - DN.SE

4. thh

thh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Efter att bokat ett par inrikesflighter på SAS för första gången i mitt liv kan jag ändå köpa delar av deras koncept. Jag är inte intresserad av priobaggage eftersom jag inte checkar in något, jag är inte intresserad av ett skönt säte på en 50 min flight, jag är inte intresserad av flygplansmat under 50 minuter. Jag tror SAS har hittat något här, faktiskt.

5. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer dessa siffror som någon hade sammanställt i DI?
    May 2014. (Yield och RASK för April)
    Norwegian RPK +45%. SAS +9,9 %
    Norwegian Yield -13%. (0,46) SAS -17,6 % (0,85)
    Norwegian RASK -6%. (0,36) SAS PASK -7,5 % (0,67)
    Norwegian kabinfaktor +-0 % =77,0%. SAS +2,2% = 77,1%.
    Norwegian antal passagerare +12%. SAS +8,8%
    Norwegian 2,103 milj pax. SAS 2,668 milj.
    Norwegian punktlighet 90,0% SAS 91,2%
    Norwegian regularitet 98,8% SAS 99,3%

6. Nystrom

Nystrom Medlem

Självklart blir siffrorna ingen munter läsning då priskonkurrensen är stenhård. Konkurrens är bra men den bör vara på lika villkor vilket inte är fallet mellan de etablerade bolagen och lågprisbolagen

2 personer gillar detta.
  7. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmmm... Nu är ju inte jag någon som flyger LCC, men konkurrensen är väl på lika villkor? Det står väl SAS fritt att göra som Norwegian?

8. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    På vilket sätt är det inte på lika villkor tänkte du?

9. Jakob K

Jakob K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Konkurrensen är ju knappast på lika villkor när en av spelarna är statligt delägd.

10. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så staten ger SAS förfördelar mot Norwegian? Det skulle väl inte EU tillåta? Eller är det mer ett ideologiskt inlägg av dig?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!