SAS lägger ner Stockholm-Gdansk och Oslo-Palanga

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jacob, 10 Juli 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Sista flygningen på linjen Stockholm-Gdansk blir 3 september och sista flygningen Oslo-Palanga blir 27 augusti.

    Passagerare som har biljetter på någon av dessa linjer kommer bokas om med SAS via Köpenhamn.
     
  2. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS Sverige har ju ingen vettig typ för dessa "tunnare" linjer. (som diskuterats förr) Alla liknande linjer från CPh trafikeras ju av Crj900, elller Cimbers Crj200. Att inte SAS Sverige gör någon liknande deal som SAS DK..Fast vet inte med vem försås...
     
  3. Palanga kan jag förstå, men är förvånad över nedläggningen av turen till Gdansk.

    Tycker städerna Gdansk, Sopot och Gdynia är väldigt trevliga... Känns dock lite omständigt att behöva byta plan på en resa som ska ta 50min...
     
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med om att SAS på Arlanda borde ordna en flotta med mindre plan. De borde flyga till Riga och snart borde de väl ordna egen linje till Tallinn med tanke på utvecklingen inom Estonian. Samt massa inrikeslinjer som borde trafikeras. Och en del tunnare linjer ner på Europa som antagligen har bra yield men ett mindre passagerarunderlag.
    Inte för att man vill ha tillbaka Q400 på Zurich etc... :eek:
     
  5. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt. Trestaden är en av mina favoritdestinationer för en weekendresa. Jag flög senast GDN-ARN den 20 maj. Det var 2 pax ner och 100% fullt upp :)
    SAS har för övrigt sommaruppehåll till GDN som åter skulle börja trafikeras 3 sep, nu blir det inget av det alltså.
     
    Last edited: 10 Juli 2012
    1 person likes this.
  6. Är lite mer skeptisk till mindre plan inom huvudbolaget... Skulle hellre se att de inkorporerade ett annat mindre svenskt bolag (nextjet eller liknande) och operera som Wideroe i Norge.

    Vi får väl se om Estonian överlever året... Nu ryktas det om att de behöver en rejäl kapitalinjektion av den estniska staten för att klara sommarmånaderna. De får sedan tidigare ca 250 miljoner årligen, men dessa har tydligen redan använts upp.
    y
     
  7. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis som nämts, borde SAS Sverige ha ett regionalt matarbolag för glesare linjer. Som ex vis Wideröe. SAS sveriger vlir ju svagare för man inte kan konkurrera mot BT med flera på Baltikum / Nordeuropa med avsaknad av regionalflyg. Tom Malmö Avi gör ju detta inom ramen för sverigeflyg? SK hade ju samarbete med City&Skyways. SK skulle kanske köpt in vissa linjer som DK gjorde/gör med Cimber av ex vis Skyways/City (innan de kursade då..). Men ERJ145 &. F50 e väl inga lysande affärer idag...
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Tusan också, jag som var inbokad på ARN-GDN-ARN den 9-10 september. Anade nästan att rutten gick dåligt då min biljett kostade 500kr t/r. Dessutom är det massvis med konkurrens från lågpris bolagen på just den rutten. Varför SAS flyger dit över huvudtaget förstår jag inte (antar att det inte finns många affärsresande?)

    Har för övrigt inte blivit kontaktad av SAS än, men min bokning syns inte längre på SAS hemsida (dock finns den kvar i Amadeus). Hoppas verkligen inte att de har avbokat resan utan mitt godkännande!
     
    Last edited: 11 Juli 2012
  9. Jacob

    Jacob Medlem

    Tittar man på avgången Stockholm-Gdansk den 9 september står det nu 0 på alla bokningsklasser.

    Informationen är ganska färsk så de har väl inte hunnit att kontakta och boka om alla passagerare än. Det är som sagt ombokning via Köpenhamn som gäller i första hand.
     
  10. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns inte "massviss" av konkurrens på rutten, utan enbart ett rosa lågprisflygbolag som flyger från Nyköping, 15 mil från Arlanda. Det rosa lågprisflygbolaget börjar för övrigt "på försök" ta betalt för handbagage som man har med sig in i kabin. Eller har jag missat nått bolag?

    Däremot skulle jag gissa att det nystartade polska flygbolaget OLT Express med bas i Gdansk, förr eller senare, kommer öppna GDN-ARN, nu när SAS dragit sig ur. OLT Express flyger exempelvis GDN-KEF från 149 PLN (drygt 300 SEK) enkel resa. I priset ingår 16 kg incheckat bagage, mat/dryck ombord.

    Visst finns det efterfrågan för affärsresande. Många svenska storföretag har fabriker/kontor i Gdansk området t.ex. ABB, Flextronics, Skanska, Ikea, Nordea m.fl.
     
    Last edited: 11 Juli 2012

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×