SAS lägger ner all trafik till Helsingfors!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av twiggs, 30 Januari 2012.

  1. twiggs

    twiggs Medlem

    Nu verkar det vara bekräftat i bokningssystemet:
    SAS lägger ner i princip all trafik till Finlands huvudstad Helsingfors. Blue1 tar över och kvar verkar även Cimber Air vara med sin dagliga avgång till CPH som flygs åt SAS.

    Visserligen har SAS kostnader som överstiger Blue1 med råge och mer därtill, men jag har alltid fått för mig att kostnadsstrukturen på biljetter till/från HEL varit hög med i SAS ögon stora premiumkabiner.

    En av anledningarna till att SAS inte införda servicekonceptet Scandinavian Direct (en kabinklass) på ARN/CPH–HEL var först och främst att man inte ville att Finnair skulle få en fördel genom att erbjuda Business.

    Tråkigt värre måste jag faktiskt säga!
     
  2. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Trist helt klart att SAS (Mainline) lämnar en av de fyra nordiska huvudstäderna. Frågan är vad man ska göra med de flygplan/kapacitet som frigörs ?? Man har väl flugit från CPH & ARN till HEL i stort sett dagligen ?.

    Blue 1 & SAS kastade ju in handuken GOT-HEL för ett par år sedan, där AY nu har 4 dagliga flighter på vardagarna.
     
  3. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    De lämnar väl en av de 5 nordiska huvudstäderna? till KEF flyger de ju från OSL
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    29 februari ser ut att vara sista dagen med SAS flygningar.

    Den 1 mars ser det ut så här om man söker efter SAS flygningar Stockholm-Helsingfors.

    SK/KF 6648 ARN 06:50 HEL 08:50 717
    SK/KF 6620 ARN 08:35 HEL 10:35 717
    SK/KF 6674 ARN 11:55 HEL 13:55 717
    SK/KF 6670 ARN 13:50 HEL 15:45 717
    SK/KF 6676 ARN 17:10 HEL 19:10 717
    SK/KF 6622 ARN 18:30 HEL 20:30 717
    SK/KF 6683 ARN 20:20 HEL 22:20 717
    SK/KF 6678 ARN 22:55 HEL 00:55 717
     
  5. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket tråkigt, men KF kanske behöver passagerare de med...
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    om någon missat det


    SAS further strengthens its long term position in Finland

    Blue1: new nonstop routes to Scandinavia planned in 2012

    In line with the 4Excellence strategy with focus on the Nordic region, SAS
    further strengthens its long term position in Finland. In 2012, Blue1 plans to
    open a large number of new nonstop routes from Finland directly to Scandinavia
    to complement SAS' and Star Alliance's route networks and with that strengthen
    SAS network at Stockholm Arlanda and Copenhagen Kastrup.

    Routes to Copenhagen are being planned from for example Kittilä, Kuopio,
    Lappeenranta, Oulu, Turku and Vaasa as well as to Stockholm from Kokkola, Oulu
    and Pori.

    Blue1's CEO Stefan Wentjärvi comments: "The growth we are undertaking to
    Copenhagen and Stockholm is part of the strategy that was decided earlier this
    year when SAS informed about the phase out of the remaining five Avro RJ-85
    aircraft and the rationalization of the fleet to Boeing 717. The change means
    that Blue1 can continue to reduce the unit cost and further improve its
    competitiveness."

    "The new non-stop routes from Finland to Copenhagen and Stockholm will provide
    both business and leisure passengers with a qualitative and cost efficient
    product and a new way to travel with excellent new connections that save time
    and money for passengers", says Wentjärvi.

    Copenhagen's airport Kastrup is the Nordic region's largest airport with over 21
    million passengers annually with connections to 140 destinations across the
    world. Stockholm's airport Arlanda, with 17 million passengers, offers
    connections to over 100 destinations across the world.

    Blue1 already flies to Copenhagen from both Helsinki and Tampere and to
    Stockholm from Helsinki, Tampere, Vaasa and Turku.
     
  7. Man kan jo vända på detta lite; kanske man vill ha kapaciteten för att expandera SK (mainline) andra platser?

    Titta på vad British Airways har gjort... Man fokuserar allt i London runt LHR/LGW/LCY och alla regionala flygplatser har man enbart anknytningar till London, sedan har man avyttrat tillgångar (till FlyBe) som var regionala.
     
  8. Homer

    Homer Medlem

    F.ö. gör Finnair på samma sätt, små matarplan till HEL från massor av orter.

    Men i fallet med SAS, finnarna kanske inte är så intresserade av att flyga till BKK och NRT via CPH :)
     
  9. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Jaha. Det gör mig inte så mycket med inga SAS-plan till Helsingfors mer. Sedan Blue1 bytt ut sina Avro-flygplan till Boeing 717 är komforten likvärdig. Förstås tråkigt att man inte längre får affärsklass med sådan biljett.
     
  10. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Och från ARN...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×