Senaste nytt

SAS lägger eventuellt ner Köpenhamn-Bangkok

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonW

Medlem
Jag vet inte hur det var för CPH-pax, men gentemot ARN-pax kändes det som SAS aldrig på allvar ens försökte vara konkurrenskraftiga.
Noll marknadsföring, och ständigt väsentligt högre priser än TG och AY trots den obekvämare routingen via CPH.
 

JonW

Medlem
Jag har läst sådana planer tidigare också. Tror även Finnair gick i liknande tankar ett tag.
Förlåt men vad syftar du på?
Att FInnair skulle höja priserna kort innan Norwegian kör igång?
Att de skulle lägga ner HEL-BKK?? Enda Asienrutten de har 14 avgångar i veckan på om jag minns rätt??
 

Roger J

Medlem
Kan det vara så att de har problem att sälja Economy Class med tillräcklig lönsamhet till BKK. De skulle antagligen behöva en config med fler stolar i Business Class med tanke på alla affärsresenärer som gör transfer i BKK (och att Business ofta är fullt)?
 

Dr. Miles

Expert
Kan det vara så att de har problem att sälja Economy Class med tillräcklig lönsamhet till BKK. De skulle antagligen behöva en config med fler stolar i Business Class med tanke på alla affärsresenärer som gör transfer i BKK (och att Business ofta är fullt)?

Det märkliga är att SAS säljer inte billiga Economy class biljetter till Bangkok heller. I alla fall jämfört med Finnair, THAI, Turkish, SWISS.
 

cmj

Medlem
Kan det vara så att de har problem att sälja Economy Class med tillräcklig lönsamhet till BKK. De skulle antagligen behöva en config med fler stolar i Business Class med tanke på alla affärsresenärer som gör transfer i BKK (och att Business ofta är fullt)?

Om man ska tro artikeln som jag länkade till så är 25-30% "business-resenärer" och resterande turister på linjen till BKK.
Förväntade "business-resenärer" på rutten till SFO är 60-70%.

Det ligger kanske något i detta med tanke på att Thai säljer sin "business" som "premium economy" och sin "first" som "business" på linjerna till Stockholm och Köpenhamn. (vet inte hur det är på Oslo)

Vet inte hur det blir när Thai börjar flyga med sin 777:a på Köpenhamn. Enligt det jag har läst så kommer det bara att finnas två kabinklasser då, och kommer man att sälja "business" som "business" så utökas platserna jämfört med idag. (ombord på Thai)

"Bangkok – Copenhagen Boeing 777-300ER (C42Y306) replaces Boeing 747-400. The 777-300ER features new inflight product, but does not offer First Class service"

http://airlineroute.net/2012/06/26/tg-s13update1/
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Har två bokningar i C tik BKK för familjen. April och Juni. Vad händer om linjen läggs ned?blir vi ombokade till annan flight inom Star?
 
Chansen är väl stor att ni hamnar i C i TG nya Boeing 777-300ER CPH-BKK OM SK lägger ner sin linje i mars.

SAS har flugit CPH-BKK mycket länge...allt sedan hösten år 1949.
De senaste 50 åren har det varit med jet....DC-8, DC-10, B767-300ER & A340-300
 

NyfikenGrau

Medlem
Om man ska tro artikeln som jag länkade till så är 25-30% "business-resenärer" och resterande turister på linjen till BKK.
Förväntade "business-resenärer" på rutten till SFO är 60-70%.

Som nybörjare undrar jag hur man räknar på sådant egentligen, det kan ju knappast vara absoluta antalet passagerare...menar man kanske andel av biljettintäkterna? Eller hur stor andel passagerare som reser "i jobbet" generellt?

Tillbaka till ämnet:
En av kommentarerna på den danska sidan nämnde samarbetet SK-SQ, som jag nästan helt hade glömt bort - någon som vet om detta rann ut i sanden, eller om kanske tvärtom SIN ska "ta över" som destination istf BKK?

Michael J. N.
Hvis man ellers har fulgt med, er et Joint Venture Selskab mellem SQ-SK, i fuld gang, med at komme op at stå. Samtideigt med TG-SK forsøger det samme. Der er jo selvfølgelig en plan/mening med det hele.


Jaha ok, nu såg jag att CPH-SIN redan trafikerades av SQ och att det gällde utökning av den linjen samt eventuellt uppstart av ARN-SIN.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen