Kan det vara så att de har problem att sälja Economy Class med tillräcklig lönsamhet till BKK. De skulle antagligen behöva en config med fler stolar i Business Class med tanke på alla affärsresenärer som gör transfer i BKK (och att Business ofta är fullt)?
Om man ska tro artikeln som jag länkade till så är 25-30% "business-resenärer" och resterande turister på linjen till BKK.
Förväntade "business-resenärer" på rutten till SFO är 60-70%.
Det ligger kanske något i detta med tanke på att Thai säljer sin "business" som "premium economy" och sin "first" som "business" på linjerna till Stockholm och Köpenhamn. (vet inte hur det är på Oslo)
Vet inte hur det blir när Thai börjar flyga med sin 777:a på Köpenhamn. Enligt det jag har läst så kommer det bara att finnas två kabinklasser då, och kommer man att sälja "business" som "business" så utökas platserna jämfört med idag. (ombord på Thai)
"Bangkok – Copenhagen Boeing 777-300ER (C42Y306) replaces Boeing 747-400. The 777-300ER features new inflight product, but does not offer First Class service"
http://airlineroute.net/2012/06/26/tg-s13update1/