SAS kundkommunikation - eller "finn fem fel"

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av fcx, 14 September 2013.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick två brev från SAS med vouchers efter två klagomål. Det som först slog mig var skillnaden mellan de två breven

    Texten är i stort densamma (inklusive samma språkfel) men utseendet är helt annorlunda trots att de skrevs i samma syfte från samma bolag och med samma avsändaradress. Har man inga färdiga mallar att använda eller någon form av corporate design-handbok? Man har inte ens lyckats använda samma logga!

    Hur många skillnader hittar ni? Kan bjuda på den första, som inte är helt uppenbar på bildskärm, det ena har svart text, det andra blå...

    bild2.jpg Bild 1.jpg
     
  2. Brev ett har:
    "Vår referens" i huvudet.
    "Scandinavian Airlines" utskrivet under loggan.

    Brev två har:
    Ett radbryt i meningen "Vi på SAS hoppas......"
    Adress i sidfoten.
    Personalen kommer från ett team - "Customer care team"
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Som arbetsskada har jag fått "färgseende", så det är svårt att undgå att den ena loggan är helt åt h-vete för ljusblå. Hade de slut på svart toner i skrivaren eller?
     
    1 person likes this.
  4. Nystrom

    Nystrom Medlem

    OK, du har fått kompensation från SAS. Är det där jag skall börja leta efter fem fel, eller.... ;)
     
  5. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Och det är olika telefonnummer man skall ringa för bokning... Är det andra kanske ett danskt nummer?
     
  6. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Överlag ser det ut som man använts sig av Rockklassikers "Google-flicka" för översättning, i kombination med en taskigt inställd Outlook :)

    Skulle tro att varje land har sin egen lilla set up av mallar och att ingen har brytt sig om att även dylikt är en del i en total image.
    Jobs skulle mördat ........
     
  7. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att i Norge de använt färdigt tryckt papper med SAS logo och därför ser pappret annorlunda ut layout mesigt. Med miljö syfte tycker jag att bra att använda en gammal lager slut.

    Viktigaste är väl att du fått kompensation och ärendena är lösta.
     
  8. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Breven kom från samma ställe (samma kuvert och samma returadress). De som undertecknat från SAS har Svenska namn, så jag tror starkt att de sitter på samma kontor. Som kuriosa rörde bägge klagomålen samma flight, men jag delade upp det på två ärenden för att kanske få högre utdelning (vilket tydligen lönade sig).

    Det är inte brevpapper, utan logga+sidfot är laserskrivna.

    Som sagt, jag är nöjd med hur SAS hanterat mina ärenden, men förundrad över kommunikationen :)
     
  9. bstark

    bstark Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Även om den första loggan är ljusare än var den skall vara så tycker jag den är snyggare.
    Men att skriva brödtext i färg får mig rysningar. Dessutom blir det dubbelt så dyrt i utskriftskostnad. Det borde SAS tänka på som så ivriga i att spara pengar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×