Senaste nytt

SAS kreditkorttips för boende USA

Ingvarsson

Ny medlem
Jag är bor i USA och reser hem till Sverige med SAS 2-4 gånger per år. Reser även en del i jobbet med Star Alliance. Eftersom det är långflygningar får jag in hyfsat med poäng och har EBG. Betalar tyvärr ganska mycket pengar per år för biljetter privat.

Funderar nu hur jag kan maximera poäng samt spara pengar på flygningarna.

En självklar tanke är ett AMEX Platinum. Någon som har erfarenhet i liknande situation? Verkar som valutan för detta kort har SEK som standard. Betyder detta att jag måste betala en valutaavgift varje gång jag handlar i USA där mitt kort kommer användas till 99%? Vet ni om det dessutom är en kortavgift utomlands på detta kort? Deras sida är ganska otydlig med detaljer.

Tack
 

mha321

Medlem
Hur länge har du bott i USA? Någon möjlighet att få ett amerikanskt platinum?

Annars är det korrekt - har du svenskt Amex av vilken sort som helst så blir det valuta konvertering på varje köp.
 

Ingvarsson

Ny medlem
Bott här i fem år. Amerikanskt platinum kan jag nog få, gissar att du tänker baserat på "credit score". Problemet är väl att det liksom Chase Saphire (som jag har idag) ger dig poäng som du kan konvertera till flygvaluta istället för att direkt tjäna in Eurobonus eller ge dig 2 för 1 erbjudanden. Eller tänker jag fel här?
 

palmen

Moderator
Försök få ett amerikanskt kort säger jag, om du inte tycker 2% valutapåslag på allt är ok. Platinum kortet i Sverige ger dock riktigt bra med MR i utländsk valuta, men frågan om det är värt det. Om du ofta frekventerar flygplatser i USA som har centurion lounger kan det vara riktigt bra värde.
 

palmen

Moderator
Bott här i fem år. Amerikanskt platinum kan jag nog få, gissar att du tänker baserat på "credit score". Problemet är väl att det liksom Chase Saphire (som jag har idag) ger dig poäng som du kan konvertera till flygvaluta istället för att direkt tjäna in Eurobonus eller ge dig 2 för 1 erbjudanden. Eller tänker jag fel här?
Amex Platinum ger dig bara MR poäng, inga sas poäng, du måste då konvertera i vilket fall som helst. Jag skulle föreslå thepointsguy, loyaltylobby eller annan Amerikansk blogg för info om vad som är bäst i USA.
 

JohnR

Medlem
Jag bor också i USA, om du får din lön i USD så skulle jag försöka få ett amerikanskt kort, ev Amex Platinum. Amexkorten som ges ut i USA har bättre förmåner än de Svenska.

Personligen har jag kvar mitt svenska Amex som jag använder för spend i SEK, jag har även ett Sas Mastercard Premium, som jag inte sagt upp därför att det kan bli svårt att få kredit när man kommer tillbaka till Sverige och inte haft lön i Sverige på ett tag.

I USA kör jag för närvarande på Hilton Aspire. Men kolla vilket kort som passar dig bäst.Amex platinum är ett bra kort tycker jag. Välj rätt kort så har du garanterat tillbaka årsavgiften. Om jag inte minns fel kan du dock inte växla Amex MR pooints till SAS om du har det amerikanska kortet.

Edit: En fråga som är viktig, köper du dina SAS biljetter i $ eller SEK?
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Jag har några kredit kort i USA , skicka PM om du vill veta mer, korten jag för tillfället har är, Hilton AMX Aspire, IHG Premier och British Airways Visa, de två sista ställs ut av Chase som du redan verkar vara kund hos så borde inte vara problem att få dessa kort, inga poäng till Eurobonus med dessa kort naturligtvis men riktigt bra andra förmåner speciellt med hotel korten (Gold på Hilton, Platinum på IHG) och bra sign up bonus på alla dessa kort.
 

Senator

Moderator
Man måste också vara skriven i Sverige för att söka svensk amex tror jag

Nja... jag har skriven i Schweiz när jag fick mitt. Dock hade jag en lång och trogen kundrelation hos American Express i många år innan jag ansökte, men hade inga aktiva kort hos AMEX i Sverige vid tillfälle. Det togs ut enbart en vanlig kreditupplysning på mig.
 
Toppen