Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .

NotRyan

Medlem
Så nu ska vi tala lite sanningar.

A-kassan i Danmark är 90% av lönen. DOCK med ett max belopp på 17073 dkk i månaden. Dina "kompisar" i kabinen kanske glömde informera om detta?

Och svenskar skrivna i Sverige men arbetandes i Danmark betalar till dansk A-kassa och får ersättning från svensk enligt svenska regler vid arbetslöshet.

Mvh
NotRyan
 

Johan1

Medlem
Vad har det med saken att göra huruvida han klarar sig eller inte? Typiskt vänsterpolitiskt drabbel om att "han fick mer" - han och resten av ledningen drar sitt strå till stacken procentuellt (och lite mer på sina håll) som resten av de 15,000 anställda. Skämmes.

Nej det handlar inte om någon vänsterpolitik. Det är en viss skillnad att gå från 10 millar till 8 millar och sen jämföra det med en vanlig arbetare... Sen att han ens skulle ha 1 miljon per år är en bra fråga med tanke på hur företaget går. Tjänstemän överlag är överbetalada fanskap ;)
 

Rosie

Medlem
Det en skaplig skillnad att sänka sin lön från 8 till 6 miljoner och för en person som får sänka sin lön med 15-20% som tjänar 27.000 kr/mån. Du har dina åsikter, jag har mina. Det är ok att tycka olika, så skämmes tänker jag inte göra.
 

Alx

Medlem
Det en skaplig skillnad att sänka sin lön från 8 till 6 miljoner och för en person som får sänka sin lön med 15-20% som tjänar 27.000 kr/mån.

Jag kan inte uttala mig om huruvida SAS VD verkligen är förtjänt utav den lön han har eller ej. Styrelsen har uppenbarligen tyckt det! MEN man får inte glömma att det är en skapligt ENORM skillnad i arbetsinsats, kompetens-, utbildningsnivå och framför allt ANSVAR mellan SAS VD och en flygvärdinna.
 

Matsson

Medlem
Vi lever i en marknadsekonomi även i Sverige. Vill vi utjämna skillnaderna i lön mellan VD och flygvärdinna kan Air Koryo Nordkoreas flygbolag vara modellen- inte SAS.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det kanske redan har nämnts, men en fundering jag har är att om nu lönesänkningen går igenom finns det ju en väldigt stor risk att det slår igenom i personalens motivation och därmed servicenivån. Det lär ju inte finnas någon som helst lust att göra det där lilla extra, som utmärker god service. Jag skulle till och med vilja påstå att det är naivt att alls förvänta sig bibehållen servicenivå efter en lönesänkning med 15 %.
 

Ubbe

Medlem
Det här är ju en fantastisk möjlighet för alla medvetna resenärer att kunna välja att åka med ett sånt föredömligt företag som Norweigan.

På tal om SAS VD-lön:

"Bara Rickard Gustafsons lön räcker ju för att driva hela Norwegians administration."

di.se - Norwegianchefen sågar Wallenberg

Det säger ju bara att Norweigans VD har passerat sin kompetensnivå. Själv tjänar han ju 1,8 miljoner NOK/år ca 2 milj SKR. Det ger 8 miljoner kvar att fördela på all administrativ personal på Norweigan.
Det kanske redan har nämnts, men en fundering jag har är att om nu lönesänkningen går igenom finns det ju en väldigt stor risk att det slår igenom i personalens motivation och därmed servicenivån. Det lär ju inte finnas någon som helst lust att göra det där lilla extra, som utmärker god service. Jag skulle till och med vilja påstå att det är naivt att alls förvänta sig bibehållen servicenivå efter en lönesänkning med 15 %.
Tror jag inte alls. Service nivån på tex Thai är högre än den är på SAS idag och tjänar de 20% av SAS personalen så är det bra.
Det är nog mer så att personalen känner pressen på att verkligen ge allt så att de har ett jobb i morgon oxo.
 
Toppen