Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .

Dr. Miles

Expert
Sett ur ett svenskt perspektiv kan man tycka att är ett "danskt sammhällsproblem". Men Danmark har något som kallas flex-secuirity och igenom detta har man så hög nivå på deras a-kassa. Flex-secuirity innebär också att det är lättare för arbetsgivaren att bli av med anställda.
Som sagt lite annat upplågg än vad vi har i Sverige.

Om dansk SAS personal har både hög lön och flex-security som gör att det är lättare för arbetsgivaren att säga upp folk, varför säger man inte upp dansk personal först?:confused:
 

seat56f

Medlem
I någon mån är det väl det man gör när administrationen flyttar till Stockholm - dvs de tjänsterna skärs huvudsakligen bort i CPH (och OSL, om det finns något sådant där).

Sen får man väl räkna på om det är bättre att ha crew från ARN som betjänar CPH-flyg...
 

Ricci

Medlem
Om dansk SAS personal har både hög lön och flex-security som gör att det är lättare för arbetsgivaren att säga upp folk, varför säger man inte upp dansk personal först?:confused:

Helt rätt kan man sparka dessa lättare, men vem skall man ersätta med ?
Med norska som har än högre löner eller med svenskar som har sin 30% arbetsgivaravgift "på sig"??

Enligt uppgift jag fått skall SAS kabin DK nu vara nere i lönenivå med Norwegian(gäller Norwegian på CPH-bas). Men SAS har bättre förmåner än Norwegian.

Edit: Gäller Norwegian på CPH-bas
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Helt rätt kan man sparka dessa lättare, men vem skall man ersätta med ?
Med norska som har än högre löner eller med svenskar som har sin 30% arbetsgivaravgift "på sig"??
Jag trodde att man räknade även sociala avgifter i räkning när man pratar om lönenivå, hade jag fel?
 

Unicornone

Medlem
Skrev i en annan tråd att det vore angenämt om man stängde hubbarna i DK och NO (eller åtminstone minimerade dem) baserat på kostnadsbas. Vi gör så i min firma nu, stänger administrativa enheter i DK och NO för att flytta in dem i vår bananmonarki. ROI är väl under ett år för att flytta den Norska verksamheten till SE.
 

Randy Marsh

Medlem
Skrev i en annan tråd att det vore angenämt om man stängde hubbarna i DK och NO (eller åtminstone minimerade dem) baserat på kostnadsbas. Vi gör så i min firma nu, stänger administrativa enheter i DK och NO för att flytta in dem i vår bananmonarki. ROI är väl under ett år för att flytta den Norska verksamheten till SE.
Det är lättare sagt än gjort. Många av kunderna i Skandinavien, iaf de som har ARN, OSL eller CPH som närmaste flygplats, har vant sig till att de kan flyga direkt med SAS till ganska många destinationer. Om man tar bort den fördelen så kan man lika gärna välja någon av konkurrenterna.

Jag själv måste ju som oftast byta i antingen CPH eller OSL och därför kommer SAS ofta dåligt ut när jag ska välja flygbolag. Jag får en likvärdig eller bättre produkt hos konkurrenterna till samma eller lägre pris, med ungefär samma totala resetid.
 

Ricci

Medlem
Jag trodde att man räknade även sociala avgifter i räkning när man pratar om lönenivå, hade jag fel?

Både och:)
När man jämför 2st olika länder löner är det lättare att prata om personalkostnad för att få med allt.
Även om i dax läget att CPH anställda har en lägre kostnad än ARN, så innebär det inte att CPH anställda har lägre produktionskostnad från ARN dvs om man skulle säga upp personer på en viss bas (gäller flygande personal). Dådet tillkommer extra kostnader som t ex hotell traktamente etc...
 

Ricci

Medlem
Jag har fått lite mer info vad SAS kräver av SAS DK Kabin(CAU) som jag tagit del av från ett antal vänner som arbetar på kabin i CPH

Ett par punkter kommer här:

Massive forringelser på både løn (op til ca. 15 %), pension og per diem (reducering med ca. 25 %)
Standard arbejdstid på dagen op til 13 timer, med mulighed for yderligere udvidelse til 15 timer
Ændrede regler for weekendfri, som betyder at der kan gå op til 7 uger mellem weekendfri
Ingen hvilemoduler på langruter
Ingen begrænsning på udenlandsk crew

Det fanns minst dubbelt så många krav till som SAS ledning ville få ut av CAU....
Med tanke på att a-kassan är 90% av löneni Danmark....och man precis förhandlat med SAS om en lönesänkning (4mån sedan)
Tror ni då att CAU kommer kommer gå med på kraven...??
 

flying

Medlem
Det fanns minst dubbelt så många krav till som SAS ledning ville få ut av CAU....
Med tanke på att a-kassan är 90% av löneni Danmark....och man precis förhandlat med SAS om en lönesänkning (4mån sedan)
Tror ni då att CAU kommer kommer gå med på kraven...??

Så nu ska vi tala lite sanningar.

A-kassan i Danmark är 90% av lönen. DOCK med ett max belopp på 17073 dkk i månaden. Dina "kompisar" i kabinen kanske glömde informera om detta?
 
Toppen