Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .

Palazzi

Medlem

Får jag välja vilken flygning så kan jag arbeta "timmar" med endast gratis flygning som kompensation. Jag är ju ändå i luften hela tiden;) Jag kan även ta betalt i poäng:cool:

Men ärligt talat: Om jag hade blivit erbjuden 80kr/h, då hade jag inte ens övervägt det... Det är ju f**n sämre än en svampplockare under lågsäsong. Man måste vara rejält flygintresserad om det skulle var intressant.

Hur de fått fram 80kr/h förstår jag dock inte.. Jag fick inte ihop deras ekvation. 150kr blir 80kr när man får 70% av gamla lönen:confused: Båda kan ju då inte vara brutto? När jag räknade fick de 13.000SEK EFTER skatt, men di.se skriver INNAN skatten dragits.
 

palmen

Moderator
Hur de fått fram 80kr/h förstår jag dock inte.. Jag fick inte ihop deras ekvation. 150kr blir 80kr när man får 70% av gamla lönen:confused: Båda kan ju då inte vara brutto? När jag räknade fick de 13.000SEK EFTER skatt, men di.se skriver INNAN skatten dragits.

De räknade väl på att man får X kronor i månadslön, sedan vägde de in lönesänkning i procent samt att man skulle jobba mer timmar för den lönen. SÅ tolkade jag det som stod i artikeln.
Om jag uppfattat det rätt så är detta grundlönen och utöver detta tillkommer traktamenten mm. Hur mycket "extra" de får betalt i form av olika tillägg har jag ingen aning om. Vore intressant att se en lönespec från någon som jobbar som CC på SAS nu som har en "normal lön" (inte topp eller botten på skalan) nu innan omförhandlingar.
 

Toby

Medlem
Hade aldrig jobbat för 80 kr/timmen och tycker samtidigt det är en dum situation som SAS satt sig i.
Hur många timanställda har man? Hur mycket finns det att tjäna in på dom? Vad jag fattat så är det ju inte i dom timanställda felet ligger utan i gruppen som har kontrakt/anställning från guldåren. (pension och allt vad det innebär)
 

Viking75

Medlem
Jag får inte heller ihop summan till 80 kr. Jag har laborerat med längre arbetstid osv men får det inte att gå ihop. Det känns som det här snarare är ett smart drag av facket att försöka vända den allmänna opinionen till deras fördel.
Verkligheten är förmodligen i närheten av SAS utgångsbud med visst förbehåll för den extra arbetstiden som jag har svårt att bedöma.
 

Dr. Miles

Expert
Den här fungerar inte för SAS anställda av olika skäl (bl a man måste vara thailändsk medborgare) men det är tuffa villkor att bli flygvärdinna på ett thailändskt flygbolag med.

THAI Smile : Career
THAI Smile skrev:
Cabin Crew Qualification:
  1. Thai Nationality
  2. Single, have never been legally married and have no children
  3. Female age not more than 24 years old (Date of birth commencing from January 1, 1989)
  4. Certificate of Matthayom 6 or High school education

Additional Requirement
  1. Fluent in both written and spoken English (TOEIC score of at least 600 points with 2 years validity)
  2. Minimum height of 160 cms and weight in proportion to height in accordance with the standard of the Company (weight (kilogram) = height (centimeter) – 110)
  3. Healthy with excellent eye sight (contact lens are allowed)
  4. Pleasant personality with young and energetic spirit.
 

JonW

Medlem
Jag får inte heller ihop summan till 80 kr. Jag har laborerat med längre arbetstid osv men får det inte att gå ihop. Det känns som det här snarare är ett smart drag av facket att försöka vända den allmänna opinionen till deras fördel.
Verkligheten är förmodligen i närheten av SAS utgångsbud med visst förbehåll för den extra arbetstiden som jag har svårt att bedöma.
Jag tror alltihop bottnar i alla märkliga uppgifter om arbetstid som florerat.
Uppgiften om 60 h arbetsvecka för flygande personal är naturligtvis rent nonsens, skulle medföra svartlistning i EU på direkten.
Gissar att man då inom begreppet "arbetstid" räknar in tid när man måste vara borta från bostaden helt enkelt, och den kan säkert bli 60 h i veckan vissa veckor med de nya reglerna för vissa grupper.
(Tidigare har ju flygfolk ofta skrutit med hur ytterst lite ren arbetstid de faktiskt behöver jobba för att få ut en heltidslön, och det är väl en av de saker man nu vill rätta till)
Räknar man på det sättet kan man säkert få mycket låga timlöner, iaf före alla tillägg.
Men det är ju inte rimligt, timlön för att äta middag, se på TV, sova eller springa på stan får man ju inte om man är hemma heller...
 
Toppen