Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Skälet till den försenade rapporten är enligt Dagens Industri att regeringarna i Sverige, Norge och Danmark har begärt EU:s godkännande för att ge statsgarantier till bankernas förlängda lån på 4,7 miljarder kronor.
Säger EU blankt nej tror jag inte SAS överlever november.
 

A380*G

Medlem
Skälet till den försenade rapporten är enligt Dagens Industri att regeringarna i Sverige, Norge och Danmark har begärt EU:s godkännande för att ge statsgarantier till bankernas förlängda lån på 4,7 miljarder kronor.
Säger EU blankt nej tror jag inte SAS överlever november.

Låt bolaget likvideras och sluta med denna konstgjorda andning.

Som Concorde varit inne på så löser inte detta några problem, bara skjuter dem framför sig i några månader.
 

Dr. Miles

Expert
Låt bolaget likvideras och sluta med denna konstgjorda andning.

Som Concorde varit inne på så löser inte detta några problem, bara skjuter dem framför sig i några månader.

Ja, det är ungefär som om att ge morfin till en cancerpatient som är i slutstadiet. Det botar inte sjukdomen. Det lindrar bara smärtan.
 

tomeck

Medlem
Innan vi går på dessa kvällstidningsutsagor kanske vi bör tänka efter.! en konkurs ska begäras av styrelsen då hälften eller mer av aktiekapitalet är förbrukat. Lånebilden inverkar inte på aktiekapitalet då ökade lån inte innebär ökat kapital.
Är inte detta grundkurs A i pengaförvaltning för alla i lågstadiet?? eller ingår detta bara i allmänbildningen för en smålänning??

Räcker också med man inte kan betala skatter så bör vilken styrelse eller VD som helst som förstår innebörden av personligt ansvar begära bolaget i konkurs. Dock har SAS positiv cash-flow (åtminstone senaste kvartelet) så de kan fortfarande betala löpande utgifter och skatter problemet är den långsiktiga finansieringen.
 

agehall

Medlem
Är inte detta grundkurs A i pengaförvaltning för alla i lågstadiet?? eller ingår detta bara i allmänbildningen för en smålänning??

Tyvärr är det nog så att läroplanen inte säger något om ekonomi på lågstadiet. Däremot ska man lära sig vad alla länder heter, var de ligger och vilken huvudstad de har - något som enligt mig är helt meningslöst. Det kan man ju slå upp när man behöver och dessutom vore det enklare om man fick lära sig IATA-koder direkt istället. ;)
 

hyper

Medlem
Vad innebär nu detta konkret för innestående EB-poäng i en rekonstruktion?
Är det automatiskt så att alla de skulderna mot oss (kunder) förfaller, eller finns det möjlighet att bolaget kan styckas upp och den delen säljs vidare?

Och framförallt, vad innebär det för *G statusen?
 
Last edited:

sk-sthlm

Medlem
Det är klart att det finns ett reellt konkurshot, men rätt hanterat kan detta bli något mycket bra.

Nu, med kniven mot strupen, har man chansen att göra de drastiska förändringar (läs kostnadsbesparingar) som man tidigare inte lyckats med. Man kan visa facken att man försökt samtliga andra möjligheter (nyemissioner, hyvla kostnader, nedläggning av rutter) och nu återstår bara en rejäl attack på kostnadssidan för att man skall kunna rulla över lånen - och går inte facken med på det, så kommer det nu att bli kk.

Hoppas nu bara att facken tar sitt ansvar - alternativet för personalen blir ju tyvärr att börja jobba på den LCC som kommer etablera sig istället för SAS (Norwegian?), så de borde ha relativt starka incitament att rädda bolaget.
 
Toppen