SAS konkurs nära förestående?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Skyraider, 4 Oktober 2012.

  1. Skyraider

    Skyraider Medlem

    Ort:
    Stockholm, NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt att behöva börja i moll. Men jag undrar om det är långt kvar nu. SK tycks ha gett order till de som arbetar i bokningen att inte boka om folk på inställda flyg om det inte går med SK metal.

    Har nu försökt boka om en flight SK ställde in men de vägrar ge mig andra alternativ än att få pengarna tillbaka. Det går en Lufthansa-flight men de säger att de inte får boka in mig på den. Att de är skyldiga att göra det bryr de sig inte om (har fått det beskedet av två olika personer, varav en supervisor). De hänvisar till att de inte får boka om på andra flygbolag och säger att jag skall ta det med Customer Service. De erbjöd mig att köpa biljetter Lufthansa flighterna (som SK codeshare) om jag betalade mellanskillnaden dock (!).

    Nu tror jag ju detta kommer att lösa sig men när företag börjar bryta mot regler brukar det vara ett säkert tecken på att de inte har långt kvar.

    Någon som gjort liknande observationer?
     
  2. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer det så kan de väl bli fällda i en tvist? Isf har du nog rätt.. å andra sidan, väntar likvidation så kvittar det väl? Såvida inte top mgmt ha bonusmål om att minimera förlusten innan utmätningen.......
     
  3. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De tar tid på sig att återbetala biljetter åtminstone. I mitt fall tog det dem två månader att betala tillbaka några få hundringar. Skulle inte vilja ligga ute med pengar åt dem.

    Jag kommer att följa deras bokslut noga
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är svårt att säga vad som gäller utifrån vad du skriver. Vad är det för flyg som blivit ändrat/inställt och hur långt in i framtiden?
     
  5. Skyraider

    Skyraider Medlem

    Ort:
    Stockholm, NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, de är naturligtvis skyldiga att boka om både enligt EU-reglerna och SK:s egen CoC. Min poäng är att se beter sig som ett företag som vet att dagarna är räknade.

    Hade jag en större mängd EuroBonus-poäng skulle jag nog använda dem raskt.
     
  6. Skyraider

    Skyraider Medlem

    Ort:
    Stockholm, NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Agehall: De ställde in SK1845 i november, flygs nu som codeshare med Lufthansa (SK3611/3359).
     
  7. Välkommen till BusinessClass.se, Skyraider!

    Vänligen förklara mer om situationen.
    • När fick du veta om inställt flyg?
    • Hur många dagar innan?
    • Vilken rutt?


     
    Last edited: 4 Oktober 2012
  8. erc

    erc Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Möjligen har de anammat Estonian Airs policy...
     
    1 person likes this.
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ok, då tycker jag nog att det borde vara läge att hävda EU261/2004 lite till. Vad jag kan se så bör du ju ha helt rätt i att kräva rerouting med vilket bolag du vill. Dock är ju EU261/2004 lite oklar på den punkten och flygbolagen brukar ju inte riktigt gilla domstolsbeslut som förtydligar detta. Men stå på dig!
     
  10. joemume

    joemume Medlem

    Ort:
    UME
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har fortfarande jättesvårt att se att de skandinaviska länderna skulle låta SAS gå i konkurs, då det konkret innebär att vi står utan flag carrier och det i sin tur innebär att hundratusentals människor får stora problem att röra sig i de nordiska länderna.
    En rekonstruktion - ja, men att lägga ner verksamheten känns som ett långskott.

    Det är lite som att gräva av E4:an norr om Solna och skylla på att det är slut på pengar hos Vägverket och låta allt bero.

    Så länge det inte finns något alternativ, så är min syn på saken att de skandinaviska länderna kommer att skjuta till medel för att hålla skeppet i styr

    Men vad vet jag, jag är inte insatt i SAS företagsekonomiska äventyr och jag har heller ingen insikt i hur svenska och övriga skandinaviska länders regeringar resonerar i frågan. Om det mot förmodan skulle vara som du säger så skulle det innebära ett tidigare oprejudicerat fall av förlust av poäng/miles för miljontals medlemmar. Det kommer att blir jobbigt för många, ingen tvekan om saken.
     
    Last edited: 4 Oktober 2012
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×