Senaste nytt

SAS kommer ta betalt för extrautrymme för benen

Missstream

Ny medlem
Jag har precis bokat och betalt 300 kr för vad jag trodde en plats med extra benutrymme. Agenten bekräftade det men när jag sedan loggar in på min bokning så har jag fått 24CDE (varav jag fått betala för 24C). Detta är väl inte första raden i Eco på en Airbus 340 (SFO Kärran) utan rad 23? Ringde tillbaka men den nya agenten verkade clueless. Skulle undersöka och återkomma men jag tänkte man kanske får snabbare svar här ;). Sen undrar jag även om första raden i Eco har mer benutrymme. Det är väl bara ett skynke till Pluskabinen och inte mer benutrymme än vanliga Ecosäten?
 

iRobert

Medlem
Jag har precis bokat och betalt 300 kr för vad jag trodde en plats med extra benutrymme. Agenten bekräftade det men när jag sedan loggar in på min bokning så har jag fått 24CDE (varav jag fått betala för 24C). Detta är väl inte första raden i Eco på en Airbus 340 (SFO Kärran) utan rad 23? Ringde tillbaka men den nya agenten verkade clueless. Skulle undersöka och återkomma men jag tänkte man kanske får snabbare svar här ;). Sen undrar jag även om första raden i Eco har mer benutrymme. Det är väl bara ett skynke till Pluskabinen och inte mer benutrymme än vanliga Ecosäten?

Rad 23 skall det vara: SeatGuru Seat Map SAS Airbus A340-300 (343)
 

SWEDE

Medlem
En sak är i vart fall säker: Soft block har nu i praktiken upphört att fungera. Nu delas (kläm)sätet intill EBG/P ut närsomhelst före avgång. Skittrist.
 
Jag har nu fått svar från SAS (det var jag som skrev inlägg 23 dock blev det från en kollegas profil av misstag).

Enligt agenten på SAS ska rad 20-27 i ekonomi vara med extra benutrymme. Stämmer detta? Har inte läst någon info eller seatmap som ska stödja detta utan det är väl endast på rad 23,31 och 32 som det är extra benutrymme eller är det jag som har fått detta runt bakfoten?

Samma person på SAS hävdar även att det INTE är extra benutrymme på 32d och e. Hur kan 4 säten som sitter ihop ha olika benutrymmen? För övrigt så finns det väl inte ens rad 20-22 på A340-300 som flyger denna sträcka.
 

jth

Medlem
Enligt agenten på SAS ska rad 20-27 i ekonomi vara med extra benutrymme. Stämmer detta? Har inte läst någon info eller seatmap som ska stödja detta utan det är väl endast på rad 23,31 och 32 som det är extra benutrymme eller är det jag som har fått detta runt bakfoten?

Samma person på SAS hävdar även att det INTE är extra benutrymme på 32d och e. Hur kan 4 säten som sitter ihop ha olika benutrymmen? För övrigt så finns det väl inte ens rad 20-22 på A340-300 som flyger denna sträcka.

På Airbusarna så sitter det lådor för AVOD-systemet under vissa stolar, de kanske räknar bort dessa stolar då de bestämmer vilka som har extra utrymme. Hade jag betalt för en extra rymlig stol och fått en sån låda framför fötterna så hade jag nog blivit missnöjd.

De kanske flyttar om bland stolsraderna i economy och förbättrar benutrymmet nu på 340-flottan när den ändå är inne för check? Den första (?) gick ju ner till Malta förra veckan. Annars låter det helt osannolikt att SAS inte själva kan hålla ordning på hur deras flygplan är konfigurerade.
 
Det som känns mest missvisande är att agenten hävdar att det är rad 20-27 gång och fönstersätet som man kan betala för mer benutrymme. Jag har själv suttit på rad 25 och tycker inte att jag har haft mer benplats än längre bak. När jag ställer den raka frågan hur mycket extra benutrymme det är tal om kan hon inte svara på detta och erbjuder heller inte att ta reda på det. Dock så ändrade hon sig angående rad 32 och helt plötsligt var det lika mycket plats på dessa säten. Vi blev flyttade hit utan kostnad då det är två mittsätten. Dock är det väl risk att man blir flyttad då det är basinettsäten.
 
Last edited:

jth

Medlem
Dock så ändrade hon sig angående rad 32 och helt plötsligt var det lika mycket plats på dessa säten. Vi blev flyttade hit utan kostnad då det är två mittsätten. Dock är det väl risk att man blir flyttad då det är basinett säten.

Jag tittade på seatmap för min nästa A340-flight och så att rad32 var första raden i bakre kabinen, så jag håller med om att alla säten ska ha samma benutrymme där. De verkar ju onekligen ha strulat till det här. Det går inte heller att se på seatmapen vilka stolar som eventuellt har bättre benutrymme. Den främre kabinen (rad 20-29) har precis samma seatpitch som den bakre, det är min erfarenhet också, men de kanske håller på att ändra det nu.
 

Tur-Ture

Medlem
Det står ju på SAS hemsida (lite luddigt) att dom tar 300,- för platser med bättre benutrymme samt för gång/fönster-platser i främre GO-kabinen....så vill man sitta trångt och titta på vingen så kostar det 300,-
 
Det förklarar ju saken. Måste ha missat det luddiga med främre Go kabinen. Tycker fortfarande det är fult av första agenten att sätta mig på en sådan plats när jag bad om extra benutrymme.
Det står ju på SAS hemsida (lite luddigt) att dom tar 300,- för platser med bättre benutrymme samt för gång/fönster-platser i främre GO-kabinen....så vill man sitta trångt och titta på vingen så kostar det 300,-
 
Toppen