Senaste nytt

SAS kan ta bort business class inom Europa

Palazzi

Medlem
Jag är lite förvånad att så många här inne tycker att idén är bra... Jag tycker även själv likadant; finns ingen anledning att en kabinklass som: 1. Inte lever upp till namnet. 2. Har för få bokningar.

Jag skulle t.o.m förorda att man helt omarbetar konceptet, och att mat + extra väska mm ingår i det som idag kallas Eco Flex. Något man lärt sig är ju att arbetsgivare och administration avskyr ord som "Extra" och "Comfort" men däremot primerar "Flex/Flexibilitet".

Om inte folk ens här inne motsätter sig idén ser jag inte att det dröjer länge innan detta realiseras.
 

Palazzi

Medlem
Detta är det enda som oroar mig, man vill ju inte tappa bonusmöjligheter!

Just på Avianca tror jag detta kommer vara fördelaktigt .... Deras sökmotor verkar primera SAS till Sverige, Danmark, Norge. Nu kommer det troligen bli mer LX/LH (som iaf jag föredrar) :).

Att bränna EB-poäng inom Europa kommer ju däremot inte bli gynnsamt. Nu kan man glömma ARN-MUC för 7.500p T/R i C... Men kanske blir Y+ likvärdig :)
 

Concorde

Founding Member
Det är för lite mellanskillnad economy extra-business inom europa för den dyrare cateringen och serveringen som man förväntar sig i business. Två vägar - lägg ner som de verkar vara inne på eller snäpp upp service en nivå och ta lite mer betalt..

SAS business inom Europa är redan ohyggligt dyr jämfört med många konkurrenter.
Förstår inte varför SAS inte gör en BA och säljer R/I klass Club/business biljetter. 30 dagar förköp, ingen återbetalning. 2600 T/R till London. Bargain. Redan när en person köper en sådan istället för en 1500 T/R economy biljett har BA tjänat på det.

No brainer. Säljer dom för många flex-business närmare avgång flyttar man bara skynket och bumpar de med billigast economy plåtar till nästa flight.

Revman 101.
 

EBGGOT

Medlem
SAS business inom Europa är redan ohyggligt dyr jämfört med många konkurrenter.
Förstår inte varför SAS inte gör en BA och säljer R/I klass Club/business biljetter. 30 dagar förköp, ingen återbetalning. 2600 T/R till London. Bargain. Redan när en person köper en sådan istället för en 1500 T/R economy biljett har BA tjänat på det.

No brainer. Säljer dom för många flex-business närmare avgång flyttar man bara skynket och bumpar de med billigast economy plåtar till nästa flight.

Revman 101.

Korrekt, det finns en anledning till att ingen åker C med SAS i Europa - priserna är inte realistiska!
 

Senator

Moderator
Åter igen; BA är unikt med detta från Sverige (och många andra länder) och priset för 2 500kr "have many strings attached". Det som man skulle erbjuda är någon form av "helg lyx" som BA gör. Låt oss titta på "fakta":

ARN-AMS
JSERTC SK J Round-Trip 7990(SEK)
ZFFSE KL Z Round-Trip 10324(SEK)

ARN-CDG
ZFFSE AF Z Round-Trip 8728(SEK) B
JSERTC SK J Round-Trip 9000(SEK) B

ARN-LHR
JSERTC SK J Round-Trip 8200(SEK) B
D2FLBA BA D Round-Trip 8343(SEK) B (Billigaste pris utan helg restriktioner)

ARN-FRA
JSERTC SK J Round-Trip 9600(SEK) B
ZFF06NW2 LH Z Round-Trip 9616(SEK) B

ARN-ZRH
JSERTC SK J Round-Trip 9920(SEK) B
PSWISSSE LX P Round-Trip 9960(SEK) B

Så SAS ligger på marknadspriser, sen att dessa är dyra...... det är en annan femma...

Jag tror det finns en marknad för "Lyxkonsumenter" som betalar 1 000 - 1 5000kr mer (som t.ex. BA eller Swiss Business Upgrade) för Europa affärsklass på semester. Affärsresenärer har andra prioriteringar som t.ex. flexibilitet.
 

MarcusC

Medlem
Allt är en fråga om namngivning. Ta bort Business så att det bara blir Eco+ och Eco kvar, men höj nivån på Eco+ till nuvarande Business, med varm mat etc (möjligen inkl en mindre prisjustering). Vips så kan företagen boka något som inte heter Business och resenärerna får ändå service som man förväntar sig... Kan det vara en lösning?

Om man kallar den "nya" klassen Extra eller Business spelar ingen roll,men jag tror tyvärr Extra kommer bestå....för internationella resenärer kligar väl också business bättre än economy extra ( undantaget vissa företag med restriktioner ?)

Är det något annat bolag som kör tre klasser i Europa ? Möjligen SN Brussels !!
 

ulagun

Medlem
Vad som serveras i matväg på en 2-timmars flygning finner jag mindre intressant. Däremot att slippa dessa vräkiga mittsätespassagerare i business finner jag ovärderligt.
Därför är economy x-tra där tomt mittsäte inte garanteras inget alternativ för min del. Om man nu ska tvingas trängas så är det faktiskt bättre med vanlig economy och ta något ätbart i loungen istället.
 

Dr. Miles

Expert
Om man kallar den "nya" klassen Extra eller Business spelar ingen roll,men jag tror tyvärr Extra kommer bestå....för internationella resenärer kligar väl också business bättre än economy extra ( undantaget vissa företag med restriktioner ?)

Jag föreslog detta för 1,5 år sedan men det har inte hänt någonting. :rolleyes:

http://www.businessclass.se/ovrigt/755-jobbar-ni-med-presentation-medlemmar-4.html#post6581
Nu kom jag på en genial idé!

Eftersom fler och fler företag förbjuder sina anställda att flyga i Business/First class som har "Economy class only"-policy.

Jag föreslår att SAS byter namn av dagens "Business class" till "Economy class" och dagens "Economy class" till t ex "Punishment class™" eller "Jantelagen class".

Med denna förändring SAS kan få många företagskunder som har "Economy class only"-policy och företagsanställda som flyger i den nya "Economy class" blir nöjda. ;)

Jag kanske måste byta jobb till marketing-konsult i flygbranschen...
 
Toppen