SAS köper loss fyra befintliga Airbus 340

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Agö, 19 April 2016.

  1. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Smuffe, ekf, rosenstam och 6 andra gillar detta.
  2. Lite oklart i texten vad som menas. Går leasingen ut innan A350:na kommer?
     
    rosenstam gillar detta.
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Går väl ut i samband med att de nya planen kommer om jag kommer ihåg rätt.
     
    rosenstam gillar detta.
  4. Fredrik Jeanson

    Fredrik Jeanson Medlem

    Ort:
    VST
    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt intressant att de köper ut dessa när denna modell är en modell som verkar ha hamnat i skymundan och som vid högt bräsnlepris har haft höga bränslekostnader. Det jag tänker på är artikeln om att Airbus för ett par år sedan där återköp premierades till förmån för inköp av mer moderna plan. Men självklart är det intressant om detta innebär ett ökat långlinjenät. Förhoppningsvis har köpet också en något popsitiv påverkan på SAS resultat och balansräkning :)
     
    martin1891 gillar detta.
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl lite som MD-80. Anledningen till att SAS valde att behålla dem så länge var just för att de redan var köpta. Så trots högre bränsleförbrukning var det billigare att behålla dem än att köpa nya plan.
     
    011430121 gillar detta.
  6. Kebalibre

    Kebalibre Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, i det här fallet handlar det om att köpa loss maskiner man idag leasar.
     
    Igorius och Agö gillar detta.
  7. EBGGOT

    EBGGOT Medlem

    Ort:
    West Coast
    Land:
    Sverige Sverige
    Undra vad en 340 kostar för SAS?
     
  8. simon_says91 och Smuffe gillar detta.
  9. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns idag nästan ingen andrahandsmarknad för A340 så leasingbolaget hade troligen skickat dom till skroten om inte SAS köpt loss dom. Dessutom pratar vi relativt låga serienummer. Om SAS är bra på att förhandla borde dom fått maskinerna för småpengar.

    Vår 2015 - Aircraft Values, And Lease Pricing - Spring 2015 — Civil Aviation Forum | Airliners.net
    A340-300 – $5.0 -24.0M

    Höst 2015 - Aircraft Values, And Lease Pricing - Fall 2015 — Civil Aviation Forum | Airliners.net
    A340-300 – $3.8 -18.0M

    Så med samma utveckling borde en A340 ligga på ca $2.6 -14.0M. Jag hoppas SAS har betalat mindre än $5M / styck.
     
    iRobert gillar detta.
  10. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Finns det ingen Engine Upgrade-variant för A340? Mångt och mycket är det samma maskiner som A330, men det kanske blir för dyrt för att det skall löna sig?
     
    Fredrik Jeanson gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×