Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Palazzi

Medlem
"Resa inom Europa och mellanöstern..." står det på en flik på SAS hemsida. Är det en gammal hänvisning om linjen till Tel Aviv eller hintar de om Dubai?

Någon jämför SAS med lågprisflyg. Mitt största incitament för SAS är avgångstiderna. På Norwegians mindre trafikerade linjer finns det mindre valmöjligheter och ibland förlorar man en hel dag. På Ryanair är detta alltid fallet... Val av flygplats är också väsentligt. Ingen av lågprisflygen flyger heller till Milano, vilket för mig är ett måste. Att resa via ZRH är trevligare, men jobbigt med 12h resa dörr till dörr när flygtiden direkt bara är 2h45min. (Jag reser alltså VST-STO-MXP/LIN-BGY).

Problemet med dessa "eco extra" är att det är svårt att boka med en del andra program inom Star Alliance...

Jag hoppas att de kör en restricted variant av den nya kabinklassen för en rimlig summa. Samma priser som BA restricted C? Allt under 3.000kr T/R inom Europa vore kanon för detta. Jag skulle aldrig välja något annat :).
 

Jonas C

Medlem
Då var SAS resa mot botten redan påbörjad. Först loungerna och nu detta… Undrar för övrigt om de tänker behålla 2-lounge konceptet nu när Business försvinner, eller om de tänker slå samman BL och SL till en enda stor lounge.
 

Palazzi

Medlem
Lite mer info från en norsk tidning: SAS jekker seg ned en klasse - fvn.no


Verkar som om konceptet blir identiskt utanför flygkabinen. Samma lounger + fast track + extra baggage. I flyget har de en cafevagn där man får plocka "fritt" o man betalt den dyrare biljetten. De ska öka på med fler fisk- och kötträtter så att det blir "lite matigare". Antar att detta innebär endast kall mat, men kanske kan det värmas på...?

Ingen gardin hädanefter heller. Och troligen får alla passagerare uträtta behov på båda toaletter.

Enligt en italiensk site: 200% till Eurobonus. Betyder nog tyvärr att det blir 100% intjäning på många andra FFP, och i bästa fall 150%. Möjligen blir United Airlines ett undantag i detta, med hänvisning till det nära samarbetet.
 
Last edited:
[...snip]
Å andra sidan blir det nu ännu lättare för resenären som ska från A-B att jämföra priser mellan SAS och lågprisbolagen. Svårare dock att jämföra med seriösa flygbolag eftersom SAS nu saknar en hel del av vad t.ex. BA, LX och LH erbjuder.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Vad är det SAS saknar för resenären som skall från A-B jämfört med BA, LX och LH? Jag kan inte säga att jag har flygit nämnvärt många gånger economy med BA och LH intra-Europa, men de få gånger jag har gjort det så har jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget mot SAS economy. Jag ser inte heller den jättestora försämringen mellan Economy och SAS Go, men det kommer jag förhoppningsvis bli upplyst om.

Som en del andra har skrivit så känns detta som en logisk utveckling när man har en kabin med likadana stolar fram som bak. Att då ha tre klasser är inte alltid försvarsbart. Sen kan jag förstå att vissa blir upprörda för nu kan man ju inte längre säga att man BARA flyger Business ;).
 

Roger J

Medlem
Då var SAS resa mot botten redan påbörjad. Först loungerna och nu detta… Undrar för övrigt om de tänker behålla 2-lounge konceptet nu när Business försvinner, eller om de tänker slå samman BL och SL till en enda stor lounge.

På flygplatserna som har Scandinavian Lounge finns long-haul...
 

Malu

Medlem
Blir intressant att se hur det verkligen kommer att se ut när det nya konceptet kommer igång och SAS preciserar vad de två nya alternativen verkligen innebär för flygresenärerna. More value for your money or less value for your money. Jag är rädd för att det senare kommer att gälla.

Marknadsföringen kommer säga "more value for money" medan verkligheten blir tvärt om. Klassiska enhancements. Jag är skeptisk. Allt tyder på att skillnaden kommer bli för liten mellan koncepten för att motivera prisskillnaden och då är SAS på väg ner i LCC-träsket.
 

Roger J

Medlem
Marknadsföringen kommer säga "more value for money" medan verkligheten blir tvärt om. Klassiska enhancements. Jag är skeptisk. Allt tyder på att skillnaden kommer bli för liten mellan koncepten för att motivera prisskillnaden och då är SAS på väg ner i LCC-träsket.

Håller med, detta lär bli resultatet.
 

Palazzi

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Vad är det SAS saknar för resenären som skall från A-B jämfört med BA, LX och LH? Jag ser inte heller den jättestora försämringen mellan Economy och SAS Go, men det kommer jag förhoppningsvis bli upplyst om.

Som en del andra har skrivit så känns detta som en logisk utveckling när man har en kabin med likadana stolar fram som bak. Att då ha tre klasser är inte alltid försvarsbart. Sen kan jag förstå att vissa blir upprörda för nu kan man ju inte längre säga att man BARA flyger Business ;).

Inte heller upplevt så himla stora skillnader, även om jag tycker att BA kanske levererar mest inom Europa. Aegean är dock några klara snäpp bättre, men inget alternativ för oss svenskar.

För passagerare i SAS GO är det bara positiva skillnader vad jag kan se... Man får välja allt ur det "café" som även erbjuds resenärer i business class. Det betyder också ett mycket större utbud (enligt SAS talesperson). Sen återstår ju att se om det blir prishöjningar i ekonomiklass (vore huvudlöst).

Om man ser reaktionerna från affärsmän utanför denna sida, både i intervjuer och kommentarsfält, så verkar det vara odelat positivt inställda till detta. Att det bara är ett fåtal på en sida som t.o.m heter "businessclass" som är negativa tyder ju också på att SAS är rätt ute.. Sedan om det gynnar ekonomin i längden, det återstår ju att se :)
 
Toppen