Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Roger J

Medlem
Antar att blockerat mittsäte försvinner, likaså gardinen. Annars är vi väl eniga om att Business med SAS inom Europa senaste året inte varit OK. Så nu väljer SAS att ta bort Business - alternativet hade ju varit att vässa konceptet vilket som nämnts ovan antagligen inte var möjligt eller smart ur ett strategiperspektiv.
Plus låter som Economy Extra med lite Business-förmåner på marken (lounge).
Och det lär ju vara enklare att kommunicera detta jämfört med dagens koncept.
En sak jag tänkt på senaste halvåret är dock att Business varit rätt så välfyllt på de SAS-flyg jag åkt med, ex FRA, LHR, BRU. Mellan 7 och 15 passagerare. Sedan Economy Extra på det. Så känns ändå konstigt att man vill ta bort Business på huvuddestinationerna.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Oj SAS vill verkligen bli utslagna från marknaden, tråkigt!!

Jag förutsätter att SAS omedelbart och utan dröjsmål erbjuder FULL och DIREKT återbetalning av biljetter bokade i dagens Business class och eventuellt eco extra (beroende på vart denne placeras). Det här är ju värre än DY byte av flygplanstyp på långdistans. Trots att DY är ett lågprisflygbolag där man kan förvänta sig snålheter erbjöd de snabb och full återbetalning utan knotande.

Det är ju skrattretande och på snudd till otillbörlig marknadsföring att SAS påstår att man får MYCKET på SAS Go biljetten och i den torftiga listan av vad som ingår då lyfter fram mobilt boardingkort & MOBILT CHECK som två av sakerna. Det sistnämnda erbjuder ju samtliga lågprisflygbolag eftersom det är billigast för flygbolaget. Jag tycker att det säger hur väldigt lite som idag skiljer SAS från t.ex. DY och FR. Nu är det bara väska, kaffe/te och tidningar som skiljer. Totalt mervärde = 150-350kr/väg?

Å andra sidan blir det nu ännu lättare för resenären som ska från A-B att jämföra priser mellan SAS och lågprisbolagen. Svårare dock att jämföra med seriösa flygbolag eftersom SAS nu saknar en hel del av vad t.ex. BA, LX och LH erbjuder.
 

twiggs

Medlem
Jag undrar å andra sidan om det inte hade varit ett smart drag att behålla C-klass på vissa linjer där det ändå ibland har funnits en marknad för denna. ARN/CPH/OSL–LHR, kan det med vara uppemot 10-15 passagerare på C (om inte ännu mer) om man reser vissa tider på veckan/dygnet. Jag vägrar riskera att klämmas i ett mittsäte på en linje när jag har uppenbarligen har andra alternativ!

Även andra linjer där det finns en större marknad för connecting pax ut till *A-nätverk tror jag man skulle vinna på att behålla en C-klass, eller åtminstone blockera mittsäte för dessa som betalt en C-biljett!
 

jimmy_h

Medlem
Undra om det kommer erbjudanden om att åka i Business innan konceptet försvinner?
"Passa på att resa en sista gången i Business till London"
 

erc

Medlem
Flög ARN-TOS i vad SAS valt att kalla Business Class. Att jag var föga imponerad torde inte vara en överraskning för någon här.

Med enhetskabiner där stolen längst fram är identisk med den längst bak tycker jag konceptet med SAS Go och SAS Plus känns vettigt.
 

Malu

Medlem
Jag tycker också att det här känns som en övervägande negativ utveckling. På de längre sträckorna så hoppas jag verkligen att det kommer att finnas varm mat även fortsättningsvis, för på vissa tider är det ett måste att kunna få en lunch eller middag värd namnet istället för det ständiga småätandet. Och så hoppas jag att SAS anstränger sig för att göra en tydlig skillnad mellan klasserna. Finns en risk att det blir samma service i hela kabinen med enda skillnaden att man slipper hiva fram kreditkortet när vagnen åker förbi de första raderna. I så fall är det lika bra att slå igen butiken. :(
 

Tjaeng

Medlem
Flög ARN-TOS i vad SAS valt att kalla Business Class. Att jag var föga imponerad torde inte vara en överraskning för någon här.

Finns ingen business på intrascand. Jag åkte något som dök upp som "business" (klass C) på eurobonus ARN-MMX förra veckan, trots att jag satt på mittensäte långt bak pga dålig framförhållning
 

Swisser

Medlem
Blir intressant att se hur det verkligen kommer att se ut när det nya konceptet kommer igång och SAS preciserar vad de två nya alternativen verkligen innebär för flygresenärerna. More value for your money or less value for your money. Jag är rädd för att det senare kommer att gälla.
 

SWEDE

Medlem
Vad skall nu högdjuren från Rosenbad göra? Calle B blir nog inte till att se på SK-Europa i framtiden.
När det gäller priserna så måste målsättningen vara att behålla, bäst öka revenue i den nya kabinen.
Så billigare blir det inte, hur man än vrider och vänder på saken.
 
Toppen