Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

HenrikT

Medlem
SAS Plus verkar bli någon slags mix av Economy Extra och Business. Samma förmåner som tidigare i Business men antagligen ett något förenklat servicekoncept ombord. Troligtvis en kall måltid oavsett destination i Europa.
 

Palazzi

Medlem
Ska bli kul att se mer detaljerad information. Spontant tycker jag det känns helt rätt med en marginell förbättring av Eco Extra till "PLUS" och samtidigt slopa C. Jag tycker att dagens Business class inom Europa var ett hån mot konceptets tanke, och då står valet mellan en klar uppgradering eller vad de nyss kommit fram till. Jag tror inte att de var kapabla till den första....

Jag är ganska övertygad om att SAS även läst av reaktionerna på Businessclass, och förutom våra mest hårdnackade SAS-entusiaster var det ju faktiskt få som var emot detta.

Anslutningar blir inte heller något gigantiskt problem. Antar att de flesta ändå väljer mellan SWISS, LH, Brussels för anslutningsflyg, och de har ju direktflyg från iaf de stora nordiska flygplatserna.

Jag hoppas även att priset på bonusresor fortfarande motsvarar det från dagens Eco Extra.
 

tourist

Medlem
Jag tycker att det är vettigt att förenkla och förtydliga, det är ju bara väldigt frekventa resenärer som lyckas hålla reda på vad en businessclassbiljett med SAS egentligen innebär inrikes, inom Skandinavien och till övriga Europa. Att låta Plus-resenärer välja från standardutbudet på vagnen sparar ju mycket pengar och arbetstid jämfört med att lasta och servera två olika brickvarianter, och om man låter de relativt fåtaliga Plus-resenärerna välja vad och hur mycket de vill ha på ett generöst sätt, så kan de bli nöjdare än av en förbestämd brickmåltid.

Jag inte att de flesta företag och myndigheter med lägsta-pris-policy låter sig duperas av detta, det kommer fortfarande behövas motivering för att boka Plus istället för Go. Visst kommer anslutningskunder från till exempel LH att bli förvånade när det inte finns affärsklass, men det blir de ju även idag inrikes.
 

gusten

Medlem
Visst kommer anslutningskunder från till exempel LH att bli förvånade när det inte finns affärsklass, men det blir de ju även idag inrikes.

Nja - en connection pax som t e x kommer in på LH F från USA till FRA eller MUC blir nog inte direkt glatt överraskad när han hamnar i Plus på en codeshare upp till Skandinavien.. Det dröjer nog inte länge förrän medvetna premium pax ser till att inte hamna på SK plan i sådana lägen.

Vore intressant att veta hur man måste förankra sådana här förändringar inom *A?
 
Last edited:

Senator

Moderator
en annan fråga nu är jo om Skandinavien också innefattar inrikes i Sverige och Norge eller har vi kvar dagens koncept?

Jag vet bara 100% säkert gällande BA som kör en klass inrikes inom UK, men gör inte AF samma sak i Frankrike? LH har affärsklass inom Tyskland, och GVA-ZRH har affärsklass på Swiss, samt jag har för mig att BCN-MAD har affärsklass med IB, men SAS är jo inte direkt ensam om en klass inrikes/regionalt? Så en F passagerare från Aberdeen verkar överleva sitta i Y klass till LHR på väg till SIN utan problem, varför skulle inte en SAS C passagerare mellan CPH-NRT som kommer från Berlin klara samma sak?
 

Dr. Miles

Expert
Det är nog dags att skicka räkning till SAS. :rolleyes:
Om de vägrar att betala kan jag anlita Igorius pro bono tjänst. :p

Nu kom jag på en genial idé!

Eftersom fler och fler företag förbjuder sina anställda att flyga i Business/First class som har "Economy class only"-policy.

Jag föreslår att SAS byter namn av dagens "Business class" till "Economy class" och dagens "Economy class" till t ex "Punishment class™" eller "Jantelagen class".

Med denna förändring SAS kan få många företagskunder som har "Economy class only"-policy och företagsanställda som flyger i den nya "Economy class" blir nöjda. ;)

Jag kanske måste byta jobb till marketing-konsult i flygbranschen...
http://www.businessclass.se/ovrigt/755-jobbar-ni-med-presentation-medlemmar-4.html#post6581
 

seat56f

Medlem
Nja - en connection pax som t e x kommer in på LH F från USA till FRA eller MUC blir nog inte direkt glatt överraskad när han hamnar i Plus på en codeshare upp till Skandinavien.. Det dröjer nog inte löängre förrän medvetna premium pax ser till att inte hamna på SK plan i sådana lägen.

Fast seriöst, hur många sådana pax handlar det om? 7-8 stycken/år? Det är ju inte särskilt många F-passagerare (på betalda biljetter, vi får bortse från bonusklientelet :rolleyes:) till/från Skandinavien oavsett - det finns ju en anledning till att det inte finns F från ARN/OSL/CPH. Thai har ju t o m problem att fylla sin C utan säljer den som Y+. Och det är ju inte som om de här passagerarna gick in för att välja SK C för sina anslutningar innan heller.
 

niksal

Medlem
Och igen glömmer vi de 2 mest intressanta frågorna: Är det skynke mellan Go och Plus och får Go passagerare använda Plus toaletter?

;)
 

Ola Z

Medlem
Ok. Då gjorde jag utan att veta om det min sista resa i SAS BusinessClass med SK570 16MAR CDG-ARN :) Visst, jag hinner göra fler resor innan butiken stängs men det ligger inte riktigt i farans riktning. Nästa resa till CDG är redan bokad med AF.
 
Toppen