Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Johannes

Medlem
Vart är OGILLA knappen någonstans????

Jag tror detta kan ge SAS en hel del missade revenues. Många som åker i Ekonomi Extra i dag har en företagspolicy som tillåter just resor i Ekonomi, därav är Ekonomi Extra inräknat. Om SAS nu tar sig an det här upplägget försvinner den möjligheten för många och dessa personer måste åka längre bak och kan inte åka SAS plus.

Varför tror du inte SAS plus skulle kunna räknas som ekonomi? Det kan också bli omvänt att fler kan åka plus då de tar bort det där extra som vissa (tex jag) inte får åka inom Europa, plus står det dock inget om. Så det kan också ge mer pengar.
 

gusten

Medlem
Personligen kommer jag inte att sakna C inom Europa. Det är främst kvällsflygningar då man ibland kan uppskatta en bättre bricka ombord. På rutter som ligger kring 2-2.5h har jag inte bokat mig i C på mkt länge och har inte brytt mig - komforten är lika medioker i hela planet på SK.. Ändå känns det ju lite som om bolaget tvingas retirera från elitserien med det här..

På deras informationssida talas det om de 60 nya plan som skall komma. Vet någon mer detaljer ännu? Hoppas de överviktar med Airbuses som har överlägsen komfort mot 737.
 

Senator

Moderator
jag tror inte alla skall dra för många slutsatser nu... tyvärr är det stora problemet just nu (IMHO) avsaknad av detaljinfo som vi faktisk kan förstå vad SAS menar med detta... Man borde haft en FAQ eller jämförelsekarta med "NU" och "FRAMTID"

Jag drar inte (än) slutsatsen att affärsklass är borta, det finns för lite info tycker jag.
 

Lindberg

Medlem
Jag tycker det låter som en anpassning till de som reser för ett företag med ekonomibiljettskrav/restriktioner. En ekonomi extra med mer EB-poäng. Ska bli intressant att se hur detta kommer att te sig.
 

Tjaeng

Medlem
Så... om jag uppfattat det rätt ska Plus utgöra en nivåhöjning jämfört med nuvarande Eco Extra = premiumprodukten på Intrascand blir bättre? Isåfall är jag inte nämnvärt besvärad av det här. ska man längre ut i Europa finns gott om alternativ.
 

JacobGBG

Medlem
Fullt logiskt steg med tanke på stålbadet de genomgår. Sen om det är rätt drag får framtiden utvisa. Hyperion007 har dock en viktig synpunkt, det kan vara en vinst att får bort "business" biten från biljetten som har ett stigma på sig när det ska till att redovisa resräkningen. Oavsett om Y visat sig vara dyrare än C/J.
 

seat56f

Medlem
Så... om jag uppfattat det rätt ska Plus utgöra en nivåhöjning jämfört med nuvarande Eco Extra = premiumprodukten på Intrascand blir bättre? Isåfall är jag inte nämnvärt besvärad av det här. ska man längre ut i Europa finns gott om alternativ.

Ja, det låter som att SAS Plus faktiskt är i stort sett Business (lounge, fast track, bagage) men med troligen reducerad service ombord (eventuellt lite bättre än f.d. Eco Extra). Stolarna var ju redan samma i hela planet.

Eventuellt kan vi hoppas på billiga oflexibla SAS Plus (-kampanjer) och räkna med att de billigaste SAS Go också är rätt oflexibla. Eftersom jag aldrig kunna motivera kostnaden att åka business inom Europa är jag inte så särskilt upprörd för egen del. Det är isf en statusfråga för bolaget.
 
Toppen