Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Dr. Miles

Expert
Antar att det blir mindre risk för SAS i form av trasiga/förlorade väskor som måste ersättas. Gissar att man även kan avsätta mer utrymme åt Cargo, som genererar mer pengar.
De flesta som reser inom Europa flyger endast med handbagage idag och de som checkade in väskan förut tar de kanske den med i kabinen istället.
Även om utrymmet på Cargo bay skulle få mer plats, totalvikten på planet kommer nog inte ändras avsevärt.
 

olo

Medlem
Jag tror att de är smart av SAS att öka värdet på EBS. Det bidrar förmodligen till att en del resenärer som reser cirka 5 t&r/år ser till att lägga någon extra jobbresa hos SAS för att säkerställa att få en billigare semester. Till skillnad från de tidigare förmånerna så ger det här även effekt på weekendresor och inte bara för sommarsemestern.

Sen tycker jag att ändringen är sådär, då jag ser risken med ännu mer bagage i kabinen. Det kräver verkligen att en ordentlig kontroll av storleken på dessa införs. Personligen gillar jag modellen Wizz kör med (LCC till trots...). Då ingår ett litet handbagage, medan ett stort (=kabinväska) kostar. Men jag förstår samtidigt att det sättet inte säljer så bra...
 
Jag har inte rest med handbaggage (bara dataväska och incheckad väska) sedan reglerna om vätska kom för många år sedan. Har vant mig och tycker det är bekvämt att inte dra på väskan. Stör mig dessutom på alla som drar på väska på på planet och tar plats där uppe. Kanske är ensam på denna sida om detta.
 

chazzie

Medlem
Jag har inte rest med handbaggage (bara dataväska och incheckad väska) sedan reglerna om vätska kom för många år sedan. Har vant mig och tycker det är bekvämt att inte dra på väskan. Stör mig dessutom på alla som drar på väska på på planet och tar plats där uppe. Kanske är ensam på denna sida om detta.

Håller med till viss del, jag åker inte så ofta i tjänsten, så jag har inte en massa små behållare för olika vätskor mm. så jag blir i princip tvungen att checka in en väska även för en förättning över endast en natt. Vid längre kurser brukar div. material som ska med åter passa bäst i incheckat, men även där blir det mindre och mindre.

Har man rest inrikes i USA så ser man vad handbagage only kan ställa till med =}
 
Håller med till viss del, jag åker inte så ofta i tjänsten, så jag har inte en massa små behållare för olika vätskor mm. så jag blir i princip tvungen att checka in en väska även för en förättning över endast en natt. Vid längre kurser brukar div. material som ska med åter passa bäst i incheckat, men även där blir det mindre och mindre.

Har man rest inrikes i USA så ser man vad handbagage only kan ställa till med =}

Helt rätt.
Jag hatar det så innerligt alla dessa som ska släpa runt sina stora väskor, fastnar i varenda stolsrad och drar ner tempot något enormt. Det gör mig tokig. :)
 

niksal

Medlem
Jag är inte helt insatt i biljettregler så ursäkta om detta är en dum fråga. På Finnair väljer jag oftast value-biljetter då de är flexibla mot kostnad, ger fulla poäng och vid behov inkluderar baggage (behöver så gott som aldrig på jobbresor) då skillnaden är ca 50€ t/r på mina rutter. Kan alla dagens SAS Go biljetter om- och avbokas mot kostnad och innebär det således att SAS Go Light biljetter även kan om- och avbokas mot kostnad? Jag har för mig att Finnairs Light priser är helt oflexibla.
 
F

FCT

Guest
Kanske bra för de som har status men BA förlorar också många kunder. Har en hel hög kollegor som aldrig bokar BA just för att de inte tänker betala för seating. Personligen orkar jag heller inte dra en statusmatch bara för att få en stol i förväg, nej det blir fortsatt med Star Alliance.
 

AABack2ARN

Medlem
Så man får själv välja plats som EBS/G/D? Det är jättebra. När BA tog bort det så dödade de intresset för sitt erbjudande i mina ögon.

Detta är en MYCKET irriterande sak hos BA. I praktiken betalar numera statusmedlemmar för att välja säte - inte ha med sig baggage :( Och OM man dessutom skulle vilja nyttja delen med ett lägre pris så kan man inte kombinera en utresa med bara handbaggage och hemresa med baggage - vilket inte är helt ovanligt. Nej, BA, har implementerat detta på ett MYCKET ofördelaktigt sätt (för passageraren).

Hoppas verkligen SAS implemenation blir bättre och man får behålla statusförmånerna och poängintjäningen. Men jag misstänker att de förmånerna riskerar att ryka all världens väg med tiden och priserna utan baggage 'råkar' hamna på dagens lägsta priser.
 

nota bene

Medlem
Låter för en gångs skull som om de tänkt igenom konceptet, även om jag tycker det kan finnas frågetecken på hur många sällanresenärer man måste locka över från andra bolag för att inte förlora pengar på de EBS/EBG/EBD som nu spar 120kr per biljett.

Jag är inte helt insatt i biljettregler så ursäkta om detta är en dum fråga. På Finnair väljer jag oftast value-biljetter då de är flexibla mot kostnad, ger fulla poäng och vid behov inkluderar baggage (behöver så gott som aldrig på jobbresor) då skillnaden är ca 50€ t/r på mina rutter. Kan alla dagens SAS Go biljetter om- och avbokas mot kostnad och innebär det således att SAS Go Light biljetter även kan om- och avbokas mot kostnad? Jag har för mig att Finnairs Light priser är helt oflexibla.
SAS alla Go-biljetter brukar vara ombokningsbara mot 500 kr + fare difference. Nu är dock bara problemet att fare difference ofta är enorm nära avgång, till skillnad mot hos Finnair som inte nollar ut bokningsklasser lika effektivt. Och på liknande sätt är ofta 500 kr i avgift mer än vad avbokning kostar (du får ju tillbaka skatten, så på en billig 499 kr enkel i Europa kan skatt+avgifter vara ca 80%...).

Jag gör samma som du hos Finnair - bokar alltid Value med tanke på ombokningsmöjligheten (brukar bli en del ombokningar inrikes i Finland till tidigare/senare avgångar på grund av kundbesök som blir klara i förtid eller drar ut på tiden), och viss del p.g.a. poängintjäningen. Brukar kosta ca €30 mer t/r ARN-HEL. Dock har jag åkt på light-biljett och checkat in väska som Emerald. Bra här både hos Finnair och SAS att detta är möjligt.

BA's koncept är helt värdelöst. Som guldmedlem kan jag inte välja plats, och ej heller utnyttja en statusförmån som gäller i hela OW-alliansen i övrigt [ett extra bagage]. Dessutom gör det att kabinen blir onödigt trång - så även om jag åker på en dyrare biljett måste mitt handbagage trängas t.ex. vid mina fötter.
 
Toppen