Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Dr. Miles

Expert
Om majoritet av resenärer inom Europa reser endast med handbagage idag, vad är egentligen ekonomisk fördel för SAS med denna ändring.
De får mindre pengar än förut med tanke på att de kommer att ha samma fares som tidigare, sedan får man rabatt vid bokning när man väljer resa utan incheckat bagage, enligt @Jacob.

Genom denna ändring kommer SAS att FÖRLORA pengar, inte tjäna pengar.

I och för sig, Om hälften av resenärer är avtalskunder, kommer det inte påverka så mycket i resultat.
När det gäller avtalskunder, kommer de förmodligen att ha ett pris som inkluderar incheckat bagage i fortsättning.
Resten av passagerare är icke avtalskunder och jag vet inte hur många procent av de bokar resor på SAS webbsida.

När man bokar en biljett på resebyrå, erbjuds det väl en fare som inkluderar incheckat bagage. I alla fall så fungerar det på British Airways, Air France och Lufthansa.
 

Jacob

Medlem
Så man får själv välja plats som EBS/G/D? Det är jättebra. När BA tog bort det så dödade de intresset för sitt erbjudande i mina ögon.
Eftersom jag har British Airways färskt i minnet frågade jag tydligt om detta och fick ett klart svar tillbaka att du väljer plats själv enligt nuvarande struktur/regler.

Att man inte ens som BA Gold kan välja sittplats själv med deras motsvarande fare är verkligen extremt dåligt. Vilken frekvent resenär som reser så mycket vill potentiellt hamna i ett mittsäte?

Jag testade för övrigt Finnairs motsvarande biljett i somras, Finnair Light. Hade ett bagage att checka in och fick det gratis som Emerald utan en kommentar vid check-in. Finnair Silver/Gold/Platinum och One World Sapphire/Emerald får ta med ett gratis incheckat bagage med Finnair Light. Så det är samma princip som med SAS. Även där kunde jag dessutom gratis förboka sittplats.
 

ChabbeT

Medlem
Eftersom jag har British Airways färskt i minnet frågade jag tydligt om detta och fick ett klart svar tillbaka att du väljer plats själv enligt nuvarande struktur/regler.

Att man inte ens som BA Gold kan välja sittplats själv med deras motsvarande fare är verkligen extremt dåligt. Vilken frekvent resenär som reser så mycket vill potentiellt hamna i ett mittsäte?

Jag testade för övrigt Finnairs motsvarande biljett i somras, Finnair Light. Hade ett bagage att checka in och fick det gratis som Emerald utan en kommentar vid check-in. Finnair Silver/Gold/Platinum och One World Sapphire/Emerald får ta med ett gratis incheckat bagage med Finnair Light. Så det är samma princip som med SAS. Även där kunde jag dessutom gratis förboka sittplats.
När blir biljetterna bokningsbara hittade inga i höst i sökning i appen?
Håller med om att detta mest påminner om finnar light vilket i mitt tycke funkar bra.
 

Dr. Miles

Expert
Här en artikel från DN Dyrare SAS-resor med bagage - DN.SE
De försöker ju (så klart?) vinkla det här till SAS nackdel..
Det är nu en annan rubrik med lite positivare budskap - Billigare SAS-biljetter utan bagage
Detta får mig att tänka på...
realist.jpg

(Foto: Imgur, Creative Commons)
 

ARNBER

Medlem
Jag twittrade till hon som har skrivit artikeln. Vet inte om det var därför rubriken har ändrats. Men sista meningen är fortfarande ideotisk. Punktlighet och EB förmåner gäller ju för alla. Det blev en tweet till
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: jlo
Toppen