Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

niklaswik

Medlem
Tycker inte att 50 till 70 är mycket pengar och det ligger säkerligen inom standard deviation.. (ja ja jag vet)

Med tanken på att man får samma antal poäng som i GO (dvs 250 eller 500) och att EBG och EBD får behåller sina förmåner gällande baggage tycker jag att det är en helt ok "enhancement"

Om inte 70 kr höjning är några pengar är väl inte 50 kr sänkning heller några pengar, så alltså är det i praktiken ingen "enhancement" alls utan bara ett sätt att krångla till det ytterligare och säkert dra in några kronor mer per flygning. Det ligger säkerligen undersökningar bakom det här, där SAS har konstaterat att de flesta i Go trots allt vill ha med sig en incheckad väska så att summan av kardemumman blir att snåljåparna (färre än hälften) får 50 kr rabatt men i gengäld minskar flygvikt = bränsleförbrukning mer än så i genomsnitt, medan "vanligt folk" fortsätter köpa vanliga Go-biljetter och betalar 70 kr mer men med samma bagagemängd som tidigare.

Det är fulsmart i mina ögon att då utmåla det hela som att de bara inför ett nytt lägre steg, vilket implicerar att resten av stegen förblir orörd.

Fast jag förstår så klart tanken bakom osv. SAS behöver mer pengar. SAS kommer på ett sätt att få in mer pengar. SAS genomför sin plan.

(Tillägg: SAS har uppskattningsvis ca 2 miljoner Go-passagerare per månad (2,3 miljoner totalt i augusti, tippar på att 90% är Go) så om den här åtgärden ger i snitt 20 kr extra vinst per Go-passagerare blir det ungefär 500 MSEK per år, inte illa pinkat!)
 

mha321

Medlem
Noterade i reklam-redirecten när man loggade in på lounge-wifi idag att Go Light är exkluderad från Credits. Nu använder jag inte SAS Credits så mig påverkar de tinte (förrän de tar bort EB-intjäningen också), men det får väl ses som en tydlig signal att de inte i första hand siktar på affärsresenärer med den..
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att SAS, i likhet med British Airways, förr eller senare kommer ta bort möjligheten att boka sittplats annat än mot betalning oavsett status. Likaså tror jag att möjligheten att tjäna poäng kommer försvinna (eller exempelvis halvera dem eller göra dem icke status grundande). :(
 

AABack2ARN

Medlem
Nej då, det kommer vi inte göra. Men vi kommer betala för vanliga GO och vips så har SAS tjänat minst 70SEK mer per biljett för samma sak som tidigare ingick. Dock kommer vi först skrika, vara allmänt bittra och be SAS dra något gammalt över sig. Och medan vi hållt på med det har SAS passat på att lägga till ytterligare 50SEK för vanliga biljetter där förmånerna ingår ;)
 
Jag har mailat SAS (angå Linköping) och varit väldigt tydlig med att jag har valt dom fast alternativet KLM är oftast billigare, smidigare och bättre ombordservice. Då vill jag inte ha mer försämringar på SAS. Jag kan snabbt ändra mig och byta allians :D (antar att läser detta).
 

miramax

Medlem
Jag har mailat SAS (angå Linköping) och varit väldigt tydlig med att jag har valt dom fast alternativet KLM är oftast billigare, smidigare och bättre ombordservice. Då vill jag inte ha mer försämringar på SAS. Jag kan snabbt ändra mig och byta allians :D (antar att läser detta).

Syftar du nu på Go Light som en försämring? Jag antar att du är minst EBG och undrar isf vad försämringen är?
 
Toppen