Senaste nytt

SAS introducerar premium menyer på longhaul i Go

TomJ

Medlem
Skulle absolut vara ett alternativ om prinsessbakelsen tinas upp och inte blir en fryst klump, de har en möjlighet att göra en rabatterad version för Diamonds ( dryck ingår ju ändå ) typ 50% rabatt på förbeställd

Man KAN ju visa prov på lite karaktär så hinner bakelsen tina innan man glufsar i sig den! ;-)
(inte för att jag själv någonsin väntat på att något ska tina)
 

TomJ

Medlem
Jag har funderat på detta länge och har kommit till slutsatsen att jag tycker ”a la carte” prissättning är ganska rättvist. Lägg en snorbillig biljett i botten, sedan välj de tjänster du vill ha som konsument:
Bagage
Val av plats
Bättre plats
Mat
Dryck

Legacy carriers sålde ett ”dyrt” all-inklusivt paket länge och nu bryts komponenter ut. Betala för det du vill ha och använder känns rättvist på något sätt.

Är benägen att hålla med om detta. Dock tycker jag man bör justera förmånerna så att man fyller kabinerna vettigt. Exempelvis kan man ha fritt val av plats bland de mindre populära platserna. Ingen betalar ändå för att välja just dessa men det kan ge en god känsla hos kunden att man åtminstone kan välja efter/vid bokningen. Likaså att man placeras tillsammans på samma bokning. Detta kan alternativt göras automatiskt vid bokningen så att man FÅR platser tilldelat på dessa mindre populära platser och placeras ihop men att man sen kan betala lite för ändring och lite mer för bättre platser.

Alltså, gärna låta det som egentligen inte kostar bolaget något ingå och sen ta extra betalt för det som kostar och är väldigt åtråvärt. Just rättviseaspekten tycker jag väger tungt. Det är ju inte ovanligt att man flyger på en relativt billig Plus/businessbiljett där en del pax häller i sig ett antal glas bubbel/vin/sprit osv medans nästa person kör bil och får nöja sig med apelsinjuice ut tetra...
 

Ano

Medlem
Jaga inte upp er för mycket över vilken kvalitet det ser ut att vara på bilden.

Självklart ser maten god ut på bilden, den är ju stylad. En måltid som aldrig packats för catering, lastats och fraktats innan servering, vilket är vad ni jämför med. Ni jämför väl inte restaurangers hamburgare via bilderna de försöker sälja dessa med, utan vad ni faktiskt blivit serverade? :)

Trevligt med "riktiga" bestick och tallriken, men samtidigt lite roligt om det är så att man får andra bestick om man förbeställt mat.
Tycker det är en OK idé. Bra att man får ett extra val om man önskar något utöver det som ingår.
 

palmen

Moderator
Exempelvis kan man ha fritt val av plats bland de mindre populära platserna. Ingen betalar ändå för att välja just dessa men det kan ge en god känsla hos kunden att man åtminstone kan välja efter/vid bokningen
Detta är redan möjligt, typ de tio bakersta raderna kan alla välja vid bokningstillfället gratis.
Hur vanligt är det att resesällskap splittas upp? Kan ju absolut bli att man hamnar 2 per rad om man är 4 i en bokning, inte säkert att man kan få en hel 4a i mitten. Nu var det länge sedan jag reste i större grupp i samma bokning, men alltid tidigare så har man placerats vid varandra även om man ibland hamnar på olika sidor av gången.
 

TomJ

Medlem
Detta är redan möjligt, typ de tio bakersta raderna kan alla välja vid bokningstillfället gratis.
Hur vanligt är det att resesällskap splittas upp? Kan ju absolut bli att man hamnar 2 per rad om man är 4 i en bokning, inte säkert att man kan få en hel 4a i mitten. Nu var det länge sedan jag reste i större grupp i samma bokning, men alltid tidigare så har man placerats vid varandra även om man ibland hamnar på olika sidor av gången.

Ah, det visste jag inte att det redan går! Låter utmärkt.

Ja, jag tror nog det där med att splitta grupper sker mer på charter. Har bekanta som rest 4 pers där alla placerats ut en och en och där två var barn (typ 10-15 år gamla). De fick lösa förhandlingen med andra passagerare själva. Numera garanterar de att barn under 12 får sitta med vuxen men jag tror inte så många 12-åringar är särskilt sturska när de får sitta själv i planet.

Målet är ju förstås att skrämma folk att köpa platser men det känns som att det skapar så mycket bad-will och tid/bråk vid boarding att det inte är värt det.

De gånger jag åkt större sällskap med flyg (och jag inte haft reise-leiter-ansvar) har vi placerats lite här och var, har dock aldrig åkt med familjen utan bokade platser.
 

danielhog

Medlem
Ah, det visste jag inte att det redan går! Låter utmärkt.

Ja, jag tror nog det där med att splitta grupper sker mer på charter. Har bekanta som rest 4 pers där alla placerats ut en och en och där två var barn (typ 10-15 år gamla). De fick lösa förhandlingen med andra passagerare själva. Numera garanterar de att barn under 12 får sitta med vuxen men jag tror inte så många 12-åringar är särskilt sturska när de får sitta själv i planet.

Målet är ju förstås att skrämma folk att köpa platser men det känns som att det skapar så mycket bad-will och tid/bråk vid boarding att det inte är värt det.

De gånger jag åkt större sällskap med flyg (och jag inte haft reise-leiter-ansvar) har vi placerats lite här och var, har dock aldrig åkt med familjen utan bokade platser.
Var det inte ett rättsfall med Ryanair att de inte längre får splitta folk i samma bokning? Eller är jag ute och cyklar?

Har googlat lite och hittar inte.

/OT
 

hallgren

Medlem
Detta är redan möjligt, typ de tio bakersta raderna kan alla välja vid bokningstillfället gratis.
Hur vanligt är det att resesällskap splittas upp?

När jag flög till New york för ett par år sedan hamnade vi bredvid ett par barn vars föräldrar högst medvetet hade placerat dem ett antal rader från dem själva, för att föräldrarna skulle få en lite lugnare flygning. Det fick inte vi.
 

jumbooze

Medlem
Man KAN ju visa prov på lite karaktär så hinner bakelsen tina innan man glufsar i sig den! ;-)
(inte för att jag själv någonsin väntat på att något ska tina)
Med tanke på hur stenhårda frysvarorna brukar vara på SAS så är det nog upptinat lagom till hemresan ;D
Senast jag flög Business så fanns det glass men det var så mycket is runt om glaspaketen att de skulle behöva blåslampa för att få isär dem...
Fick en ostmacka som snack som var fryst i mitten... Men man kanske kan beställa extra kaffe och ställa tårtan ovanpå koppen som "snabbtining"
 
Toppen