Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

Mr.A

Medlem
Jag tycker SAS har en usel C klass inom Europa, jag åker bara med dom om jag måste. I måndags ARN-DUS jag var ensam i C, ingen priority boarding då alla stod i en lång kö och man kan ju inte tränga sig...

Så fort jag satte mig på 2C kommer käringen och hackar på mig och säger till mig att ta av mig hörlurarna. Varm frukost OK. När hon frågar om jag vill ha Juice frågar jag om den är färskpressad och får till svar " Nej vi kan ju inte stå och pressa själva"... Pantad tant, det finns faktiskt färskpressad att köpa (KLM, SWISS) inte dessa tetror som innehåller avkok på apelsinskal med socker..., Massor av folk från ECO som använde toaletten i C....
Medioker produkt, jag flyger som sagt inte med SAS om jag inte måste, dock tycker jag fortfarande att Long-Haul i Business är rätt bra...
 

Stefan62

Medlem
Jag tycker SAS har en usel C klass inom Europa, jag åker bara med dom om jag måste. I måndags ARN-DUS jag var ensam i C, ingen priority boarding då alla stod i en lång kö och man kan ju inte tränga sig...

Så fort jag satte mig på 2C kommer käringen och hackar på mig och säger till mig att ta av mig hörlurarna. Varm frukost OK. När hon frågar om jag vill ha Juice frågar jag om den är färskpressad och får till svar " Nej vi kan ju inte stå och pressa själva"... Pantad tant, det finns faktiskt färskpressad att köpa (KLM, SWISS) inte dessa tetror som innehåller avkok på apelsinskal med socker..., Massor av folk från ECO som använde toaletten i C....
Medioker produkt, jag flyger som sagt inte med SAS om jag inte måste, dock tycker jag fortfarande att Long-Haul i Business är rätt bra...

Man blir ju lite brydd och jag har skrivit i en annan tråd att jag är mycket nöjd med SAS C-klass intra-europe - men då reser jag bara i C nån gång per år. Det har varit bra mat, leenden och bra service i övrigt.

Jag har haft tur eller rest för lite!
 

MarcusC

Medlem
SAS intra-Europa i C

Det hela är ju lite hit&miss. Men C produkten har utholkats en del de senaste åren. Sämre miles. Inkosekvent användning/Avsaknad av gardin. Dessutom försämrad catering, visst mat&bröd oftast helt ok klass. Men dryck försämrat, för ett par år sedan var det kvalitetsviner på flaska. Nu har man dessutom försämrat bubblet..Visst är detta fallet hos många bolag..men SAS har tappat. Till slut är det ju crew, ibland jättetrevliga och bra, ibland osynliga och stressar igenom servicen...trots gott om flygtid...!!
 
Jag ställde följande fråga till SAS på deras Facebook sida idag som:

Hej!
Jag har hört av några kompisar som flugit med SK under sommar att det inte funnits någon gardin mellan Business och Economy Extra under flygningen. Jag ska om en vecka ARN-BCN i C och undrar vad är det som gäller. Skall det finnas gardin som skiljer C från Y/M, samt Y/M resenärer får inte använda den främre toaletten? När jag flög till LHR med er i C under våren funkade detta jätte bra och servicen var ju top.
Mvh, Tommy


Här är svaret:
Hej Tommy,
Tack för din fråga. Vad roligt att du ska flyga till Barcelona!

Jag har nu kontrollerat detta med kollegor på Arlanda flygplats. Det är en gardin mellan Ekonomiklass och Ekonomi Extra, inte mellan Extra och Business, detta för att kabinpersonalen lättare ska kunna arbeta. Ekonomi Extra och Businessresenärer använder den främre toaletten, samt Ekonomiresenärerna den bakre.

Kika på denna länk för lite mer info: http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-inom-europa/

Jag önskar dig en fortsatt fin sommar och en riktigt trevlig resa till Barcelona!

Med vänlig hälsning
Adam Davie

Väntar med spänning var gardinen finns den 24AUG12 på ARN-BCN route. :)
 

Ubbe

Medlem
/Avsaknad av gardin

Har du inte begärt kompensation för dessa fligther?? Jag menar att det måste ju varit ett stort trauma för dig att det inte syntes att du betalat +150% för en produkt som innebar porslins tallrikar... Jag menar Vem fan köper C intra Europa då det enbart visar på ett dåligt omdöme. Rätta mig gärna om du tycker att jag har fel
 

twiggs

Medlem
Jag ställde följande fråga till SAS på deras Facebook sida idag som:

Hej!
Jag har hört av några kompisar som flugit med SK under sommar att det inte funnits någon gardin mellan Business och Economy Extra under flygningen. Jag ska om en vecka ARN-BCN i C och undrar vad är det som gäller. Skall det finnas gardin som skiljer C från Y/M, samt Y/M resenärer får inte använda den främre toaletten? När jag flög till LHR med er i C under våren funkade detta jätte bra och servicen var ju top.
Mvh, Tommy


Här är svaret:
Hej Tommy,
Tack för din fråga. Vad roligt att du ska flyga till Barcelona!

Jag har nu kontrollerat detta med kollegor på Arlanda flygplats. Det är en gardin mellan Ekonomiklass och Ekonomi Extra, inte mellan Extra och Business, detta för att kabinpersonalen lättare ska kunna arbeta. Ekonomi Extra och Businessresenärer använder den främre toaletten, samt Ekonomiresenärerna den bakre.

Kika på denna länk för lite mer info: http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-inom-europa/

Jag önskar dig en fortsatt fin sommar och en riktigt trevlig resa till Barcelona!

Med vänlig hälsning
Adam Davie

Väntar med spänning var gardinen finns den 24AUG12 på ARN-BCN route. :)

Detta kan bara inte stämma, för när jag småpratade med en flygvärdinna påstod hon att direktiven var mycket klara:

Gardinen skall alltid avgränsa Business från Economy Extra. Samtliga passagerare bakom gardinen är då hänvisade till bakre toaletterna. "Utan undantag, när jag jobbar" sa hon och log. Hon fick under denna flygning mer agera dörrvakt än flygvärdinna däremot vilket var otroligt trist för henne och för mig som tvingades lyssna på dumma förklaringar varför just denna person skulle få använda främre toaletten. Bara en rad C på den MD80-maskinen dock...

Sen har det ju framkommit här på forumet att gardinen på vissa flygplanstyper inte kan placeras så långt fram i vissa fall eller inte inom vissa zoner i flygplanet varför man då får ta den näst bästa alternativet till hjälp och även inkludera Extra-pax framför gardinen (fast då skall givetvis dessa klasser avgränsas med plastbiten).

Reservation mot att detta ändrats senaste månaden.
 

MarcusC

Medlem
Problemet känns som även om det finns gardin bryr man sig inte om dra för den?! Frågan är vad som gäller om bara extra och ekonomi finns? Påmina resor i somras drog man aldrig för gardinen trots att den fanns i varje fall på md80 ?!

Ska bli intressant se hur det blir för dig Tommy...du måste rapportera redan när du kommit till BCN ;)
 
Har du inte begärt kompensation för dessa fligther?? Jag menar att det måste ju varit ett stort trauma för dig att det inte syntes att du betalat +150% för en produkt som innebar porslins tallrikar... Jag menar Vem fan köper C intra Europa då det enbart visar på ett dåligt omdöme. Rätta mig gärna om du tycker att jag har fel

Min resa är köpt med poäng i juni när SAS hade 50% rabatt till BCN så 30.000 poäng var inte alls farlig för denna resa i C + Y, tycker jag. :) Skulle inte köpa biljett ARN-BCN-ARN för 7500 kr för en shopping weekend i Barcelona, men vid behov finns det anledningar att köpa en Y eller C biljett också i inta-Europa. Dessa extra tusen lappar vill jag spara att gå in till Gucci och köpa min nya "stadsväska".
 
Last edited:
Toppen