Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

niksal

Medlem
SAS intra EU är INTE bra som sagt...sas tillUSA är inte heller bra. Så jag förstår inte varför folk envisas med att åka sas när det finns BA och Swiss.... eller flera andra bra alternativ.

Jag har precis bokat HEL-ARN-EWR-YYZ med KF, SK och AC i Y+ (tänkte försöka OT uppgradera mig till C). Varför denna rutt och med SK? För att den hade bäst pris på de dagar jag ville flyga och jag värderar ändå SAS Y+/C högre än M hos AC via CPH som skulle ha varit alternativet för ungefär samma pris. Plus att jag får mer poäng. Och att jag som sagt kan försöka uppgradera antingen med OT eller poäng.

Från HEL kan jag inte åka Swiss. BA skulle möjligen ha varit ett alternativ, men har ingen status på BA/OW så ingen lounge och C biljetter får jag inte köpa. Som totalpaket var denna gång och mina dagar SK helt enkelt det bästa paketet, trots US Immigration och 2 mellanlandningar.
 

HenrikT

Medlem
Jag tycker att SAS C-produkt intra-europa står sig bra i konkurrensen. Jag har alltid fått ett trevligt bemötande, generöst med mat och dryck samt alltid en divider mellan C och övriga kabinen. Jag har vid fyra tillfällen i sommar provat Swiss C-produkt inom Europa och jag blev inte så imponerad. Endast en gång fick vi drink före maten, något som jag alltid fått på SAS på flygningar på typ två timmar eller längre. Personalen på Swiss var ofta väldigt likgiltiga och lite smådryga. Jag har heller aldrig i mitt liv ätit en segare köttbit än den jag fick på Swiss mellan Zürich och Arlanda på LX 1254. Jag påpekade detta för personalen som ryckte undan tallriken med en sur min.
 

VonMögen

Medlem
Jag tycker det är fint att människor här fortfarande har en bild av SAS som ett kvalitetsbolag när det gäller service. Jag tycker att SAS faktiskt kan leverera från gång till gång, men det är inte riktigt vad detta handlar om. SAS har en bedrövligt risig lägsta nivå och en inte speciellt hög högsta nivå.

Det handlar inte om hjärnkirurgi eller dylikt. Mer om att kunna dra för dividern (där den finns och där den inte finns kanske man bör investera in en), ge en duglig service till ca 10 pax och samtidigt bränna av ett och annat leende. Klarar man inte detta på Varje flygning kanske man borde försöka kopiera Ryans bejublade koncept med en klass i hela flyget och istället.

Synd att SU inte har ARN som hub...
 

Homer

Medlem
Jag flyger en hel del med SAS inom Europa ; ca 10-15ggr ARN-MXP, och lite enstaka turer till andra destinationer (årligen). Senaste året har jag faktiskt bara sett en enda gardin! De senaste åren har det bara blivit två resor i C med SAS, och det får räcka.

Tycker inte att det finns någon anledning att åka C med SAS längre...
1. Jag får samma mat (fast värmd) som den jag kan köpa för 100kr i Eco
2. Champagnen är borta
3. Extra bagage får jag redan med mitt FFP
4. Det är samma stolar som i Ekonomi
5. Det finns ingen avskiljare mellan kabinklasserna
6. Prio-tag på bagagen gör att man får bagaget ännu senare...

Det enda mervärdet idag är 200% miles (+25 som EBG). På sträckan ARN-MXP betalar jag då ca 4.500kr extra för 2.000miles, det känns inte värt det.

Med detta sagt vill jag ändå poängtera att jag tycker att SAS ekonomiklass känns prisvärd, och jag blir allt som oftast väl bemött.


Det lär inte vara så många fritidsresenärer som betalar för C biljetter hos SAS, så de räknar väl med att
inte så många som reser i tjänsten ska klaga hos chefen på att de inte får champagne.
 

Concorde

Founding Member
Fast i ärlighetens namn, apropå gardiner, hur många såg ni på B767 flygplanet?

Båda vägarna.
Dock fanns det bara halv gardin förra veckan tillbaka från LHR, men då jagade CSD ut alla economy passagerare och sa till dom att "this toilet is for businessclass, please use the one at the back".
 

Dr. Miles

Expert
Toppen