SAS Interkontinentala linjenät år 1974 - hur såg det ut då?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jacob, 2 Juni 2011.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    SAS var klart bättre på långlinjer år 1974 än de är idag, men så tog det också sin tid att komma någonvart för närmare 40 år sedan.

    Vad sägs om Köpenhamn-Zürich-Lissabon-Rio de Janeiro-Viracopos-Montevideo-Buenos Aires-Santiago de Chile?


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Eller Köpenhamn-Zürich-Rom-Teheran-Karachi-Calcutta-Bangkok-Manila-Tokyo Haneda?


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Eller en tur ner till till Sydafrika? Köpenhamn-Wien-Aten-Nairobi-Johannesburg


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

    Skulle inte ha något emot att åka tillbaka i tiden och testa några av dessa linjer. Säkert ett riktigt äventyr!

    Intressant också att se att SAS flög med Boeing 747 år 1974, främst på linjerna till Chicago och New York. Linjen Köpenhamn-New York gjorde också vissa dagar en mellanlandning i Bergen.

    Här är kompletta listan på långlinjer år 1974:
    1974: SAS Inter-Continental Route | AIRLINE ROUTE
     
    Smuffe, Rasmus_1, Sebbef83 och 2 andra gillar detta.
  2. Riktigt grymma rutter! SAS var verkligen ett höjdarbolag och "äventyrligt" förr!
     
  3. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Undra om det finns några "trip reports" från den tiden. Folk måste ju fotat och skrivit dagbok? Säkert någon resenär som var intresserrad av att dokumentera flygupplevelsen.
    Måste googlas vid tillfälle.
     
  4. JensE

    JensE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det sista jag gjorde innan jag hoppade av EuroBonus var att beställa boken Dröm och verklighet - Ett yrke i det blå från EuroBonus Shoppen Dröm och verklighet : ett yrke i det blå - Marianne Bjurtoft - Bok (9789172430396) | för mina sista EuroBonus poäng.

    Där finns det läckra bilder och reportage från 30-talet då SAS hette ABA och framåt som är riktigt balla.
    Berättelser från resor som över nordpolen Stockholm - Tokyo över nordpolen 1955 med en DC-6B.
    Många kabinfoton från första klass etc

    Om man verkligen gillar gammal flyghistoria och SAS så ska man helt klart läsa/titta i denna bok.
     
    Smuffe och Martin Björnström gillar detta.
  5. Det var snarare pga begränsningar av räckvid av flygplan och luftrum över Sovjet.
    När jag började flyga, flög de flesta Europeiska flygbolag fortfarande söderrutt till Fjärran Östern.
     
  6. Jacob

    Jacob Medlem

    Givetvis är det så! Tvivlar starkt på att det fanns någon större efterfrågan på flygstolar till Calcutta eller Montevideo år 1974, och linjerna skulle säkerligen inte bära sig nu heller.

    Men måste ändå vara en upplevelse att flyga till Bangkok eller Tokyo och göra en mellanlandning i Teheran på förmiddagen för en kopp kaffe i solen.
    Det är visserligen bekvämt att numera kunna flyga direkt från Skandinavien till Thailand eller Japan på 10-12 timmar, men det är inte särskilt gemytligt eller äventyrligt.
     
    Smuffe gillar detta.
  7. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Säkert var det så men det fåtal som faktiskt skulle just dit kunde flyga med samma plan som de som skulle till Rio eller Tokyo. Dessutom kunde man plocka upp resenärer på vägen(antar jag).

    Jag blir lite sugen på att prova på någon av de här rutterna men det blir inte samma sak idag då man kommer att vara i princip ensam som är så galen. Då lär det ju ha varit nästan givet att man snabbt kom på vem mer som skulle till Tokyo om man själv skulle dit och än mer tydligt när man åkte tillbaka.
     
  8. Fram till 2004 hade Egyptair CAI-BKK-MNL-NRT rutt.
    Det var nog den sista söderrutten till Fjärran Östern.

    SAS kallade sig "The Global Airlines" i 1957.
    http://www.airtimes.com/cgat/se/sas/1a/sk570801.jpg

    Det är synd att de är knappt global längre...
     
    Last edited: 26 April 2016
    Smuffe och Jakob Österberg gillar detta.
  9. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Var inte SAS först med att flyga över Nordpolen eller nåt sånt till USA?
     
    Smuffe gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×