Senaste nytt

SAS interim report Q2

RobHK

Medlem
Vad tycker ni om Rickards kommentar att de är villiga att sälja Eurobonus programmet?

Ifrån svenskan:
"SAS ledning arbetar nu också med en större förändring av sitt lojalitets- och bonusprogram, Eurobonus. Programmet har växt snabbt och har nu närmare 5 miljoner medlemmar.

Men Eurobonus ska skiljas av och någon gång kring årsskiftet bli ett eget bolag. Där ska man arbeta med att ta fram nya tjänster som bygger på all den information SAS har om medlemmarna i Eurobonus.

Tjänsterna kommer ofta att bygga på samarbete med andra bolag. Men Eurobonus ska även fungera mer som en resebyrå som sätter ihop hela resepaket för en del kunder.

Rickard Gustafson vill inte ge någon prognos för hur snabbt tillväxten kan bli för Eurobonus som redan omsätter 1 miljard kronor per år.

– På det här sättet vill vi visa vad Eurobonus är värt och på sikt kan vi också ta in externa investerare.

Det låter som att ni förbereder en försäljning?

– Jag vill absolut inte utesluta att vi kan sälja Eurobonus."
 

Ricci

Medlem
Vad tycker ni om Rickards kommentar att de är villiga att sälja Eurobonus programmet?

Ifrån svenskan:
"SAS ledning arbetar nu också med en större förändring av sitt lojalitets- och bonusprogram, Eurobonus. Programmet har växt snabbt och har nu närmare 5 miljoner medlemmar.

Men Eurobonus ska skiljas av och någon gång kring årsskiftet bli ett eget bolag. Där ska man arbeta med att ta fram nya tjänster som bygger på all den information SAS har om medlemmarna i Eurobonus.

Tjänsterna kommer ofta att bygga på samarbete med andra bolag. Men Eurobonus ska även fungera mer som en resebyrå som sätter ihop hela resepaket för en del kunder.

Rickard Gustafson vill inte ge någon prognos för hur snabbt tillväxten kan bli för Eurobonus som redan omsätter 1 miljard kronor per år.

– På det här sättet vill vi visa vad Eurobonus är värt och på sikt kan vi också ta in externa investerare.

Det låter som att ni förbereder en försäljning?

– Jag vill absolut inte utesluta att vi kan sälja Eurobonus."
Enligt DN.no så kommer bolaget att bildas 1 juli.
Eurobonus blir eget bolag från 1 juli | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

mha321

Medlem
Fan vet. Air Canada gjorde det ju med Aeroplan, och försatte sig i situationen att de nu ska skapa ett nytt eget program. Vilket i sin tur fick Aeroplans aktie att krasha totalt, trots att det lovas att de även i fortsättningen ska ha redemptions på Air Canada.

Visst är programmet värt mycket. Men tappar de exklusiviteten till flygbolaget så är det inte mycekt värt längre.
 

Funcadelic

Medlem
En viktig skillnad är att @Funcadelic skriver "nya Boeing 737" i sin översättning, men i engelska orginalet står det inget om att det faktiskt är nya. Kan vara den som förvirrade mig. (Däremot pratar man specifikt om new när det handlar om A320).

Helt korrekt, slarvigt översatt av mig av bara farten - tack för påpekandet
 

RickardG

Medlem
LN-RKP ("LAN kärran", "fula ankungen", kärt barn har många namn...) köptes framför allt för de värdefulla motorerna som sitter på den! Den kommer, vid lämpligt tillfälle och när nya maskiner finns på plats, att styckas och säljas i delar - då dessa, enligt uppgifter, är mer värda än maskinen som helhet. Tills dess fungerar den som någon slags reservmaskin och får extraknäcka både här och där.
Intressant! Har du källa på det eller är det rykten du snappat upp?
 
Fan vet. Air Canada gjorde det ju med Aeroplan, och försatte sig i situationen att de nu ska skapa ett nytt eget program. Vilket i sin tur fick Aeroplans aktie att krasha totalt, trots att det lovas att de även i fortsättningen ska ha redemptions på Air Canada.

Visst är programmet värt mycket. Men tappar de exklusiviteten till flygbolaget så är det inte mycekt värt längre.
Att bilda separat bolag är ingen big deal. Miles & More har varit eget bolag sedan 2014. Det som ställde till det för Aeroplan var att Air Canada inte hade kontroll över Aeroplan.
 

palmen

Moderator
Intressant! Har du källa på det eller är det rykten du snappat upp?
Det har rapporterats på flera håll att så just är fallet. Motorerna i sig ska tydligen vara mer värda än vad SAS betalat för planet. Som sagt detta är vad som kommit fram genom obekräftade uppgifter på olika håll så man får ta det för vad det är.
Det jag hört är att man ska använda detta plan som "reservdelslager" framöver när de nya planen börjar komma in men det är väl drygt 2 år bort. Kanske sker det tidigare om LN-RKP måste in på större underhåll som man då kan bespara sig om planet "skrotas" istället.
 
Toppen