Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Homer

Medlem
Finns det kapacitet på T5 att hantera så många extra flyg om dagen?

Jamen både Sky Team och OneWorld kommer ju att flytta till T2 innan SAS inrikesflyg flyttar till T5
Titta på presentationen från Swedavia, post #26 , där framgår det mesta om hur T2 och T5 kommer att förändras.
Förvisso tillkommer Norwegian men kapaciteten på T5 kommer att ökas på många olika sätt.
Dessutom behöver ju förhoppningsvis inte de som byter från inrikes till utrikes T5 passera säkerhetskontrollen
och det måste ju innebära en avbelastning jämfört med hur det är nu.

För övrigt lär väl inte Menzies behöva 2 lounger, kanske inte ens en?, när ST och OW försvinner, borde alltså finnas
möjligheter för SK att få tillgång till lokaler för att en gång för alla lösa problemet med för små lounger under rushour .
 
Last edited:
Ett bolag - en terminal låter bra. Det blir bara mycket springande ifall man anländer med SK inrikes och skall vidare med något av bolagen som ska vara huserade i T2. Men konceptet ser vara bra :)
 
Last edited:

Bringman

Medlem
Arlanda är extremt smidigt när man skall byta inrikes-inrikes men inrikes-utrikes lämnar mycket att önska.
 

Homer

Medlem
Jamen både Sky Team och OneWorld kommer ju att flytta till T2 innan SAS inrikesflyg flyttar till T5
Titta på presentationen från Swedavia, post #26 , där framgår det mesta om hur T2 och T5 kommer att förändras.
Förvisso tillkommer Norwegian men kapaciteten på T5 kommer att ökas på många olika sätt.
Dessutom behöver ju förhoppningsvis inte de som byter från inrikes till utrikes T5 passera säkerhetskontrollen
och det måste ju innebära en avbelastning jämfört med hur det är nu.
.

Jag glömde ju den lilla detaljen att de som enbart ska flyga SK inrikes då också ska igenom säkerhetskontrollen i T5, så det kanske blir +/- 0, fast antalet säkerhetskontroller skulle ju uökas.
 

A380*G

Medlem
Har jag förstått det rätt att med flytten minskar SK sin närvaro på ARN rejält. Finns det kapacitet på T5 att hantera så många extra flyg om dagen?

Vad menar du med att SK minskar sin närvaro på ARN rejält? Jag tror inte SK's tidtabell ändras för att de flyttar domestic till T5, inte heller deras internationella trafik.
 

A380*G

Medlem
Jag tror det blir riktigt bra att SAS harmoniserar *A i T5 - sen om OW. ST och andra fria bolag så som tex DY och QR också finns där skadar inte, bara positivt.

Frågade i loungen förra helgen och då sa dom att SK-flytten sker 2013.
 
Jag tror det blir riktigt bra att SAS harmoniserar *A i T5 - sen om OW. ST och andra fria bolag så som tex DY och QR också finns där skadar inte, bara positivt.

Tycker att det är jätte bra att alla SK avgångar ska opereras från T5. Det blir enklare och gynnar oss resenärer att göra det ännu smidigare att flyga med SK. :)

Jag gillar inte alls tanken att DY ska till T5. Varför de ska inte ta över helt och hållet terminal 4 istället och operera deras inrikes och utrikes därifrån. De är ju ett lågprisbolag och har ingenting att göra i T5. Sorry, min negativ attityd mot DY. Jag hade en katastrofal flygning med DY i veckan på route ARN-HEL. :(
 

Palazzi

Medlem
Tycker att det är jätte bra att alla SK avgångar ska opereras från T5. Det blir enklare och gynnar oss resenärer att göra det ännu smidigare att flyga med SK. :)

Jag gillar inte alls tanken att DY ska till T5. Varför de ska inte ta över helt och hållet terminal 4 istället och operera deras inrikes och utrikes därifrån. De är ju ett lågprisbolag och har ingenting att göra i T5. Sorry, min negativ attityd mot DY. Jag hade en katastrofal flygning med DY i veckan på route ARN-HEL. :(

Är inget fan av DY heller, men de kanske säkrar för framtiden? Finns väl en möjlighet att även DY, likt AB, kommer ingå i någon av allianserna i framtiden...
 
Toppen