Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

aldrighemma

Medlem
Hur är det med prioboarding hos SAS, är det en förmån för endast statusinnehavaren, eller ska det smitta över på familj, eller över hel bokning? (VDn som är EBD bokar biljett med 20 platser åt statuslösa kollegor.)
Som det är nu så gäller både prioboarding (där det inte är zon boarding) och fasttrack för hela bokningen. Och det fungerar på samma sätt hos t ex United och Delta där jag nyligen haft familjen med på flighter.
Rent praktiskt så tycker nog jag att det är lämpligt att alla på en bokning får samma boarding zone. (Som redan verkar vara praxis hos andra bolag)
 

palmen

Moderator
Kan bara hålla med om att man borde få samma zon om man reser på samma bokning och då den högsta zonen som någon i bokningen har rätt till.
Om man som EBP/D/G reser med sitt barn som bara är EBB så kommer man själv få boarda i ZON A medan barnet först får boarda i ZON B om man flyger plus eller C/D om man flyger GO. Finns absolut ingen vettig logik i det.
 

mha321

Medlem
Det rimliga är definitivt att man får samma zon. Däremot kan man naturligtvis diskutera om det ska vara högsta eller lägsta, men det bör vara samma. (jag reser oftast själv men håller nog på att det bör vara den högsta, men jag kan förstå argumenten för lägsta också)

Tills vidare kan naturligtvis de som får sådana splittrade zoner se till att gå på med den lägsta zonen så funkar det. Men det gäller ju att de förstår hur det fungerar och gör det, så Sannolikheten är stor för en hel del röra..

Helt klart inte perfekt, men ändå ett fall framåt. Och förhoppningsvis är det här precis sådant som de upptäcker under resten och fixar innan de börjar köra överallt.. (jaja, man kan väl få hoppas att inte allt går som webbsidan, eller hur? :p)
 

pswe

Medlem
Sträcka: Inrikes Sverige
Eurobonus Status på Boarding Pass: är EBD, men reser på poäng, så ingen status i systemet via hemsidan
Övrig status angiven på Boarding Pass: -
Kabinklass: Go
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 11A

Har fått Zone G...misstänkt många bokstäver mellan övrigt rapporterade D och G, låter nästan lite erotiskt, vad ska man hoppas på ombord? ;-)
 

palmen

Moderator
Sträcka: Inrikes Sverige
Eurobonus Status på Boarding Pass: är EBD, men reser på poäng, så ingen status i systemet via hemsidan
Övrig status angiven på Boarding Pass: -
Kabinklass: Go
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 11A

Har fått Zone G...misstänkt många bokstäver mellan övrigt rapporterade D och G, låter nästan lite erotiskt, vad ska man hoppas på ombord? ;-)
Blir intressant om fler kan rapportera om vad som händer med award-biljetter. Zon G låter inte jätteprioriterat :)
 

palmen

Moderator
Det rimliga är definitivt att man får samma zon. Däremot kan man naturligtvis diskutera om det ska vara högsta eller lägsta, men det bör vara samma. (jag reser oftast själv men håller nog på att det bör vara den högsta, men jag kan förstå argumenten för lägsta också)

Tills vidare kan naturligtvis de som får sådana splittrade zoner se till att gå på med den lägsta zonen så funkar det. Men det gäller ju att de förstår hur det fungerar och gör det, så Sannolikheten är stor för en hel del röra..

Helt klart inte perfekt, men ändå ett fall framåt. Och förhoppningsvis är det här precis sådant som de upptäcker under resten och fixar innan de börjar köra överallt.. (jaja, man kan väl få hoppas att inte allt går som webbsidan, eller hur? :p)
Det går självklart att argumentera för båda sidor men tycker det är självklart att högsta zonen ska gälla. Det är väl rätt många som reser mycket i jobb och när de väl reser med familjen så uppskattas nog de fördelar man har med status som lounge mm. Vore konstigt om man då skulle bli "nedgraderad" i boarding processen.
 

Canadien

Medlem
Sträcka: Inrikes Sverige
Eurobonus Status på Boarding Pass: är EBD, men reser på poäng, så ingen status i systemet via hemsidan
Övrig status angiven på Boarding Pass: -
Kabinklass: Go
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 11A

Har fått Zone G...misstänkt många bokstäver mellan övrigt rapporterade D och G, låter nästan lite erotiskt, vad ska man hoppas på ombord? ;-)

Rapportera gärna om det ändras om/när du lägger in ditt EBD i bokningen vid checkin.
 

mha321

Medlem
Blir intressant om fler kan rapportera om vad som händer med award-biljetter. Zon G låter inte jätteprioriterat :)
Det har ju tidigare varit en av de anledningar man har att lägga in eb numret på award bokningar när man flyger United (annars landar man långt bak i Boarding grupperna, åtminstone om man flyger Eco). Där funkar det att lägga in det - får verkligen hoppas att det gör det hos SAS också.
 

Kimmen00

Medlem
Det har ju tidigare varit en av de anledningar man har att lägga in eb numret på award bokningar när man flyger United (annars landar man långt bak i Boarding grupperna, åtminstone om man flyger Eco). Där funkar det att lägga in det - får verkligen hoppas att det gör det hos SAS också.

Ser alltid till att lägga in EB-numret på en Award.. bara för att..
 

AABack2ARN

Medlem
Verkar ju helt galet att splitta på personer i samma bokning :( och givetvis (tycker jag) borde den med högst status på bokning var den som styr vilken zon man får på boardingkortet. Och varför kallar man det för "zon" när det snarare är "grupper" av resenärer man boardar? Hade man strikt gått på placering i planet hade väl "zon" varit en mer korrekt benämning. Jaja, vad kan man vänta sig av dem...
 
Toppen