Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

Winquman

Medlem
Vad blev det för klass ombord på Icelandair med en SAS Plus biljett? Har inte de en mellanklass mellan Business och vanlig ekonomi?

SAS Plus (vanlig, ej full-flex) gav mig Economy Comfort, Icelandairs premium economy. Har man lite flyt kan man tillochmed hamna på ett business-säta.
 

AABack2ARN

Medlem
Hmm? Något känns märkligt här... SK6153 är CPH-KEF och du nämnde att du köpte en reste GOT-KEF. Det borde inneburit att första sträckan (GOT-CPH) var med SAS och att du borde ha checkat in med SAS i Göteborg? SAS är en del av Star Alliance och där bör ditt guldkort gett dig extra baggage - för HELA utresan.

Var det så att problemet uppstod när du checkade in på Island för hemresan? Den incheckningen borde helt korrekt ha genomförts av Icelandair och där gjorde de (tyvärr) rätt i som nekade dig extra baggage.

Dock positivt att du fick Economy Comfort - vilket inte är mer än rätt med en Plus-biljett men man vet ju aldrig med code shares...
 
Jag bokade resan för länge sedan och kör mest med appen, info i appen säger:

Sk6153
Vilken flygplanstyp
SAS Plus

Ingen annan info. När man boka Singapore eller lufthansa brukar det stå (SQ) (LH) har jag för mig. Jag checkade in med SAS i Göteborg, men det var de som ville ha betalt.

Som sagt den hårda vägen, finns det andra bolag man kan boka på sas sida som inte är med i staralliace?
 

011430121

Medlem
Som sagt den hårda vägen, finns det andra bolag man kan boka på sas sida som inte är med i staralliace?
Du kan få åka med AA i USA om du bokar med SAS och på deras hemsida, dock icke på SK nummer. Vet inte om det har kommit igång ännu men SAS har väl Codeshare med EY.
När du bokar på SAS hemsida och väljer avgång om du då trycker på se detaljer så får du upp vilket/vilka bolag som utför flygningen. Jag tycker SAS har givit dig all den information du behöver, det är du som inte har tagit del av den!
 

011430121

Medlem
Du kan få åka med AA i USA om du bokar med SAS och på deras hemsida, dock icke på SK nummer. Vet inte om det har kommit igång ännu men SAS har väl Codeshare med EY.
När du bokar på SAS hemsida och väljer avgång om du då trycker på se detaljer, då får du upp vilket/vilka bolag som utför flygningen. Jag tycker SAS har givit dig all den information du behöver, det är du som inte har tagit del av den!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag bokade resan för länge sedan och kör mest med appen, info i appen säger:

Sk6153
Vilken flygplanstyp
SAS Plus

Ingen annan info. När man boka Singapore eller lufthansa brukar det stå (SQ) (LH) har jag för mig. Jag checkade in med SAS i Göteborg, men det var de som ville ha betalt.

Som sagt den hårda vägen, finns det andra bolag man kan boka på sas sida som inte är med i staralliace?

Det tycker jag var otroligt dåligt av SAS (om den första sträckan var med SAS vill säga - gick planet direkt GOT-KEF är det en annan sak). Priser (och förmåner) avseende baggage brukar påverkas av vem som utför första flygningen.

Man kan också få Virgin America på USA-anslutningar. De flygen ger inte heller poäng eller statusförmåner från Star Alliance.
 

pep

Medlem
Det tycker jag var otroligt dåligt av SAS (om den första sträckan var med SAS vill säga - gick planet direkt GOT-KEF är det en annan sak). Priser (och förmåner) avseende baggage brukar påverkas av vem som utför första flygningen.

Man kan också få Virgin America på USA-anslutningar. De flygen ger inte heller poäng eller statusförmåner från Star Alliance.
Også omvendt: Jeg har fløjet ud af Danmark med SAS for at fortsætte rejser med ET mod Africa (på en samlet billet) via ARN eller AMS eller FRA. ET gav 40 kg, men SK kuponen kun tillod 20 kg. I praksis gav SK mig dog de 40 kg da de kunne se logikken. Godt gået SAS, selv om det kun var en positioneringsflyvning
 
Idag kom svaret från SAS:

Jag tänker ersätta dig de 1200 SEK detta kostat dig, eftersom det inte är särskilt tydligt, samt ta med din feedback till berörd avdelning.

Så på något sätt så håller i alla fall SAS med mig. Kanske var det någon info som inte fanns med i detta fall som annars brukar finns med. Eller någon info som jag har fått som varken jag eller SAS ser?
 

LinuxSam

Medlem
Hur är det med kameraväskor som handbagage? tror min väska väger 5kg tom... Så den kommer lätt upp i 15kg med lite utrustning i... Inget man vill checka in direkt... Var det inte någon tråd om det för ett tag sedan?

/LinuxSam
 
Toppen