Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

Alx

Medlem
United hade generösa bagageregler, men det är ändrat från 12 dec 2013.
Nu är det som *G economy 2x23 kg, *G businessfirst/business/first 2x32 kg.
https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageChecked.aspx.

Jag vet! Det var därför jag skrev UA*G och inte *G generellt. För vi som är medlemmar i UAMP har kvar de generösa bagagereglerna.

Med tanke på att allt fler flygbolag inom Star Alliance börjar utesluta andra medlemmar (än de i egna programmet) från icke officella förmåner så tycker jag att det inte är mer än rätt att United till slut har valt att göra detsamma tillbaks. En trist men efter ett tag oundviklig konsekvens.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om jag har tolkat rätt på informationen på SAS webbsida, kan jag checka in 3 kolli x max 23 kg när jag flyger i SAS Go som SAS EuroBonus Gold?
Jag flyger med SK flightnummer opererad av SAS mellan Stockholm och Hamburg.

SAS skrev:
Bagage
  • I SAS Go, 3x23 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Economy) och Estonian Air** (Economy).
  • I SAS Plus, 4x23 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Flex) och Estonian Air** (Flexible Economy).
  • I SAS Business, 4x32 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Full Flex) och Estonian Air** (Business).
  • Du får ta med 20 kg extra incheckat bagage när du flyger med Aeroflot*.
    Mer om bagage

EuroBonus Guld - SAS
 

fcx

Medlem
Om jag har tolkat rätt på informationen på SAS webbsida, kan jag checka in 3 kolli x max 23 kg när jag flyger i SAS Go som SAS EuroBonus Gold?
Jag flyger med SK flightnummer opererad av SAS mellan Stockholm och Hamburg.



EuroBonus Guld - SAS

Helt korrekt.
Minus = 1 väska
Plus = 2 väskor
Minus + *G = 2 väskor
Minus + EBG = 3 väskor
Plus + *G = 3 väskor
Plus + EBG = 4 väskor
 

fcx

Medlem
Jag frågade chatten (haha) om en bagagefråga vid codeshare idag, och fick ett helt annat svar än vad som står på hemsidan. Blir spännande att se vad som händer vid incheckningen senare i veckan :)
 

Coco

Medlem
För min del har SAS alltid varit väldigt flexibla och toleranta med övervikt. Jag har flera gånger överskridit gränsen med några till hyfsat många kilo för mycket och har faktiskt aldrig behövt betala extra.

Däremot är Air Malta för jävliga med det där i ekonomiklass och har dessutom den dåliga smaken att ha 20-kilogräns istället för den numer vanliga 23-kilogränsen... Deras priser för övervikt är dessutom löjligt höga. Det är nästan alltid avsevärt billigare att uppgradera biljetten till C vid inceckningen och på så vis få 30-kilo fri bagagevikt...

Jag fick betala £214 för övervikt med Air Malta från Heathrow till Malta. Jag hade 2 * 23 kg och flög business. Kvinnan i disken ansåg att det inte skulle vara några problem för mig att betala då jag flög business. Så det gäller att vara uppmärksam på vikten med detta bolag. En fråga som jag skulle kunna googla fram, men ändå ställer här då någon kan ha nytta av svaret. Får man endast medföra ett bagage per passagerare även i business med Air Malta?
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag fick betala £214 för övervikt med Air Malta från Heathrow till Malta. Jag hade 2 * 23 kg och flög business. Kvinnan i disken ansåg att det inte skulle vara några problem för mig att betala då jag flög business. Så det gäller att vara uppmärksam på vikten med detta bolag. En fråga som jag skulle kunna googla fram, men ändå ställer här då någon kan ha nytta av svaret. Får man endast medföra ett bagage per passagerare även i business med Air Malta?

Japp med Air Malta gäller en total bagagevikt á 30kg i business. Dock kan den fördelas på flera väskor (samma sak i ekonomi). I praktiken betyder det ju dock ett bagage om man vill få med sig något i väskan. Har man minst Permanent Member status är de dock betydligt mer flexibla med vikten. Men det är högst individuellt hur långt de är beredda att gå. Så det är en chansning.

Ett sätt jag brukar nyttja för att kunna få med mig två (eller fler) väskor på Air Malta är att starta resan med t.ex. SAS, Lufthansa eller liknande så att deras bagageregler gäller. Det har räddat mig från larvigt höga överviktspriser med Air Malta. Som boende på ön är man ju ofta "tvungen" att resa med Air Malta på åtminstonde något leg.
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Hur pass noggrannt kollar SAS eller andra flygbolag att en väska inte överskrider 158cm?
Finns det någon flexibilitet om väskans totalmått överskrider 158cm med några får centimeter. Jag har kollat in en Samsonite som har totalmåttet 162cm. Är det bara att glömma att köpa en sådan väska och hålla sig strikt till max 158cm?
Vore intressant att höra vad ni har för erfarenhet av hur noggrant flygbolagen kollar upp väskmåtten.
 
Toppen