Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

nota bene

Medlem
Men du förstår väl att du inte kan räkna helt med att ha ett handbagage på 21 kg som passerar obemärkt?!
Skulle förövrigt inte vilja ha den väskan i huvudet om låset på hyllorna av någon anledning släpper vid turbulens eller dylikt.

Och exakt hur ser du på en hard case som kommer rullandes på hjul till incheckningsdisken att den kommer att väga för mycket?

Det andra argumentet biter inte riktigt på mig då det är flera bolag som inte har viktbegränsning så länge du själv obehindrat kan hantera ditt handbagage. T.ex. BA, tror även att EasyJet kör med detta, vilket ju är otroligt för ett lågprisbolag. Detta gäller då i samma flygplanstyp med samma overhead compartment som tål exakt lika mycket vikt.
 

fcx

Medlem
Men du förstår väl att du inte kan räkna helt med att ha ett handbagage på 21 kg som passerar obemärkt?!
Skulle förövrigt inte vilja ha den väskan i huvudet om låset på hyllorna av någon anledning släpper vid turbulens eller dylikt.

Nåja, exempelvis BA tillåter ju handbagage på 23 kg (eller 21 kg, kan minnas fel), så nog håller hyllorna allt.

Jag upplever alltid SAS som flexibla med bagage. När jag reser är det oftast med 2-3 incheckade väskor. Så länge man håller sig inom rimliga gränser är det OK. Exempelvis om en väska är några kilo för tung, och en annan är några kilo lättare än tillåtet så "jämnar det ut sig" och bägge tas emot utan extra avgift.

Går man över 32 kg räknas det som frakt, och får inte transporteras som vanligt bagage. Gissar att flygbolaget kan få problem om man upptäcker att en för tung väska släppts in i flödet...
 

agehall

Medlem
Ja, BA tillåter faktiskt 23kg vilket är smått fantastiskt. De har också ett mycket bra tillägg - man måste själv kunna lyfta upp sin väska!

Det sistnämnda tycker jag alla bolag borde ha...
 

jumbooze

Medlem
Jag har alltid en ihopfällbar bag (liknande ikea family bagen) i min väska. I de få fall som jag har råkat ut för att de säger att väskan är "överviktig" så har det varit rätt skönt att slippa betala per kilo och betala för ett kolli till.

Jag glömmer aldrig när en incheckningsagent sa till mig att jag skulle betala för 9 kilo och jag kontrade med frågan vad kostar en väska till och börjar packa över och "trollar fram en väska till". Minen var priceless :cool:
 

nota bene

Medlem
Jag upplever alltid SAS som flexibla med bagage. När jag reser är det oftast med 2-3 incheckade väskor. Så länge man håller sig inom rimliga gränser är det OK. Exempelvis om en väska är några kilo för tung, och en annan är några kilo lättare än tillåtet så "jämnar det ut sig" och bägge tas emot utan extra avgift.
Jag har som sagt haft några kilo för mycket ibland (1-5kg) och det har aldrig varit något tjafs - kanske någon kommentar om att 'håll koll på vikten' eller att de sagt 'men du är ju silver' etc. Jag har aldrig varit med om den inflexibilitet jag mötte idag. Droppen var när handbagaget skulle vägas!



Går man över 32 kg räknas det som frakt, och får inte transporteras som vanligt bagage. Gissar att flygbolaget kan få problem om man upptäcker att en för tung väska släppts in i flödet...

Ja, över 32kg går inte alls - varför jag var MYCKET förvånad att AA checkade in mina väskor igår. Jag hade annars kunnat lasta över lite i min kollegas väskor (som låg på ca 29kg). Det måste gå som cargo, vilket ger helt andra tariffer och kommer inte på bagageband utan som specialbagage. Jag har aldrig tidigare lyckats checka in en väska över 32kg (ja, en gång visade vågen 32.1kg men det räknas inte...).

Hoppas SAS är stolta att jag knappast väljer dem nästa gång jag ska ha 24-32kg i en väska inom Europa. Det löjliga är ju att det är gratis om jag har 23x2 (som silver eller guld) men inte 1x32. Att få betala för att ta fler väskor än man har rätt till ser jag som en självklarhet och har gjort ett antal gånger med olika bolag. Ibland har det då dessutom varit överviktigt, men aldrig fått betala extra för övervikten. Detta gäller BA, AA, Swiss, och faktiskt SAS en gång för länge sedan då jag checkade sportutrustning.

I mitt fall idag hade det ju varit billigare att ha fyra väskor (två extra utöver de två jag har rätt till), men att släpa runt på tomma väskor verkar ju minst sagt löjligt (även om jag faktiskt hade kunnat ha en extra gratis tom väska på alla tidigare legs på min 4 veckors resa).
 

agehall

Medlem
Men jag förstår inte vad du är upprörd över..? SAS följde sina regler för en gångs skull. Det var ju faktiskt så att du inte var lite över gränsen utan rätt rejält över gränsen både med ditt incheckade bagage och ditt handbagage. Gillar man inte SAS bagageregler så är det fritt fram att flyga med någon annan.
 

fcx

Medlem
Hopfällbar väska ligger ALLTID med när jag reser.

För övrigt tycker jag att det är enklare/bättre med bolag som har viktbegränsning (och fritt antal kollin) istället.
 
Toppen