Jag upplever alltid SAS som flexibla med bagage. När jag reser är det oftast med 2-3 incheckade väskor. Så länge man håller sig inom rimliga gränser är det OK. Exempelvis om en väska är några kilo för tung, och en annan är några kilo lättare än tillåtet så "jämnar det ut sig" och bägge tas emot utan extra avgift.
Jag har som sagt haft några kilo för mycket ibland (1-5kg) och det har aldrig varit något tjafs - kanske någon kommentar om att 'håll koll på vikten' eller att de sagt 'men du är ju silver' etc. Jag har aldrig varit med om den inflexibilitet jag mötte idag. Droppen var när handbagaget skulle vägas!
Går man över 32 kg räknas det som frakt, och får inte transporteras som vanligt bagage. Gissar att flygbolaget kan få problem om man upptäcker att en för tung väska släppts in i flödet...
Ja, över 32kg går inte alls - varför jag var MYCKET förvånad att AA checkade in mina väskor igår. Jag hade annars kunnat lasta över lite i min kollegas väskor (som låg på ca 29kg). Det måste gå som cargo, vilket ger helt andra tariffer och kommer inte på bagageband utan som specialbagage. Jag har aldrig tidigare lyckats checka in en väska över 32kg (ja, en gång visade vågen 32.1kg men det räknas inte...).
Hoppas SAS är stolta att jag knappast väljer dem nästa gång jag ska ha 24-32kg i en väska inom Europa. Det löjliga är ju att det är gratis om jag har 23x2 (som silver eller guld) men inte 1x32. Att få betala för att ta fler väskor än man har rätt till ser jag som en självklarhet och har gjort ett antal gånger med olika bolag. Ibland har det då dessutom varit överviktigt, men aldrig fått betala extra för övervikten. Detta gäller BA, AA, Swiss, och faktiskt SAS en gång för länge sedan då jag checkade sportutrustning.
I mitt fall idag hade det ju varit billigare att ha fyra väskor (två extra utöver de två jag har rätt till), men att släpa runt på tomma väskor verkar ju minst sagt löjligt (även om jag faktiskt hade kunnat ha en extra gratis tom väska på alla tidigare legs på min 4 veckors resa).