Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

perhall

Medlem
Jag har som många här flugit tusentals flighter, i säkert 100 fall har jag haft för mycket bagage. En endaste gång har jag fått betala. Har för mig att det var Delta ekonomiklass med grym övervikt nånstans inrikes i USA för några år sen, alla andra gånger har följande hänt:
1 / OK för den här gången
2 / flyttat om lite bagage
3 / gått iväg och kommit tillbaka och då har en "snällare" kollega släppt igenom mig
4 / hänvisat till guldmedlemskap i egen klubb eller hos konkurrent

Så man förstår ju att (det är väl Fritidsresor som erbjuder det) "halva priset på övervikt" är förmånligt för flygbolaget som säljer.
Per
 

Alx

Medlem
Där blev United ännu lite bättre än SAS!

UA kör fortsatt en flat rate på 50$ per extra väska. Som *G ska det dock mycket till att man någonsin skulle behöva betala för extraväskor med UA. De tillåter kostnadsfritt 3 väskor á 32kg i ekonomi som *G.
 

ESSA

Medlem
Enda gången jag faktiskt behövt betala övervikt, var när jag kom med en EXTRA väska, som dessutom vägde för mycket.

Tjejen i incheckningsdisken såg ut att skämas, men jag betalade gärna de dryga USD100 hon ville ha - väskan var ju full med nya kläder, så det var ändå en bra affär...

Håller med Roger, trist med en försämring, men i praktiken är det få som drabbas och jag kan nog faktiskt tycka att de som drabbas kan få ta den smällen...

Jag är en av dom som åker på "smällen". :-/
Brukar ha minst två incheckade väskor, väl (över)fyllda från Kina.

Tyvärr blev det ju ingen uppgradering nu med optiontown som skulle givit mig nivå på kortet som automatiskt ger en extra incheckad väska.

Nu blir det verkligen att tänka till vad som packas med till Kina. Inte ett gram mer än nödvändigt.
 
Sitter på EWR å personen innan mig i incheckningskön (Biz/Plus-kön) fick betala 138 USD för sin väska. Såg dock inte hur mkt den vägde.
 

FF#1

Medlem
Sas införde en avgift för incheckade skjutvapen i samma veva som det här, dock så verkar det som att man ibland slipper den om man har tur. I dag så vart det ingen avgift och en röd och fin tagg som det stod "Fire arm" på väskan.

Min erfarenhet av sas är att de generellt är mer generösa än andra bolag att se mellan fingrarna, men har man otur så får man betala rätt höga extra avgifter för extra eller tungt bagage.
 

nota bene

Medlem
Idag undrar jag lite hur SAS behandlar sina kunder...

Kom nyss till incheckning HEL-ARN med två väskor på 34 kg som jag naturligtvis fick ta ur 2kg var i (även om AA skitit i att de vägde för mycket - vilket förvånade mig!). Noll flexibilitet, så måste betala, vilket naturligtvis är enligt reglerna, även om jag tycker att det är ganska småaktigt och irriterande. Har åkt så många gånger med BA utan status i ekonomi med vikt 23-32kg och aldrig behövt betala. Med SAS har jag tidigare aldrig överskridit med mer än något kilo (så alltså lätt kunnat plocka ur om de vill ha betalt).

Efter detta så ber hon att få väga mitt handbagage (vilket naturligtvis är extremt överviktigt med sina 21kg men stämmer med dimensionerna), så jag får checka in detta också. Jag får betala €280.

Om jag inte missar något så bör detta kosta €80x2 för överviktiga bagage och €40 för extra väska. Det blir €240. Det står ju iaf på den svenska hemsidan att extra bagage kostar 350 för SE/NO/FI/DK och 700 för övervikt.



Jag vet att avgifter är enligt reglementet, men tycker att det är klart småaktigt att väga handbagage för att kunna tvinga någon att checka in en väska som väger 13kg istället för 8kg (i mitt fall var det mer, men med denna persons flexibilitet hade nog allt över 10kg ledit till incheckning) och sen är antingen prislistan fel eller så tar de fel betalt!

Å den positiva sidan flög min kollega i ekonomi igår med United för anslutning med SAS till ARN med två väskor a 30kg och fick endast betala för ett extra bagage till normalvikt - vilket är i linje med den typen av flexibilitet jag är van vid då man åker reguljära seriösa bolag.

Jag flyger sällan med checkat bagage, men när jag gör det är det ofta tungt eftersom det innehåller varor eller utställningmaterial i jobbet.
 

twiggs

Medlem
Efter detta så ber hon att få väga mitt handbagage (vilket naturligtvis är extremt överviktigt med sina 21kg men stämmer med dimensionerna), så jag får checka in detta också. Jag får betala €280.

Men du förstår väl att du inte kan räkna helt med att ha ett handbagage på 21 kg som passerar obemärkt?!
Skulle förövrigt inte vilja ha den väskan i huvudet om låset på hyllorna av någon anledning släpper vid turbulens eller dylikt.
 
Toppen