Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Concorde

Founding Member
Får inte glömma att det kostar rätt mycket för alla butiker att acceptera betalkort, här är t.ex. de avtal som Svensk Handels medlemmar har:

Fysiska köp:
Bank-/Debetkort 0,80 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,80 SEK per transaktion + 1,60 %
Utländska kort 0,80 SEK per transaktion + 1,70 %

E-handel:
Bank-/Debetkort 0,85 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,85 SEK per transaktion + 1,70 %
Utländska kort 0,85 SEK per transaktion + 1,80 %


Kortavtal - Svensk Handel

Amex!

Signade upp för SAS AMEX tidigt 2011 för 30,000 EB poäng bonusen vid första köp. Köpte en klocka i Dubai bl.a. AMEX transaktionsavgift var närmare 800 SEK! Inte konstigt att så många väljer att neka Amex. Nu var det jag som fick ta smällen dock. Kortet är klippt och poängen använda.

Gällande trådens ämne: så här går det när bönräknarna styr. Jag lider med SAS ibland. Man har många duktiga medarbetare som gör sitt bästa. Man blöder tyvärr på så många håll, har halkat efter i princip alla konkurrenter, har en struktur och ägandeform som stjälper företaget etc.

Rekonstruktion är enda alternativet om SAS någon gång skall börja skina.
 
Pinsamt...Men dock har i princip alla bolag en liknande avgift. Men 2.2% av total belop låter väldigt hög. Köper jag 4st businessclass biljetter (25k var) så kan det blir så jag betalar 2200:- i kortavgift. Medans tex KLM tar 5euro.

Tidsfråga innan man får börja betala för bagaget?
 
Nja, betalväxel kostar väl bara några kronor, enligt t.ex:
Payex Flexi Betalväxel, PSP för e-handel

Man kan så klart tycka att kostnaden att acceptera betalkort ska bakas in i kostnaden för varan man säljer, men någonstans är det ändå lite sjukt att handlaren betalar 2% mer om jag väljer att använda betalkortet istället för bankkortet i butiken, trots att båda är MasterCard. Fördelen för mig som kund är att jag får ~40 dagars gratis kredit och 1% i kickback, fördelen för handlaren? (Förutom att folk köper utan att ha pengar).

Betalväxlarna varierar lite, men poängen är att det tillkommer kostnader gentemot inlösenavtalet. Som handlare kostar det även en del med vanliga betalkort, bara inte lika mycket som tas ut av kreditkort. Det kostar ju även att ta emot via bankgiro, kostar att skicka faktura, kostar med internetbetalning (vissa banker *host Nordea* mer).

Av någon anledning har det blivit helt OK i resebranschen att göra så här, men så fort någon butik försöker sig på detta skulle det bli kalabalik.

Med sådana här avgifter är vi på väg bakåt, inte framåt i utvecklingen av teknik och säkrare betalningar för alla. Det är bara mycket lättare för ett företag att peka på kortavgifter än vad det varit med andra betalmedel (inkl. kontant).

Sen skjuter man sig lite i foten när man har kreditkortspartners (vilket man tjänar pengar på) och sen tar betalt för att de korten skall köpa...

Nej! Baka in i priset som alla andra industrier gör.
 

henrik l

Medlem
Gällande trådens ämne: så här går det när bönräknarna styr.

Håller med. Och det jäkliga är att bönräknarna ska någon gång under sin utbildning fått lära sig varför bönorna ramlar in, men sedan verkar de helt förtränga det:( Jag försöker åtminstone "banka in i skallen", eller få dem att begripa var bönorna kommer in eller inte med exempel från min favoritranch.

Efter att ha lyssnat på lanseringen av "4 Excellence" i september i fjol, var detta nog inget man kunde förvänta sig. Men som sagts, vi får se vad de säger officiellt.
 

Moco

Medlem
Håller med. Och det jäkliga är att bönräknarna ska någon gång under sin utbildning fått lära sig varför bönorna ramlar in, men sedan verkar de helt förtränga det:( Jag försöker åtminstone "banka in i skallen", eller få dem att begripa var bönorna kommer in eller inte med exempel från min favoritranch.

Bra där. OT, men jag har faktiskt skrapat ihop en 5-10 poäng under din ledning en gång i tiden :D
 

Morgan

Medlem
Av någon anledning har det blivit helt OK i resebranschen att göra så här, men så fort någon butik försöker sig på detta skulle det bli kalabalik. .

Det som gör resebranschen lite speciellt är de låga marginalerna - en nätresebyrå tjänar inte många kronor per bokning, även om det är 4 businessbiljetter till Australien. Ekonomin för flygbolag framgick t.ex. här som postades för några veckor sedan - då blir "självkostnad" för kreditkortsbetalningar rimligt...

How Airlines Spend Your Airfare - WSJ.com
 
Nej, det blir det inte. Då får resebranschen jobba för att höja marginalerna till att täcka kortbetalningen. Det är deras eget fel att marginalerna är låga!

Ta elektronikbranschen i Sverige. Verkligheten ligger på ett par procent i vinst på kapitalvaror, och inte är kortbetalningar "extra" för det.

Anledningen är att det finns ett antal bolag som valt att ha detta som affärsmodell och övriga valt att ta efter då de inte anser att det går att konkurrera på annat än pris, något som jag personligen tycker är helt fel.
 

fly4fun

Medlem
Jag gör inte affärer med företag som idiotförklarar kunder, d.v.s. smyger med avgifter.

* Jag flyger inte med Ryanair, om det inte är absolut nödvändigt (exempelvis direktflyg istället för 2 byten).

* Jag sa upp ComHem när dom införde en kortavgift, och bytte till canal digital, men även dom införde dom en kortavgift och abonnemanget där rök. Kör just nu boxer 12 mån, utan kortavgift, men kommer säga upp det efter 12 mån då kortavgiften helt plötsligt kommer läggas på igen.

* Jag sa upp mitt Tele2 för ca 10 år sedan när dom införde 10 sekunders debitering och Tele2 var även först med minutdebitering. Det innebär att man första sekunden betalar en öppningsavgift på ca 79-99 öre + 1 minut samtal, totalt upp till ca 2kr för att komma till ett mobilsvar eller bara säga en mening. Idag har tyvärr dom andra bolagen hängt på, men Tele2 är alltid först med höjningar/försämringar.

Företag som smyger med avgifter har inte rent mjöl i påsen och tror att kunderna är så pass dumma så man kan lura dom genom att bryta ut en del av avgiften. Den dagen SAS Svergie inför denna avgift har jag satt mig på ett SAS flyg för sista gången, det är ett löfte. Jag har hållit mig borta från Ryanair i flera år, från ComHem i 5 år, från Tele2 i 10 år och kommer klara hålla mig borta från SAS tills konkursen är ett faktum.
 

Adam

Medlem
SAS är inte kloka. Vem fn har kommit på detta? Jag vet ett stort företag som säger upp avtalet med SAS på måndag då vi betalar med Amex. Swiss får det bli. Värt med ett byte. Bättre lounge, champagne, service etc. Ryan Sas får vara nu.
 
Jag var inte sen med att utrycka mitt missnöje på SAS Facebook sida. Det som är positivt med den är att man relativt snart får respons för sina synpunkter (även om de synpunkterna är typiska sådana som de fått instruktion om hur de ska svara)

Jag skrev:
"Hej på er! I Norge har jag hört att ni ska införa en kreditkortsavgift om 2% på det totala köpet, kommer även det ske för SAS Sverige? Om, kommer det även gälla era co-brand kort såsom Diners, Amex och MC?
Ifall så är fallet, varför ska jag då välja att flyga med er då ni steg för steg närmar er lågprisbolagens service filosofi?"


...och fick till svar:

Hej Mattias! Avgiften kommer att variera utifrån ländernas olika bestämmelser och gäller kreditkort. Betalkort (debitkort) kommer fortsatt att vara avgiftsfria. Mer information kommer i god tid innan den aktuella tidspunkten när detta kommer att införas.

Med andra ord, SAS kommer att kringå alla regler för att även få till en avgift även här i Sverige. Självklart gör de detta för att spara pengar. Precis på samma sätt som att de tar bort champagnen i C intra-europa. Att SAS blöder är ingen hemlighet, och i realiteten kommer inte detta att fungera på lång sikt...har redan gjort det väldigt länge. Och de kan inte skylla på höga bränslepriser hela tiden. Vi är inne i en lågkonjuktur där vi ser bolag som Spanair, Malev, Skyways etc. gå i graven. Hårdare konkurrens helt enkelt.

Jag håller fullständigt med om vad Concorde skriver. Rekonstruktion vore det bästa! Låter grymt att skriva, för det skulle innebära att många personer som haft sitt yrkessamma liv inom SAS. Vad händer med dem? Och hur attraktivt är det med en 55 årig flygvärd/flygvärdinna? Kan väl många tänka in själv. Man har arbetat i 30 år inom samma företag, och man är duktig på det man gör. Sen helt plötsligt får man gå. Samtidigt är SAS största problem dels ägandestrukturen samt en del avtal. Jag är inte 100% insatt i avtalen. Visst har de fått gå ner i lön, de har kortare stopp, längre arbetstider etc. Och det säger ju sig självt- med LAS i kombination att man i genomsnitt varje år kan räkna med en viss löneökning innebär att en värdinna i SAS sedan 1970-talet tjänar betydligt bättre än vad jag gjorde när jag ny klev in i min nya roll som flygvärd.
Men detta är ju inte heller unikt för SAS, utan för alla företag/arbetsplatser.
Blir ju som en ond cirkel, men för SAS överlevnad skulle en rekonstruktion vara det bästa. Och vi får behålla ett bra flygbolag.
 
Toppen