Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Adamsson

Medlem
Jag var nära att sätta eftermiddags-teet i halsen när jag läste trådrubriken! Jag har inte läst artikeln än. Gäller detta bara i Norge alltså?
 
Norwegian, Ryanair, Wizzair etc är ju inte svenska företag.
SAS är däremot registrerat som svenskt företag med svenska staten som största delägare och lagen förbjuder svenska företag att ta ut kreditkortavgifter.
Jag minns att ex Fritidsresor tog 50 kr för Amex betalning innan lagen. Nu är det gratis att betala med Amex hos Fritidsresor.

I Norge är ju kreditkortsavgifter inget ovanligt. Det återstår att se om kreditkortsavgiften endast kommer gälla i Norge. Som allt annat i Norge kanske kreditkortavgifterna är betydligt högre där?
Om det blir avgift endast i Norge så kan väl ex normännen beställa via www.sas.se för att undvika avgiften?
 

PYRZ

Medlem
Grattis SAS. Det går bra nu, eller inte! Jag bojkottar alla bolag som tar kortavgifter. Jag förstår att det kostar pengar att ta kort, men det finns andra sätt att lösa det på...

Undrar när nästa SAS "överraskning" kommer?
 
Får inte glömma att det kostar rätt mycket för alla butiker att acceptera betalkort, här är t.ex. de avtal som Svensk Handels medlemmar har:

Fysiska köp:
Bank-/Debetkort 0,80 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,80 SEK per transaktion + 1,60 %
Utländska kort 0,80 SEK per transaktion + 1,70 %

E-handel:
Bank-/Debetkort 0,85 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,85 SEK per transaktion + 1,70 %
Utländska kort 0,85 SEK per transaktion + 1,80 %


Kortavtal - Svensk Handel

I själva verket kostar det ännu mer. Detta är bara inlösenavtalet med banken, till detta kommer avtal med betalväxel på ungefär lika många procent.

Det kostar pengar att ta emot alla former av betalningar som företag och normalt belastar man inte kunden med dessa som extraavgifter bara för att försöka luras med lägre priser. Dessa skall helt enkelt bakas in i kostnaden för den vara eller tjänst man säljer. Punkt slut.
 

Morgan

Medlem
I själva verket kostar det ännu mer. Detta är bara inlösenavtalet med banken, till detta kommer avtal med betalväxel på ungefär lika många procent.

Det kostar pengar att ta emot alla former av betalningar som företag och normalt belastar man inte kunden med dessa som extraavgifter bara för att försöka luras med lägre priser. Dessa skall helt enkelt bakas in i kostnaden för den vara eller tjänst man säljer. Punkt slut.

Nja, betalväxel kostar väl bara några kronor, enligt t.ex:
Payex Flexi Betalväxel, PSP för e-handel

Man kan så klart tycka att kostnaden att acceptera betalkort ska bakas in i kostnaden för varan man säljer, men någonstans är det ändå lite sjukt att handlaren betalar 2% mer om jag väljer att använda betalkortet istället för bankkortet i butiken, trots att båda är MasterCard. Fördelen för mig som kund är att jag får ~40 dagars gratis kredit och 1% i kickback, fördelen för handlaren? (Förutom att folk köper utan att ha pengar).
 
Sålänge det fortsätter att vara gratis att betala med Amex/Diners på svenska sajten www.sas.se så är jag glad.
Jag bryr mig inte så mkt vilka betalningsregler SAS och många andra företag väljer att införa i exempelvis Norge.
 

AABack2ARN

Medlem
Om detta stämmer OAVSETT vilken site vi pratar om är det riktigt jä*la uruselt SAS. :mad:

Det är helt fel väg (tycker jag) att närma sig LCC på detta sätt.

Dessutom antar jag att de kommer OM det stämmer lägga 2.2% på hela beloppet inklusive skatter och bränsleavgifter, medan olika rabatter företag och andra får ENBART gäller på base fare...

En intressant notering är att på följande länk http://www.sas.se/Alltid-med-SAS/ inte säger nåt om att det är "gratis" att betala med kort och jag är ganska övertygad om att det för ett tag sedan framgick just att det "alltid är gratis att betala med kreditkort på SAS"...

Kan man bekräfta mina misstankar på någt sätt???

Tråkig läsning om detta är sant oavsett land.
 
Tråkigt ifall de inför det. Tycker ofta att de brukar just gå ut med de inte tar massa konstiga avgifter, som LCC gör.
Just texten "INGA DOLDA AVGIFTER" är nu borta från listan av SAS fördelar på hemsidan. Kaffe finns, en väska i bagage finns, 24 timmar öppet köp finns men inte ett hum om kort eller avgifter är kvar. :)
 
Tjaa om de 40 kronorna används till att täcka självkostnaden för en måltid i Y, samt Champagne i C så betalar jag gärna. Annat fall skulle jag uppskatta om de införde möjligheten att betala med internetbank för att slippa undan kortavgiften. Brukar förvisso boka alla mina SAS/*A flyg via resebyrå. Brukar oftast bli mellan 70-150kr billigare än att boka via flygbolagen själva, betalning görd då via internetbank.

Men helt klart tråkigt att SAS sviker sina kunder ännu en gång. Jag som en gång hade uppfattningen om att SAS låg högre än sina konkurrenter, gällande kund och relationsfokus...
SAS hade förut internetbankalternativet. Undrar om de kommer acceptera kontantbetalning över disk. För en gemene familj som brukar oftast resa med SAS utomlands kommer 2.2% utgöra minst en summa lika med taxifärd till flygplatsen.
 

Moco

Medlem
Just texten "INGA DOLDA AVGIFTER" är nu borta från listan av SAS fördelar på hemsidan. Kaffe finns, en väska i bagage finns, 24 timmar öppet köp finns men inte ett hum om kort eller avgifter är kvar. :)

Yes. Precis som du och AABack2ARN skriver är detta nu ändrat. Jag gick in och kollade jag med, hade för mig att det stod så tidigare. Men det är alltså borta nu. Bra att andra också observerat det.

Då är det väl mer eller mindre klart då...

Hur många gånger kan man mjölka en kossa?
 
Toppen