Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Sorgligt. Jag har som policy att bojkotta bolag som tar ut en kortbetalningsavgift. Antingen ger SAS mig ett alternativ (antar att de har höga omsättningskrav för faktura för företag), eller så förlorar de mig som kund. Tragiskt.
 

abacklund

Medlem
Enligt den som intervjuades så gäller tydligen avgiften bara kreditkort. Dvs. ingen avgift på debitkort.
Alltså kostar det avgift att köpa en SAS-biljett med SAS Amex, SAS MC eller SAS DC.
Vilken j****a tankevurpa av SAS!
Vet inte riktigt om jag skall skatta eller gråta.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa om de 40 kronorna används till att täcka självkostnaden för en måltid i Y, samt Champagne i C så betalar jag gärna. Annat fall skulle jag uppskatta om de införde möjligheten att betala med internetbank för att slippa undan kortavgiften. Brukar förvisso boka alla mina SAS/*A flyg via resebyrå. Brukar oftast bli mellan 70-150kr billigare än att boka via flygbolagen själva, betalning görd då via internetbank.

Men helt klart tråkigt att SAS sviker sina kunder ännu en gång. Jag som en gång hade uppfattningen om att SAS låg högre än sina konkurrenter, gällande kund och relationsfokus...
 

Randy Marsh

Medlem
Tjaa om de 40 kronorna används till att täcka självkostnaden för en måltid i Y, samt Champagne i C så betalar jag gärna.
Det värsta är ju att SAS tänkt sig en avgift på 2.2 % av biljettpriset, så köper du en biljett för 10 000 kr blir det 220 kr i avgift. Det är ju faktiskt en del pengar det.
 

Lukas2

Medlem
Tråkigt ifall de inför det. Tycker ofta att de brukar just gå ut med de inte tar massa konstiga avgifter, som LCC gör.
 

Moco

Medlem
Ja, man blir trött, för att uttrycka sig milt.
Det återstår väl att se om de inför det även i Sverige. I Norge är detta som sagt vanligt (säkert även allmänt uppskattat p.g.a. den dritkassa synen på service), och Norwegian gör ju det redan.
Dock tar ju SAS redan ut ett "servicearvode" online, trots att man inte har någon service och du sköter allt själv - PR mässigt hade det ju då varit smartare att höja detta. Nu blir det ju ytterligare ett sätt i raden att mjölka framförallt oss/de som reser i tjänsten och alltid använder kreditkort. Briljant, tänker SAS...

Likaså är det ytterligare en anledning för privatresenären att välja bort SAS som alternativ på semesterresan. Dessutom försvinner argumentet med att de inte tar extra betalt för just kortbetalningar. Det är helt urbota dumt och jag får bara hoppas att det straffar sig.
Tragiskt, men för den vanlige, sporadiska resenären erbjuder SAS inte längre något mervärde jämfört med LCC's.
I mitt fall blir det allt som oftast SAS i tjänsten, mest pga avtal och linjenät. Privat går jag efter plånboken och principer. Det blir sällan den billigaste biljetten, men däremot den som ger mest bang for the buck, speciellt på långlinjer, och där är SAS aldrig ett alternativ.
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Får inte glömma att det kostar rätt mycket för alla butiker att acceptera betalkort, här är t.ex. de avtal som Svensk Handels medlemmar har:

Fysiska köp:
Bank-/Debetkort 0,80 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,80 SEK per transaktion + 1,60 %
Utländska kort 0,80 SEK per transaktion + 1,70 %

E-handel:
Bank-/Debetkort 0,85 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,85 SEK per transaktion + 1,70 %
Utländska kort 0,85 SEK per transaktion + 1,80 %


Kortavtal - Svensk Handel
 

rob74

Medlem
Detta var INTE vad jag ville läsa en fredag eftermiddag... :mad:
Det börjar ju likna Grönköping nu.
Tänk om innan det är försent!
 
Toppen