Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Alx

Medlem
På Flyprat.no sägs det att avgift för betalning med kreditkort är förbjudet enligt svensk lag. Om detta stämmer så slipper ju de flesta av detta forums medlemmar avgiften.

Detta verkar ju inte direkt vara något genidrag när det gäller konkurrensen om affärsresenärerna inrikes i Norge. Dessa betalar ju så gott som alltid med kreditkort, så nu blir det ännu svårare att motivera varför man ska välja SAS framför Norwegian. På sträckorna BGO-OSL, SVG-OSL och TRD-OSL har Norwegian nästan lika bra frekvens som SAS, så det argumentet håller inte.

Det är mycket riktigt förbjudet enligt svensk lag. Men det går lätt att kringgå genom att kalla det för "serviceavgift" eller basera "den svenska verksamheten" utanför Sverige och därmed slippa behöva följa svensk lagstiftning. Det finns många kreativa vägar att gå. Precis som Ryanair, Norwegian m.fl. gör.
 

Fredrik

Medlem
På Flyprat.no sägs det att avgift för betalning med kreditkort är förbjudet enligt svensk lag. Om detta stämmer så slipper ju de flesta av detta forums medlemmar avgiften.

Om det stämmer kan jag ändå inte klicka på Gilla. Jag är glad om jag slipper en idiotisk avgift men för SAS som bolag är det här skräp. Det talar också om för oss att SAS behöver pengar - fort - och att de inte kan höja priserna. Mitt stalltips är att boka(och åka) resor för bonuspoängen senast nästa sommar. Det kan vara försent sen...
 

Randy Marsh

Medlem
Om det stämmer kan jag ändå inte klicka på Gilla. Jag är glad om jag slipper en idiotisk avgift men för SAS som bolag är det här skräp. Det talar också om för oss att SAS behöver pengar - fort - och att de inte kan höja priserna. Mitt stalltips är att boka(och åka) resor för bonuspoängen senast nästa sommar. Det kan vara försent sen...
Jag har (i BC-sammanhang ganska futtiga) 87 500 poäng på kontot. Får in en hel del poäng i höst från bl a LX C till PEK och hoppas ha 180 000 poäng innan årets slut. Då ska jag bränna allt på en tur i F med t ex LH. Skulle aldrig drömma om att använda mina poäng på SAS; usel hård produkt i C och dessutom vill jag straffa SAS för denna idioti innan det är för sent.
 

Alx

Medlem
Hmm... Någon mer som ser ett mönster i det SAS just nu gör?!

Ökar antalet flygningar långt fram i tiden (b.la. SFO) så att man kan sälja biljetter redan nu... Lägger ner flera "nya" linjer någon månad innan start.
Återbetalar medvetet och högst beräknande avbokade biljetter flera månader försent för att olovligt få låna pengar gratis utav sina kunder.
Slutar följa EU-261/2004 (vilket de i mitt tycke var ganska bra på att följa för några år sedan).
Tar bort champagnen i C.
Börjar ta betalt för alkoholfri dryck i ekonomi på long-haul
Inför kortavgifter

Det luktar likviditetsbrist och kortsiktiga paniklösningar...
 

Alx

Medlem
Jag skulle invänta tills SAS kommer ut officiellt med planet att ta ut denna avgift.

Det är ju precis det SAS har gjort. Deras informationschef blev ju intervjuad i artikeln.

Företag lyfter ju sällan fram sina negativa förändringar särskilt mycket utan hoppas ju på att dessa helst passerar obemärkt förbi. Egentligen inget konstigt i det. Det är ju roligare att lyfta fram nya linjer, fler EB-poäng, gratis kaffe och vatten m.m.
 
Det är ju precis det SAS har gjort. Deras informationschef blev ju intervjuad i artikeln.
Jag menade i en press release eller liknande men nu håller jag med dig. Man har ju gjort det man bör göra: meddelat offentligt om förändringen.
Det kommer slå hårt mot familjeresor. Nåväl, kanske de försöker konka fortare eller pressa ägarna för mer pengar.
 

Stefan62

Medlem
Jag skulle invänta tills SAS kommer ut officiellt med planet att ta ut denna avgift.

Jag håller helt med - vi får vänta och se!

Det verkar dock lite "huvudlöst", eftersom det knappast kan ge några jätte-summor samt att det vore märkligt om "SAS"-korten även skulle drabbas av avgiften!
 

Stefan62

Medlem
Hmm... Någon mer som ser ett mönster i det SAS just nu gör?!

Ökar antalet flygningar långt fram i tiden (b.la. SFO) så att man kan sälja biljetter redan nu... Lägger ner flera "nya" linjer någon månad innan start.
Återbetalar medvetet och högst beräknande avbokade biljetter flera månader försent för att olovligt få låna pengar gratis utav sina kunder.
Slutar följa EU-261/2004 (vilket de i mitt tycke var ganska bra på att följa för några år sedan).
Tar bort champagnen i C.
Börjar ta betalt för alkoholfri dryck i ekonomi på long-haul
Inför kortavgifter

Det luktar likviditetsbrist och kortsiktiga paniklösningar...

Jag håller med - jag hade förmånen att sitta bredvid en SAS-kapten under flygning till Köpenhamn och han nämnde att SAS-personalen ville att man skulle höja service-nivån samt höja biljettpriset någon procent och därigenom få "folk" att välja SAS. För min del tror jag att det är rätt väg att gå! Enligt SAS-kaptenen skulle det snart börja "hända saker", men det här pekar ju åt fel håll.
 
Toppen