SAS i store problemer...?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av pep, 28 Oktober 2014.

  1. pep

    pep Medlem

    Læste netop denne lidt uhyggelige rapport fra Finans.dk :
    Risikoen for, at SAS ikke kan betale sin gæld, er øget kraftigt inden for de seneste måneder som resultat af stigende dollarkurs og faldende priser på flybilletter. Det viser nye beregninger foretaget af Jyske Bank
    Sandsynligheden for, at SAS misligholder sin gæld er nu mere end 40 pct. mod 25 pct. for bare et halvt år siden, skriver Berlingske Business.Hvis SAS ikke kan betale sin gæld, vil det få alvorlige konsekvenser for selskabet og kan føre til en rekonstruktion af selskabet...

    Links og mere på
    Bank: Risiko for konkurs i SAS er steget kraftigt - Investor - LIVE
     
  2. varva77

    varva77 Medlem

    De har ju befunnit is konstant kris i åratal så egentligen är det ju inget konstigt. Kan bara hoppas att det förändringsarbete som dragits igång med Eurobonus, försäljningar, servicekoncept , ny inredning, nya plan, outsourcing, ordentlig fight med facken etc ger tillräckligt resultat. Det känns i varje fall mer genomtänkt än göra en nyemission. Om det sedan räcker till lönsamhet eller en försäljning är en rysare som heter duga.
     
    obs och Silferlood gillar detta.
  3. Gyllenbock

    Gyllenbock Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nämnde de inget om fallande oljepris?
     
    Ricci gillar detta.
  4. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Skræmmende tal, men jeg tror på det holder lidt endnu. Men det er nok ikke i EuroBonus man skal satse på lifetime-gold...

    Hvorfor skulle de det? SAS Køber alt brændstof på langtidskontrakter så udsving i olieprisen gør ingen forskel.

    ""Det er negativt for SAS, når selskabets hårdeste konkurrent ikke afdækker nær så meget af deres brændstofomkostninger gennem hedging-aftaler (fastprisaftale red.). Det er en ren gave for Norwegian, at brændstofpriserne falder så kraftigt, som de gør i øjeblikket," siger Jacob Pedersen.

    Olie har skåret ca. en fjerdedel af prisen siden midten af juni. Målt i kroner er prisen på sit laveste niveau siden januar 2011. Og prisen på flybrændstof følger med ned.

    Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, oplyser, at SAShar prissikret 100 pct. af flyselskabets brændstofomkostninger i fjerde kvartal i år og første kvartal af 2015. Norwegian har til sammenligning prissikret 7 pct. af brændstofomkostningerne."

    Kilde: Børsen.dk - KORT NYT
     
  5. airbus380.se

    airbus380.se Medlem

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
  6. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Oljeprisraset är förstås ändå positivt för SAS eftersom det innebär lägre kostnader vid nästa prissäkring om det står sig.
    F ö går det ju även utmärkt att prissäkra dollars...
     
  7. Gyllenbock

    Gyllenbock Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Di skrev en artikel för ett tag sedan om dollarkursen/oljepriset och dess påverkar på ett flygbolag som SAS.Tidningarna har förstås alltid en tendens att överdramatisera för att jaga "klickar" på den ena artikeln efter den andre.

    di.se - Oljeprisfall räddar SAS
     
  8. CarlT

    CarlT Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det här med klickjakt är ett otyg som ställer betydligt högre krav på läsaren att sortera själv, oftast behöver man inte läsa allt dock vilket är rätt tacksamt. Man kan ta sig igenom di.se på någon minut för man ser direkt att nyheterna är intetsägande sett till rubrikerna...

    Gällande orginalfallet är det väl inget nytt att SAS befinner sig i en prekär situation, dock hävdar jag att det är fel att räkna bort oljeprisfallet. Tittar man på senaste kvartalsrapporten så ser man att från och med februari var då en väldigt liten del av bränslet prissäkrat.
     
    Gyllenbock gillar detta.
  9. obs

    obs Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jeg synes at advarselslamperne (igen) begynder at blinke mere og mere kraftigt når det gælder SAS' overlevelse. Man må sige at konkurrenterne i øjeblikket heller ikke gør livet nemmere for dem.

    I Danmark har Lufthansa annonceret flyvninger fra Aalborg til Frankfurt og Brussels Airlines åbner på ruten Billund-Bruxelles (med FlyBe som operatør). Så ikke engang den indenlandske feeder-trafik til udlandsruterne kan SAS have i fred. Dertil kommer jo så det overordnede pres som dagens melding fra RyanAir lægger på markedet omkring Københavns Lufthavn generelt set.

    Det virker efterhånden som om at SAS er nødt til at finde på nye besparelsesforanstaltninger hurtigere end de kan nå at implementere dem...
     
    Christian R gillar detta.
  10. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Eller flyger man bara First och Business alltid och slipper bry sig för statusprogram ;)
     
    obs, fmansson, CarlT och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×