För mig som inte vet, vad i SAS produkt är det man inte får med Omni Air som skulle motivera att hela biljettpriset ska betalas tillbaka?
Byte av flygplanstyp och färg/passform på stolar i planet är väl knappast något som räknas in till detta, eller?
Jag antar att man kommer att tas från punkt A till punkt B på den tid som man bokat flygningen (om det inte blir förseningar). Om man har en biljett som ska ge några fördelar på flygplatsen eller på planet så utgår jag ifrån att man håller detta och om man inte kan göra det finns det väl bra regleringar om vad som gäller om man blir nedgraderad till en annan klass osv.
OK att SAS gamla kabiner och sparsamma service må vara lättersatt av diverse obskyra flygbolag. Men även den mest inbitne SAS-kramaren måste väl inse att likheterna stannar vid att man tas från punkt A till B?! Omni air och deras personal skiljer sig nog en hel del från SAS. Om det är till det bättre eller sämre har jag ingen aning om.
Hur som helst kommer SAS att nedgradera många passagerare utan att ens i förväg erbjuda dessa möjligheten att avboka resan och boka den klass man avsåg att resa i med annat flygbolag. Att först sälja någonting och i god tid veta om att man inte kommer att kunna leverera det man sålt och ändå vägra återbetalning är i mitt tycke allt annat än OK.
Ponera att du har köpt en Mercedes och när du ska hämta ut den får en BMW. Skitsamma om det är samma värde rent ekonomiskt. Det var inte vad man köpte och säljaren kan omöjligt veta vad köparen satte värde på i valet av produkt. Därför bör man ha rätt till full återbetalning.
För det på bc.se ofta bespottade LÅGPRISbolaget Norwegian räckte det tydligen med att flygplanet har problem med sin IFE för att de skulle erbjuda folk full återbetalning om de vill avboka sin resa. För SAS räcker tydligen inte ens det faktum att man bytt flygbolag, flygplan, personal och klasser ombord.
SAS har säkert strikt juridiskt "rätt" att utsätta sina passagerare för både det ena och det andra utan att behöva erbjuda återbetalning. Men särskilt förstående eller kundvänligt bemötande är det ju inte. Jag tolkar deras agerande som att man överhuvudtaget inte har någon som helst kvalitetsgaranti om man bokar en resa med SAS. Nästa gång man flyger SAS hamnar man kanske på en charterkärra där de bokar om C-pax i Sun Class (eller vad det brukar kallas) med hänvisning till att det är ju en C-stol!
När jag har köpt biljetter i högre klasser har jag inte gjort det i mån av plats som bekräftas först på flygplatsen. Då hade jag lika gärna kunnat kört en billig OT.
Tiden lär väl utvisa hur glada SAS kunder som drabbas kommer att vara över deras hantering...