Senaste nytt

SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken

jumbooze

Medlem
Intressant! Bokade med SK902 hem en vecka senare, utgår ifrån att det är denna kärra som kör då också. Vi är bokade i Economy Extra (Plus) då så blir intressant att se vad SAS gör. Ska ringa till guldservice om en stund.

Blir det upgrade så bör den ju vara gratis och downgrade ska du ju ha ersättning för enligt "EU" så håll oss gärna uppdaterade.
 

SK1989

Medlem
Postat på Flyertalk:
18JUN13
SAS will operate SK901 and SK 902 with leased aircraft during 21JUN13-16AUG13
Omni Air International will operate SK901 and SK 902 day 4 and 5 with a Boeing 767. Flight will operate with Omni Air International crew together with two SAS cabin attendants.

The cabin configuration differs from SAS and holds two classes only, business and economy.

Purchase of duty free items onboard will not be possible.

Passenger originally booked in SAS Plus will be upgraded to Business class if available. Passenger facing downgrading will be compensated at airport.
Rebooking

Passengers holding reservations on SK wet leased operated flights, issued on SK/117 documents, may involuntary rebook to other SK operated flights and dates within ticket validity. Rebooking shall be made in the same booking class or in lowest available booking class in the same service class as originally booked.

Tickets must be marked with: FE INVOL DUE WETLEASE
Refund

Refund not permitted
 

011430121

Medlem
Om jag har fattat det hela rätt, så skall denna maskin "bara" användas under helgerna och stå stand by i veckorna.
Men det är ju dessa dagar som Agö skall ut och flyga.
Varför kommer inte den inhyrda A-340 förän i höst, skulle väl ha kommit den 1 juni?
 

Agö

Medlem
Om jag har fattat det hela rätt, så skall denna maskin "bara" användas under helgerna och stå stand by i veckorna.
Men det är ju dessa dagar som Agö skall ut och flyga.

Day 4 and 5 är väl torsdag och fredag.

Passenger originally booked in SAS Plus will be upgraded to Business class if available. Passenger facing downgrading will be compensated at airport.

Kan bli spännande på hemvägen!
 

AABack2ARN

Medlem
Det här är sämre handling än vad Norwegian erbjöd när de fick veta att de inte kunde operera Boeing 787.

Jag kanske missade det men jag är inte säker på att SAS lanserade SK901/SK902 med försäljningsargumenten att man skulle få åka världens modernaste flygplan, mest miljövänliga och tystaste flygplan med fantastisk miljö ombord och 50% större fönster än konkurrenterna. Men om SAS gjorde det skulle återbetalning vara på sin plats...
 

AABack2ARN

Medlem
Tittar man på ExpertFlyer är det fortfarande 343 på dessa flighter (21JUN resp 28JUN) vilket således borde ersättas med 767.

Seatmaps är fortfarande aktiva.

Just nu är det på utresan 14C och 6Y allokerade (givetvis är det troligen fler bokade än så men kanske inte jättemånga). Med andra ord kan alla trängas ihop till C-kabinen.

På utresan 28JUN är läget däremot lite mer prekärt då det är 25C och 14Y allokerade.Dvs där kommer inte alla som idag har en preseatad plats få rum i C-kabinen. Då torde det bli frågan om nedgraderingar för Y-passagerare.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kanske missade det men jag är inte säker på att SAS lanserade SK901/SK902 med försäljningsargumenten att man skulle få åka världens modernaste flygplan, mest miljövänliga och tystaste flygplan med fantastisk miljö ombord och 50% större fönster än konkurrenterna. Men om SAS gjorde det skulle återbetalning vara på sin plats...

Det håller jag delvis med. Men och andra sidan skulle jag inte acceptera ifall SWISS ändrade sin longhaul flight till Edelweiss opererad flight om jag betalade Business class biljett.
Om jag måste resa det datumet då måste jag, men annars skulle jag kräva återbetalning för det inte är samma produkt som jag har betalat för.
 

Alx

Medlem
Jag kanske missade det men jag är inte säker på att SAS lanserade SK901/SK902 med försäljningsargumenten att man skulle få åka världens modernaste flygplan, mest miljövänliga och tystaste flygplan med fantastisk miljö ombord och 50% större fönster än konkurrenterna. Men om SAS gjorde det skulle återbetalning vara på sin plats...

Nej men SAS har ju knappast marknadsfört Omni Airs produkt när resenärerna bokade sina resor. Resenärerna får ju överhuvudtaget inte den marknadsförda produkten. Så erbjudande om återbetalning vore nog på sin plats även för SAS del. Om inte annat för att man gärna påstår sig vara lite pålitligare och ansvarstagande än lågprisbolag som Norwegian. Vart är pålitligheten i att man får vad man betalar för eller pengarna tillbaka? Det klarar ju till och med Ryanair av att leverera!
 
Passagerare på SAS ordinarie linje från Kastrup till Newark får under sommaren stifta bekantskap med flygbolaget Omni Air. SAS har med kort varsel hyrt in det amerikanska charterbolaget med bas i Tulsa dels som back up, dels som resurs i långlinjeflottan.


- Ja, vi har tecknat ett wetlease-avtal med Omni Air för att säkra sommarprogrammet, säger Malin Selander på SAS pressavdelning till Flygtorget.

Bakgrunden är att den extra Airbus 340 som SAS skrivit avtal om med Airbus och som ska användas som reservkapacitet, har blivit försenad. Enligt planerna skulle den ha kommit nu i sommar men av olika anledningar kan den inte tas i bruk förrän till vinterprogrammet. Behovet av en reservmaskin för långlinjetrafiken kvarstår dock och det har resulterat i beslutet att hyra in Omni Air.

Fick tips om detta från:
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » SAS hyr in Boeing 767 till trafiken på New York
 
Toppen