Senaste nytt

SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan

twiggs

Medlem
Utom när man blir ombedd flytta fötterna 10ggr under 1 timmes flygning mellan CPH-ARN för att pursern har sin väska i garderoben framför 1D och inte förstår att hon bör flytta den för att inte störa mig när jag försöker sova på sista flyget hem. men men I digress.

Överhört på en MD-80 för bara en vecka sedan:

Man, drygt 40: – You have asked me to move my legs at least 4 times and we are not even though half the flight. Do you mind if I take seat further back in the cabin?
Purser, pensionsfärdig: – Well, you must understand I have to access my wardrobe. Although, I am the one working here!
– Working?! You are reading magazines!!
– Because there is nothing else to do...

Gardinen till galley stängdes senare, efter att ha varit öppen hela flygningen.
 
Idag kanske man inte stiger lika kraftigt med MD80 längre för att spara bränsle..men det finns potential! En tom MD80 klarar lätt 0-10000 m på max 10 minuter.
Den riktiga rymdraketen var dock SAS DC-9-21! Obekräftade men återkommande rykten säger att en tom SAS DC-9-21 var snabbare än jaktplanet SAAB J29 Tunnan från startbanan till 10 000 meter!!
 

Magino

Medlem
Överhört på en MD-80 för bara en vecka sedan:

Man, drygt 40: – You have asked me to move my legs at least 4 times and we are not even though half the flight. Do you mind if I take seat further back in the cabin?
Purser, pensionsfärdig: – Well, you must understand I have to access my wardrobe. Although, I am the one working here!
– Working?! You are reading magazines!!
– Because there is nothing else to do...

Gardinen till galley stängdes senare, efter att ha varit öppen hela flygningen.

Haha, här har vi verkligen guldklimparna i personalen.
 
Idag kanske man inte stiger lika kraftigt med MD80 längre för att spara bränsle..men det finns potential! En tom MD80 klarar lätt 0-10000 m på max 10 minuter.
Den riktiga rymdraketen var dock SAS DC-9-21! Obekräftade men återkommande rykten säger att en tom SAS DC-9-21 var snabbare än jaktplanet SAAB J29 Tunnan från startbanan till 10 000 meter!!

4000fpm @ 250kts om jag minns rätt från den tiden jag flög dessa maskiner....känns som hundra år sedan.
Både 736 och 752/3 har högre maxclimbrate om jag inte missminner mig helt.

Anledningen till att man ser MD-80 har högre climbrate vid takeoff är pga noice restrictions. Som vi alla vet låter en MD80 aning mer än tex en 737:a

EDIT: Om du vill se lite intressant climbrate så kolla in när cargolux 747(400 och 8F) startar från Schiphol destination Luxemburg. väldigt lite bränsle och ofta är lasten tom. Vi brukade kalla den sträcka rollercoaster :)
 
Last edited:

JensE

Medlem
Den riktiga rymdraketen var dock SAS DC-9-21! Obekräftade men återkommande rykten säger att en tom SAS DC-9-21 var snabbare än jaktplanet SAAB J29 Tunnan från startbanan till 10 000 meter!!
Flög i början på 90-talet med SK från GEV med DC-9, Gasade på ordentligt med bromsar på vid start.
Det var en katapultstart som hette duga.

Annars gillar jag B757 som känns som en liten kanonkula när den drar iväg.
 

011430121

Medlem
Idag kanske man inte stiger lika kraftigt med MD80 längre för att spara bränsle..men det finns potential! En tom MD80 klarar lätt 0-10000 m på max 10 minuter.
Den riktiga rymdraketen var dock SAS DC-9-21! Obekräftade men återkommande rykten säger att en tom SAS DC-9-21 var snabbare än jaktplanet SAAB J29 Tunnan från startbanan till 10 000 meter!!

DC-9-21 Kallades av SAS personalen för "Sporten"
 
Last edited:
Toppen